• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40036
+
-

حمل‌ونقل عمومی، لازمه توسعه شهر

نگاه
حمل‌ونقل عمومی، لازمه توسعه شهر

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:

فکر کنید روز اول کار یا دانشگاه شماست و یا قرار کاری مهمی دارید. طبق فاصله با مسیر مورد نظر ساعت خود را تنظیم می‌کنید و با توجه به همان زمان‌بندی از خانه خارج می‌شوید و سر خیابان منتظر تاکسی می‌ایستید؛  به دلیل امنیت پایین ماشین‌های شخصی، ماشین‌هایی را که پشت سر هم از جلو شما رد می‌شوند و پیش پای شما ترمز می‌کنند، رد می‌کنید و منتظر تاکسی مطمئن و با شناسنامه می‌مانید. اگر خوش‌شانس باشید، نتیجه این انتظار حداقل نیم ساعت تاخیر برای حاضر شدن در محل مورد نظر است که با توجه به اوضاع نابسامان تاکسی شهری، امری عادیست.

 در غیر این‌صورت باید ساعت‌ها منتظر بمانید و شاید در نهایت سوار یکی از همین مسافربرهای شخصی بشوید و ساعت‌ها بعد به محل مورد نظر برسید. گرچه وجود مسافربرهای شخصی در برخی مسیرها که فاقد خط تاکسی هستند موجب سهولت دسترسی مردم می‌شود، اما نباید از کنار مشکلاتی هم که ممکن است از طرف برخی از آنها برای شهروندان اتفاق بیفتد به سادگی گذشت. بسیاری از مردم به‌ویژه بانوان اطمینانی به برخی  مسافربرها ندارند و به دلیل نبود تاکسی یا اتوبوس باید با دلهره پس از ساعت‌ها به یکی از این مسافربرها اعتماد کنند. 

نگاه تخصصی به بخش حمل‌و‌نقل عمومی یک لازمه و اصل اساسی است. در جامعه شهری کنونی، حمل‌و‌نقل عمومی رکن اول امنیت، توسعه و عدالت اجتماعی است؛ بنابراین مسئولان شهری و استانی اگر بخواهند در حوزه عدالت اجتماعی و توسعه پایدار و امنیت مردم قدم بردارند، یکی از آنها تامین نیازهای حمل‌ونقل مردم است. 

مشکل ترافیک و جابه‌جایی و انتقال آسان و راحت مردم از اهداف و خواسته‌های اصلی مردم است که با توسعه فضای ناوگان حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر است. اگر جامعه امروزی نتواند روند تکامل شهرها، توسعه سیستم حمل‌و‌نقل و بهره‌گیری از اصول شهرسازی را به نحو احسن مدیریت کند، خطرات آن شهروندان را تهدید می‌کند. 
به نظر می‌رسد گسترش حمل‌و‌نقل عمومی در نظرآباد و اشتهارد به دلیل موقعیت صنعتی باید یکی از طرح‌های اصلی مدیریت شهری باشد؛ امری که جدیت و همت بالای مدیران جدید شهری را می‌طلبد تا هرچه سریع‌تر به مطالبات مردم پاسخ داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید