• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40039
+
-

نه به تیراندازی

تیراندازی از عروسی‌های استان بوشهر برچیده می‌شود

جامعه
نه به تیراندازی

راضیه بوستانی|   بوشهر - خبرنگار:  

تیراندازی‌های پی‌در‌پی در مراسم جشن و عروسی برای ابراز شادی در برخی از شهرها و روستاهای استان بوشهر رایج است؛ تیراندازی‌هایی که میراث گذشتگان است و نسل حاضر هنوز بر این سنت پافشاری می‌کند. 
جشن‌هایی که با وجود چنین تیراندازی‌هایی گاه به اندوه و عزا بدل می‌شود و گاه آسایش و آرامش همسایه‌ها را بر هم می‌زند. اکنون کمپینی به راه افتاده تا این رسم ناپسند را براندازد. کمپین«نه به تیراندازی» در تلاش است میزبانان عروسی‌هایی را که در آنها تیراندازی رایج است با خود همراه سازد و به جای این سنت، رسم تازه‌ای از نوع دوستی و مهرورزی بنا نهد.


یک تیر، یک دلهره

مینا درباره ترس و دلهره‌ای که به هنگام تیر‌اندازی در عروسی‌ها به جانش می‌افتد، می‌گوید: در عروسی‌ها تیر‌اندازی که می‌شود هر لحظه بیم آن دارم اتفاق ناگواری بیفتد. بارها شده مادربزرگ پیر و بیمارم با شنیدن صدای تیراندازی به یکباره از خواب برمی‌خیزد.

 تیرهایی که پشت سر هم شلیک می‌شود انگار تمامی ندارد. صدای مهیبشان آسایش را از ما سلب می‌کند. یک‌بار که یکی از عروسی‌ها فاصله زیادی با منزل ما نداشت با اولین تیراندازی و برخاستن صدای وحشتناکش مادربزرگم از ترس سکته کرد. تیر‌اندازی‌ها که شروع می‌شود حس ناامنی هم به سراغمان می‌آید. شب‌هایی که عروسی و تیر‌اندازی است خواب دخترم آشفته می‌شود. با شنیدن صدای تیر‌اندازی از خواب می‌پرد و تا وقتی تیراندازی ادامه دارد گریه و زاری سر می‌دهد. آرام نمی‌گیرد و بی‌قراری می‌کند. بارها شده دوست و آشنا دور هم جمع شده‌اند تا با کسانی که به این رسم غلط دامن می‌زنند صحبت و آن را ریشه‌کن کنند، تا حدودی اوضاع بهتر شده اما هنوز جای کار دارد.


ریشه‌کن شدن سنت غلط  

مسئول کمپین «نه به تیراندازی» به همشهری می‌گوید: سنت تیراندازی در مراسم عروسی باید ریشه‌کن شود. این سنت ریشه در آداب و رسوم گذشتگان دارد که تاکنون پابرجا مانده است. 

تیر‌اندازی در عروسی روشی برای ابراز شادی است؛ روشی که البته نه تنها شادی آنچنانی به دنبال ندارد بلکه امنیت روانی جامعه را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در مواردی حتی جشن شادی را به عزا تبدیل کرده و یاد و خاطره بدی از آن شب برای همیشه به یادگار گذاشته است. «حامد معتمدی» با اشاره به تشکیل کمپینی برای مبارزه با این رسم نامناسب، می‌افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون فعالیت‌هایی درجهت ریشه‌کن کردن این سنت غلط صورت گرفته است.

 گروهی که مدت‌هاست نگرانی و دغدغه امنیت روانی مردم را دارند گرد هم آمده‌اند و کمپین «نه به تیر اندازی» را تشکیل دادند. فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته است. از ابتدای سال جاری تاکنون در استان بوشهر عروسی‌هایی که در آنها تیر‌اندازی می‌شود، شناسایی شده است. بیشترین تیراندازی‌ها در عروسی‌های دشتستان است. 

روستاهایی که در پشت کوه قرار گرفته‌اند و همچنین شهر وحدتیه در دشتستان از جمله مناطقی است که معمولا از این نوع شادی در عروسی استفاده ‌می‌کنند.


هدیه و خیرات به جای تیراندازی

مسئول کمپین «نه به تیراندازی» با بیان این‌که تلاش‌های صورت گرفته از ابتدای سال جاری تاکنون ثمربخش بوده است، تصریح می‌کند: در وهله اول به آگاه‌سازی مردم نسبت به عواقب این تیراندازی‌ها پرداخته شد. این آگاه‌سازی و آشنایی با خطرات این نوع شادی برای مردمی که با ترس و دلهره سر به بالین می‌گذارند تا حدود زیادی از هیجان کاذب آنان کاست. به‌گونه‌ای که در بسیاری از عروسی‌ها دیگر خبری از تیراندازی نشد. 

معتمدی ادامه می‌دهد: روش‌های مختلفی برای متقاعد کردن میزبانان عروسی‌ها استفاده شد که البته کار بسیار سختی بود. هدیه دادن پولی که باید صرف خرید فشنگ و رها شدن آن می‌شد به داماد، یکی از روش‌هایی بود که پیش روی تیراندازان قرار داده شد که البته با استقبال خوبی مواجه شد چراکه هزینه تیراندازی در یک شب به چند میلیون هم می‌رسد.

 این مبلغ می‌تواند صرف هزینه‌های زندگی عروس و داماد شود. در برخی موارد که دامادها مطرح می‌کردند به این پول نیازی ندارند، پیشنهاد تازه‌ای پیش رویشان گذاشته می‌شد. این‌که این مبلغ را در راه خیر صرف کنند تا برکتی برای زندگی‌شان شود. به این ترتیب بود که با تلاش‌های صورت گرفته بسیاری از عروس و دامادها و خانواده‌های آنان با ما همراه شدند و به کمپین «نه به تیراندازی» پیوستند. خانواده‌هایی که حتی تصور نمی‌کردند که روزی دست از این سنت غلط بردارند. تلاش مسئولان نیروی انتظامی و تقدیرآنها از دامادهایی که به کمپین پیوستند نیز کار را بر ما آسان‌تر کرد.

وی یادآور می‌شود: برای 2 تا 3 ماه آینده برنامه‌ریزی‌های لازم برای شناسایی عروسی‌هایی که در محدوده وحدتیه در حال انجام است، صورت گرفته است. مدیر تالار الماس وحدتیه که تالار برتر استان و جزو 10 تالار برند کشور است نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را صورت داده است. امید است با متقاعد کردن میزبانان این عروسی‌ها گام بلندی در راستای ریشه‌کن کردن این تیراندازی‌ها در مراسم جشن و شادی برداشته شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید