• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40358
+
-

درخواست شفاف‌سازی‌ در شستا

  خبر: نماینده‌ کارگران از وزیر کار خواست تغییرات هیأت‌مدیره‌های شستا را با توجه به نگرانی‌های کارگران با شفافیت اعلام کند. علی خدایی، نایب‌رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: ما نسبت به اموال شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) به‌خصوص به‌دلیل اینکه شرکت‌های زیر‌مجموعه در شرف واگذاری هستند، نگرانی داریم که آیا درآمد اموالی که واگذار می‌شوند صرف سرمایه‌گذاری یا هزینه‌های جاری می‌شود؟

  نقد: شاید این برای نخستین‌بار باشد که یک گروه خواستار شفاف‌سازی‌ در تغییرات مدیریتی یک شرکت که ساختار شبه‌دولتی دارد، می‌شود و این درخواست برای شفاف‌سازی‌ خبر بسیار امیدبخشی است که می‌تواند تعهد مدیران را در مقابل مسئولیت‌هایشان بیشتر کند و به شفافیت نظام اقتصادی ایران کمک بسیار زیادی کند.

این شفاف‌سازی‌ در عین حال از آن جهت اهمیت دارد که تغییرات مدیریتی ساختار فعالیت‌های اقتصادی را شکل می‌دهد و می‌تواند منجر به سودآوری یا زیان در یک شرکت شود. در 4دهه گذشته مدیران زیادی در نهاد‌های دولتی و شرکت‌ها عمدتا براساس رابطه منصوب شده‌اند و هیچ نظارت جامعی در مورد عملکرد مدیران انجام نشده است. برخی از این مدیران حتی اگر شرکت را به زیان رسانده باشند در پایان فصل مالی و در زمان برگزاری مجمع سالانه پاداششان را گرفته‌ و رفته‌اند، اما تا به حال کسی نپرسیده است که اگر فعالیت مدیران بهینه و کارآمد و از سر ضابطه و نه رابطه است چرا شرکت‌ها دچار زیان می‌شوند و اگر شرکتی راهبری مناسبی ندارد چرا مدیران آن شرکت نباید مورد ارزیابی جدی قرار گیرند؟ با این حال درخواست کارگران صرفا شفاف‌سازی‌ در تغییرات هیأت‌مدیره شستا به‌عنوان یک نهاد اقتصادی بسیار بزرگ است که دست‌کم چندین هزار میلیارد تومان دارایی داشته و سهام شرکت‌های بسیار بزرگی را در اختیار دارد. در عین حال با وجود آنکه دولت، شستا را بخش خصوصی تلقی می‌کند اما هر بار مدیران این شرکت با روابط دولتی انتخاب می‌شوند و از همین منظر است که به این شرکت بزرگ یک شرکت شبه‌دولتی گفته می‌شود و عموماً تغییرات مدیریتی در شستا با سفارش انجام می‌شود. حساسیت کارگران از آنجا بیشتر شده است که محمد رضوانی‌فر روز شنبه به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) منصوب و جانشین مرتضی لطفی در این سمت شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید