• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40384
+
-

حل مشکل ترافیک تبریز با تاکسی دوچرخه‌ها

پیشینه خوبی در زمینه استفاده از دوچرخه در حمل‌و‌نقل درون‌شهری تبریز وجود دارد

شهری
حل مشکل ترافیک تبریز با تاکسی دوچرخه‌ها

سید‌رضا حسینی‌زاده| تبریز – خبرنگار:

گره کور ترافیک در مرکز تبریز و در خیابان‌های کم‌عرض و طول، ساکنان این شهر را بر سر چندراهی استفاده از خودروی شخصی یا عمومی و حتی پیاده‌روی برای رسیدن به محل مورد نظر در مرکز شهر قرار می‌دهد. خیابان‌هایی که طولی کمتر از یک کیلومتر دارند در مرکز تبریز کم نیستند و ترافیک حاکم بر این خیابان‌ها به‌ویژه در ساعات میانی روز به حدی زیاد است که امکان معطلی یک‌ساعته در همین مسیرهای کوتاه باعث کلافگی می‌شود.

 از سوی دیگر برخی شهروندان برای رسیدن به مقصد عجله یا مشکلی جسمی دارند که پیاده‌روی راه را برای آنان مشکل می‌کند. حدود 6 سال قبل بود که چند جوان مبتکر در اصفهان برای اولین بار اقدام به طراحی تاکسی دوچرخه با ظرفیت 4 نفر کردند؛ طرحی که با حمایت مسئولان آن شهر نیز مواجه شد.

 چند روز قبل نیز خبرگزاری ایرنا خبری منتشر کرد و که کهبر اساس آن، تاکسی دوچرخه‌ها به زودی از سوی بخش خصوصی در خیابان‌های تهران راه‌اندازی خواهند شد. اما در تبریز و با وجود نیاز فراوان به چنین طرحی خبری از راه‌اندازی تاکسی دوچرخه‌ها نیست. به‌ویژه این‌که در هفته‌های پیش رو و با افزایش آلودگی هوا به‌ویژه در مرکز تبریز ضرروت استفاده از این تاکسی‌ها بیشتر هم احساس می‌شود.


تصمیم‌های جدید در حوزه تاکسیرانی 

عضو شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با همشهری استفاده از روش‌های جدید در خدمات تاکسیرانی شهری مانند تبریز را از ضروریات عنوان می‌کند و می‌گوید: شورای پنجم از ماه‌ها قبل درباره ضرورت ایجاد روش‌های نوین در تاکسیرانی تبریز اعلام نظر کرده بود و در کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر هم در این مورد تصمیم‌گیری شده، اما این تصمیمات از سوی مسئولان شهری بدون پیگیری باقی مانده است.

«محرم محمدزاده» با بیان این‌که باید از ظرفیت جوانان خلاق و مبتکر در زمینه تاکسیرانی از جمله تاکسی دوچرخه استفاده شود، اظهار می‌کند: جوانان می‌توانند با خلاقیت خود در مدیریت حمل‌و‌نقل شهری تحولی بزرگ ایجاد کنند. قبلا نیز این روش‌ها در تبریز دیده شده اما مدیران شهری ما همچنان درگیر روش‌های سنتی باقی مانده‌اند.

وی تاکید می‌کند: توسعه روش‌های جدید در تاکسیرانی و استفاده از تاکسی‌های جدیدی که در کشور هم دیده می‌شود باید با همت خود فعالان این بخش صورت گیرد و می‌توان از ظرفیت‌های خود تاکسیران‌ها هم در این زمینه بهره 
برد.


ظرفیت‌های تبریز برای بهره‌مندی از تاکسی دوچرخه 

دبیر انجمن دوچرخه‌سازان تبریز می‌گوید: فرهنگ دوچرخه‌سواری در تبریز طی سال‌های گذشته و با افزایش استفاده از خودرو کاهش چشمگیری داشته و در حال حاضر هم ساخت و فروش دوچرخه در این شهر وضعیت خوبی ندارد. البته ساخت دوچرخه نه‌تنها در این شهر، بلکه در اکثر شهرهای کشور به صورت مونتاژ بوده و اکثرا قطعات وارداتی است و آن هم با استقبال خوبی همراه نیست. 

«حامد چوداری» تاکید می‌کند: در حالی که در مرکز شهر صدها بلکه هزاران خودرو تک‌سرنشین دیده می‌شود، می‌توان از ظرفیتی به نام تاکسی دوچرخه در این شهر هم استفاده کرد. مسیر ویژه دوچرخه هم در مرکز شهر و برخی خیابان‌ها از چند سال قبل تدارک دیده شده که می‌توان از این مسیرها هم به عنوان مسیرهای امن برای فعالیت تاکسی دوچرخه استفاده کرد. وی بیان می‌کند: دوچرخه معمولی تا 500 هزار تومان قیمت دارد و کالسکه پشتی دوچرخه را هم می‌توان بسته به تعداد نفرات استفاده‌کننده بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان طراحی کرد و ساخت که با توجه به میزان اشتغالزایی و سهم آن در کاهش آلودگی هوا و همچنین سرعت رسیدن به مقصد در مرکز شهر مبلغ زیادی نیست. اکثر جوانان هم قادر به تامین این مقدار از سرمایه برای شروع کاری راحت با درآمد متوسط هستند. چوداری تاکید می‌کند: در حال حاضر صنف دوچرخه اعم از فروش، ساخت و تعمیر آن در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و اکثر مغازه‌های فروش و تعمیر دوچرخه در تبریز تعطیل شده‌اند که آغاز به کار تاکسی دوچرخه می‌تواند تحولی جدی در این صنف در تبریز ایجاد کند.


بررسی طرح تاکسی دوچرخه در تاکسیرانی تبریز

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهرداری تبریز هم به همشهری می‌گوید: پیشینه خوبی در مورد استفاده از دوچرخه در حمل‌و‌نقل درون‌شهری تبریز وجود دارد. چند سال قبل سازمان ورزش شهرداری تبریز اقدام به امانت رایگان دوچرخه به شهروندان در مرکز شهر کرد و در چندین محل ایستگاه‌های دوچرخه راه‌اندازی شد که طرح خوبی برای مبارزه با آلودگی هوا در مرکز تبریز به شمار می‌رفت.

«محمدحسین اکبرنژاد» درباره این‌که چرا تجربه استفاده از تاکسی دوچرخه در شهرهای دیگر از جمله تهران و اصفهان در تبریز هم به کار گرفته نمی‌شود، اظهار می‌کند: در این زمینه اطلاعی ندارم و برای اولین ‌بار است که از موضوع تاکسی دوچرخه در شهرهای دیگر مطلع می‌شوم. تاکنون نیز چنین طرحی در تبریز ارائه و بررسی نشده است. وی بیان می‌کند: این طرح به عنوان یک طرح خام پیشنهادی از سوی کارشناسان تاکسیرانی تبریز بررسی شده و در صورت موافقت شهردار تبریز و شورای شهر تاکسی دوچرخه می‌تواند به عنوان یک وسیله حمل‌و‌نقل عمومی در این شهر مورد استفاده قرار گیرد. اکبرنژاد در زمینه ایجاد اشتغال از طریق این طرح برای جوانان تبریزی و همچنین میزان اعتبار مورد نیاز در صورت راه‌اندازی آن اظهار می‌کند: اجرای تمام این موارد بستگی به نظرات تخصصی دارد و بدون برآوردهای اولیه نمی‌توان در مورد ظرفیت‌های مختلف و میزان تاثیرگذاری این نوع از تاکسی در کاهش آلودگی هوای تبریز نظر داد.


دوچرخه، بهترین متد حمل‌و‌نقل در شهرها 

تا پایان امسال شهروندان تبریزی شاهد بهره‌برداری از وسیع‌ترین سامانه هوشمند اشتراک دوچرخه در کشور خواهند بود. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری کلان‌شهر تبریز با بیان این مطلب اظهار می‌کند:‌ با بهره‌برداری از این طرح تبریز شاهد یکی از بهترین سامانه‌های اشتراک دوچرخه در ایران خواهد بود.

«مهدی یوسفی» یکی از چالش‌های اساسی در تبریز را مسائل آلودگی زیست‌محیطی عنوان می‌کند و می‌افزاید: مطابق با آخرین مطالعات و تحقیقات انجام‌گرفته و بررسی تجربه کلان‌شهرهای دنیا تمامی صاحبنظران ترافیکی، دوچرخه را یکی از بهترین متدهای حمل‌و‌نقل در شهرها برای سفرهای زیر 5 کیلومتر می‌دانند و معاونت حمل‌و‌نقل برای سیاست‌های کلان شهرداری و شورای شهر تسهیل استفاده از دوچرخه در تبریز را از راهبرد‌های اصلی معاونت شمردند. وی تاکید می‌کند: بهره‌گیری کسبه و شهروندان تبریزی از این طرح به‌ویژه در نواحی مرکزی شهر، عامل اصلی برای گسترده کردن سامانه جدید هوشمند اشتراک دوچرخه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید