• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40378
+
-

نفوذ به قلب امپراتوری

تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه دادگستری آمریکا درباره ارتباط ترامپ و روس‌ها یک گام دیگر به شخص ترامپ نزدیک شده است

گزارش
نفوذ به قلب امپراتوری


جواد نصرتی/ خبرنگار
دونالد ترامپ، روز جمعه به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه حمله کرد و با اعلام خبر برکناری رئیس دفترش، خوراک زیادی به رسانه‌ها داد، اما هیچ کدام از این جنجال‌ها‌ نتوانست جزئیات جدید پرونده تحقیقاتی رابرت مولر را از صدر خبرها بیندازد.

کابوس تحقیقات رابرت مولر به راهروهای کاخ سفید کشیده شده است و نه تیم حقوقی ترامپ و نه مهارت‌های بی‌نظیر او در کم‌اهمیت‌کردن واقعیت‌های مهم نمی‌تواند افکار عمومی را منحرف کنند.

تحقیقات بازرس ویژه دادستانی درباره دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال2016 و ارتباط آنها با ستاد انتخاباتی ترامپ، ‌وارد مرحله تازه‌ای شده ‌که در نهایت می‌تواند‌ سرنوشت ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور مستعفی سابق ایالات متحده آمریکا و یا حتی بدتر از آن را برای ترامپ رقم بزند.

ترامپ البته روش معمولش را تغییر نداده و با حملات شدید، مولر و تمام کارهایی که او کرده را زیر سؤال برده و خواستار پایان این تحقیقات شده اما این داد و فریادهای توییتری را می‌توان نشانه‌ای جدی از نگرانی عمیق ترامپ و تیمش دانست.

به گزارش سی‌ان‌ان، مولر تحقیقات فراگیر خود را تا عمق حلقه درونی ترامپ جلو برده و بی‌دلیل نیست که رئیس‌جمهور آمریکا، موضوعاتی مانند اعتراض جلیقه‌زردها را برای حمله به دوست قدیمی‌اش مکرون پیش کشیده تا مگر موضوع بحث را در آمریکا عوض کند.

با این حال، این تاکتیک واقعا چیزی را عوض نکرده و نخواهد کرد. مولر‌ که پیش از این به‌خاطر بررسی همکاری احتمالی نزدیکان ترامپ با روس‌ها در انتخابات خبرساز بود، حالا موضوع داغ‌تر جلوگیری از اجرای عدالت توسط ترامپ را هم به فهرست تحقیقاتش اضافه کرده است.

آخر هفته گذشته، نه‌تنها مولر این مسئله را تأکید کرد که دادستان‌های منطقه قضایی جنوب نیویورک هم این مسئله را پیش کشیدند که مایکل کوهن وکیل و کارچاق‌کن سابق ترامپ که قبول کرده با مولر همکاری کند، ‌به دستور ترامپ یک قانون انتخاباتی را زیر پا گذاشته و به زنانی که مدعی داشتن رابطه با ترامپ هستند، حق‌السکوت پرداخت کرده است.

مولر مسئله ارتباط میان منافع تجاری ترامپ و دخالت روس‌ها در انتخابات را هم پیش کشید و گفت که کار روی پروژه «برج ترامپ» در مسکو - که کوهن پیش‌تر درباره آن دروغ گفته بود- تا میانه کارزار انتخاباتی یعنی تا ژوئن 2016، درست «در زمانی که اقدامات مورد حمایت دولت روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» در جریان بوده، ادامه داشته است.
این نخستین‌بار است که ارتباط میان امپراتوری تجاری ترامپ و روس‌ها در آستانه انتخابات آمریکا، مطرح می‌شود. این جزئیات، البته تنها بخشی از اطلاعات گسترده‌تری است که مولر درباره ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ، تیم انتقالی او ‌و تیم مستقر او در کاخ سفید با روس‌ها دارد.

چیزی که بسیاری از مخالفان ترامپ را امیدوار و البته تیم او را تا سرحد مرگ ترسانده، این است که اطلاعاتی که مولر هنوز عمومی نکرده، پیامدهای بسیار سنگینی برای شخص رئیس‌جمهور آمریکا و یا نزدیکان درجه یک او داشته باشد.

با وجود همه اینها، ترامپ و تیم حقوقی‌اش بر این موضوع تأکید می‌کنند که رئیس‌جمهوری آمریکا پاک است و اینها هیچ ربطی به او ندارد. اما آنها به خوبی می‌دانند تحقیقات فراگیر و عمیق مولر، می‌تواند به جاهایی کشیده شود که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کند. دایره‌ای که مولر به دور ترامپ کشیده، ابتدا مشاوران کم‌اهمیت‌تر ترامپ را به دام انداخت، بعد با تنگ‌ترشدن دایره، کوهن، مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی او را هم مجبور به همکاری کرد. سؤال بزرگ حالا این است: آیا مولر با اجرای فاز بعدی تحقیقاتش، جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس‌جمهور آمریکا را به تور خواهد انداخت؟

   شکارچی صبور
رابرت مولر، حقوقدان آمریکایی، بهترین گزینه برای بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکاست. او به واسطه سال‌ها فعالیت در دستگاه قضایی آمریکا به خوبی سازوکارهای حقوقی سیستم قضایی آمریکا را می‌داند و به واسطه 12سال ریاست بر اف‌بی‌آی، راه‌های کشف حقیقت را در پرونده‌های سنگین می‌شناسد.

مولر، بهار (ماه مه) 2017، از سوی راد رزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا، مسئول کاری شد که می‌تواند او را به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ آمریکا تبدیل کند؛ بازرس ویژه بررسی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا. این پرونده سنگین که ماه‌هاست به کابوس دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و تیم او تبدیل شده، در بدترین سناریو می‌تواند باعث استیضاح و برکناری رئیس‌جمهور آمریکا شود. البته ترامپ و تیم او مدعی‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا، ارتباطی با روسیه نداشته است اما روشی که مولر برای پیدا‌کردن واقعیت انتخاب کرده، مبتنی بر پیش‌فرضی است که در نهایت، ادعای مردان قانون را ثابت می‌کند.

ستوان سابق تفنگداران دریایی آمریکا که در جنگ ویتنام به‌خاطر رشادتش نشان افتخار گرفته، در میدان نبرد با ترامپ، به روش قدیمی دادستان‌های فعال در حوزه جرایم سازمان‌یافته عمل می‌کند و انگار که می‌خواهد یک خانواده مافیایی را از پا در‌آورد، آرام و باطمأنینه جلو می‌رود و با صبر زیاد، انتظار می‌کشد تا یک نفر را از حلقه نزدیکان گیر بیندازد و او را مجبور کند همکاری کند. پاتریک کاتر، دادستان سابق آمریکایی درباره شیوه کار مولر به گاردین گفته است: «این همان کاری است که وقتی روی یک خانواده مافیایی‌ یا یک باند خلافکار موتورسواران، یا هر گروه مشابه دیگری انجام می‌دهید، به‌کار می‌گیرید.»



رابرت مولر
متولد : 1944
تحصیلات: حقوق در دانشگاه‌های پرینستون، نیویورک و ویرجینیا
حزب: جمهوری‌خواه
رئیس FBI  از 2001 تا 2013
پدر 2 فرزند



 

این خبر را به اشتراک بگذارید