• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40324
+
-

آیا والیبال هم به سمت تعلیق می‌رود؟

آیا والیبال هم به سمت تعلیق می‌رود؟

مراسم معارفه افشین داوری به‌عنوان سرپرست فدراسیون والیبال دیروز برگزار شد درحالی‌که احمد ضیایی، مدعی است که از ریاست این فدراسیون استعفا نداده است.
او دیروز به سایت ورزش سه گفت:«من هیچ استعفایی ننوشته‌ام. این را هم بگویم که هیچ استعفایی هم نخواهم داد. لطفا اگر کسی مدارکی دارد دال بر اینکه من استعفا داده‌ام و خودم از ریاست فدراسیون والیبال کنار رفته‌ام، منتشر کند».
وزارت ورزش در حالی برای فدراسیون والیبال سرپرست انتخاب کرد که گفته می‌شد ضیایی در تلاش است تا با استناد به ماده 60قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران، خود را از شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی کند.
   2اشتباه تاریخی هیأت رئیسه والیبال
ساعاتی قبل از معارفه افشین داوری، تعدادی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون در نامه‌ای به وزیر ورزش مدعی شدند که تغییر و تحولات مدیریتی در والیبال غیرقانونی است.
در این نامه که اسم صدیقه کعبی‌زاده(نایب‌رئیس)، بابک طالبی(نایب‌رئیس)، مسعود صالحیه(عضو هیأت رئیسه)، شهرام آدم‌نژاد(عضو هیأت رئیسه)، مرتضی گرایلی(خزانه‌دار) و امیرحسین منظمی(دبیر فدراسیون) زیر آن دیده می‌شود، آمده است:«ماده 13اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به صراحت اعلام می‌دارد که در زمان غیبت، استعفا یا برکناری رئیس فدراسیون، نایب‌رئیس فدراسیون عهده‌دار امور جاری فدراسیون خواهد شد». 
نویسندگان این نامه که رونوشتی از آن را به دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات هم فرستاده‌اند، در ادامه از وزیر خواسته‌اند با استناد به همین ماده از اساسنامه، حکم افشین داوری را کن‌لم‌یکن کند.
نامه اعضای هیأت رئیسه فدراسیون والیبال اما دو اشتباه بزرگ دارد. اول اینکه ماده‌ای که به آن استناد شده، ماده 12اساسنامه است و نه ماده13. اشتباه دوم اما مهم‌تر است. نویسندگان نامه در حالی مدعی شده‌اند که وزیر حق برکناری رئیس فدراسیون و انتخاب سرپرست ندارد که در تبصره یک ماده 10اساسنامه به صراحت آمده است:«قبول استعفا و برکناری رئیس فدراسیون به تشخیص رئیس سازمان تربیت بدنی(وزیر ورزش)  یا پیشنهاد مجمع و موافقت ایشان انجام می‌پذیرد». در تبصره 2همین ماده هم آمده که«رئیس سازمان بلافاصله پس از عزل و یا قبول استعفای رئیس فدراسیون، فردی را به‌عنوان سرپرست منصوب خواهد نمود...».
   اگر ضیایی استعفا ندهد...
اگر رئیس فدراسیون والیبال نخواهد استعفا بدهد، اساسنامه فدراسیون والیبال که همان اساسنامه تیپ فدراسیون‌‌ ورزش‌های آماتوری در ایران است، کمکی به او نمی‌کند. طبق این اساسنامه رئیس سازمان تربیت بدنی که حالا وزیر ورزش شده، اختیار دارد روسای فدراسیون‌ها را به هر دلیلی برکنار کند.
با وجود این، ضیایی می‌تواند به حمایت فدراسیون جهانی دلخوش باشد. اساسنامه فدراسیون جهانی والیبال، دولت‌ها را از دخالت در مدیریت فدراسیون‌های ملی منع کرده است. در ماده  1-6-4 این اساسنامه آمده است:«رئیس فعلی یا اعضای اجرایی کمیته‌ها در فدراسیون ملی ممکن نیست توسط مقام دیگری به غیر از خود فدراسیون ملی برکنار شوند. درصورتی که این اتفاق صورت پذیرد، FIVB می‌تواند مقامات انتخاب شده یا انتصاب شده جدید را به رسمیت نشناسد و فدراسیون ملی را تعلیق کند تا زمانی که مسئله طبق دستورالعمل FIVB حل شود».
اما آیا ضیایی کار را به فدراسیون جهانی خواهد کشاند؟ احتمالا نه، به دو دلیل. اول اینکه او شخصا به‌دنبال تعلیق والیبال نیست و از طرف دیگر روابط نزدیکی هم با مدیران ارشد دولت دارد و بعید است کاری کند که از نظر آنها به خطر انداختن منافع ملی تلقی شود.
دلیل دوم شاید نگرانی از بی‌نتیجه بودن این اقدام باشد. همه می‌دانند محمدرضا داورزنی- رئیس سابق فدراسیون والیبال- رابطه نزدیکی با مدیران تصمیم‌گیرنده در فدراسیون جهانی والیبال دارد. داورزنی هم‌اکنون معاون وزیر ورزش است. پس طبیعی است که درصورت نیاز، از روابطش برای پیش بردن اهداف وزارت ورزش استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید