• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40163
+
-

پایش همگانی HIV

علی حسین‌پور|   مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد:


حدود 17 سال است که در حوزه بیماران مبتلا به ویروس HIV فعالیت دارم اما هنوز مشکل «انگ» جامعه در بیماران مبتلا وجود دارد و اگر انگ بیماری کم نشود قادر به کنترل آن نخواهیم بود.
 ما در کشور برای کنترل این بیماری محدودیت‌های بسیاری داریم. اطلاع‌رسانی در الگوی انتقال بیماری HIV به خصوص از طریق آمیزشی، کار ساده‌ای نیست و واژه‌شناسی در گروه‌های هدف می‌تواند مردم را به سمت آموزش 
ترغیب کند. 

در واژگان‌های جدید از واژه‌هایی مانند ویروس ایدز، قربانی ایدز، زن خیابانی و گروه‌های پرخطر استفاده نمی‌شود و واژه‌های معادل استفاده می‌شود برای مثال در واقع چیزی به عنوان «ویروس ایدز» وجود ندارد و به کار بردن HIV به تنهایی کافی است. 
مردم به دلیل ترس از مثبت بودن نتیجه تست HIV و مسائل بعدی از انجام تست امتناع می‌کنند در حالی‌ که اکنون با کنترل این بیماری مشکل ضعف ایمنی‌، عفونت شدید و نیز انتقال صورت نمی‌گیرد، زیرا درمان این بیماری به نوعی پیشگیری از بیماری است.

 بنابراین هدف ما علاوه بر آموزش همگانی، از بین بردن انگ و تابوی این بیماری در جامعه است. به همین دلیل امسال در هفته اطلاع‌رسانی ایدز با راه‌اندازی پایش «من هم آزمایش HIV می‌دهم!» در سراسر کشور تلاش شده است تا با قراردادن عکس بازیگران، ورزشکاران و افراد مشهور در حال انجام تست HIV در شبکه‌های اجتماعی به نوعی تابوی این بیماری شکسته شود و تمام آحاد جامعه را برای انجام تست تشخیص سریع HIV ترغیب کنیم. در این زمینه امسال با کمک شهرداری پایگاه سیار اتوبوس با روبان قرمز به مدت 2 هفته در نقاط مختلف شهر و نیز اماکن عمومی مانند فروشگاه‌های معتبر، بازارها و نمایشگاه بین‌المللی مشهد، فرودگاه‌ها، در دسترس مردم قرار دارد تا داوطلبان با انجام تست سریع  HIV به صورت رایگان در کمتر از 20 دقیقه از نتیجه آزمایش خود مطلع ‌شوند که استقبال گسترده‌ای از آن صورت گرفته است. همچنین در طول سال در 150 مرکز در مشهد و 30 مرکز در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و کمپ‌های ترک اعتیاد این تست انجام ‌می‌گیرد. افرادی که نتیجه آزمایش آنان مثبت باشد برای پیگیری به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند. اکنون 4 مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در مشهد در خیابان وحدت (پنجراه)، کوی امام هادی(ع) و کوی کارگران با مرجعیت مرکز مشاوره مرجع در خیابان سناباد فعالیت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید