• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 15 آذر 1397
کد مطلب : 39961
+
-

پاکسازی ولیعصر با کار داوطلبانه

گزارش 2
پاکسازی ولیعصر با کار داوطلبانه

محمود مولایی/خبرنگار

در روز جهانی داوطلب، پاکسازی محور ولیعصر از تجریش تا راه‌آهن با همراهی شهروندان و مدیران شهری داوطلب انجام شد؛ روزی با عنوان جمع‌آوری زباله‌های شهر به‌صورت نمادین در 4 نقطه خیابان ولیعصر که با جمع‌آوری زباله‌ها، فضای پاکسازی نمادین شهر ایجاد شد. به گفته حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، چهاردهم آذرماه، روز جهانی کار داوطلبانه است که این روز با مصوبه شورای شهر تهران به هفته کار داوطلبانه افزایش یافته و هدف از آن نیز بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در قالب کار داوطلبانه و افزایش مشارکت اجتماعی است. به گزارش همشهری، رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران که در این کمپین حضور داشت، در این رابطه گفت: «طرح نمادین جمع‌آوری زباله از سطح خیابان امروز(دیروز) در طول خیابان ولیعصر از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش با حضور بنده و برخی از مدیران شهری و فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شد تا این پیام را به جامعه بدهیم که خودمان در برابر شهر مسئول هستیم.» حجت نظری ادامه داد: «منظور از مشارکت شهروندان نباید یک مشارکت نمایشی و مقطعی باشد، بلکه باید عرصه‌ها را برای حضور فعال و همیشگی شهروندان در محلات و... فراهم کنیم و در این میان مدیریت شهری باید با تمام توان ‌ اجرایی‌شدن این امر را فراهم کند، کمااینکه از ابتدای دوره پنجم شورای شهر تهران نیز این سیاست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در دستور کار قرار گرفت.» 
او بر این باور است که هرگاه از مشارکت و حضور شهروندان در انجام امور بهره برده و نظرات آنان را مدنظر قرار داده‌ایم، بهترین نتایج حاصل شده است. عضو شورای شهر گفت: «مشارکت شهروندان در اداره محلات و محیط زندگی خود، سبب ارتقای حس تعلق و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه نیز خواهد شد؛ همانطور که در بسیاری از جوامع با نشاط بالا نیز شاهد هستیم که نشاط اجتماعی و احساس مسئولیت در شهر رابطه مستقیمی با مشارکت در امور شهر دارد.»  روز جهانی داوطلب، در جهان با 2رویکرد اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود. برای نمونه در این روز برخی بنگاه‌های اقتصادی فعالیت‌ روزمره را رها کرده و به فعالیت‌های داوطلبانه روی می‌آورند. مجید نوربخش، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری درباره کمپین روز گذشته گفت: «14آذر‌ماه به مناسبت روز جهانی داوطلب با شعار خدمات نوین سلامت با مشارکت جامعه نام گرفته است که در راستای ارتقای سلامت جامعه شهری، کسب مهارت‌های ارتباطی و فعالیت‌های داوطلبانه در تمامی فرهنگ‌ها سالانه صدها میلیون نفر از انسان‌های داوطلب مهارت‌های خود را برای ساختن جهانی بهتر صرف می‌کنند. به همین مناسبت و به‌منظورارتقای سطح فرهنگ عمومی اهمیت محیط‌زیست و کاهش تولید پسماند خشک، مدیریت شهری تهران اقدام به پاکسازی محور خیابان ولیعصر کرد.» 

بیش از 16فعالیت داوطلبانه
یک هفته برنامه شهری به مناسبت روز جهانی داوطلب در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. به گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شهرداری تهران با 16عنوان برنامه به استقبال روز جهانی کار داوطلبانه می‌رود. ولی‌الله شجاع‌پوریان با اشاره به تأکید اسناد بالادستی ازجمله بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، مصوبه برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران و همچنین مصوبه شورای شهر تهران در رابطه با ترویج فرهنگ کار داوطلبانه گفت: «پاکسازی محیط‌زیست، خدمت داوطلبانه در مراکز نگهداری آسیب‌های اجتماعی با هماهنگی NGOها، تقدیر از فعالان کار داوطلبانه و برگزاری برنامه‌های مرتبط در حوزه‌های ورزش، محیط‌زیست، آسیب‌های اجتماعی، سلامت شهری، فرهنگی و هنری، حمل‌ونقل و ترافیک و گردشگری از برنامه‌های شاخص هفته کار داوطلبانه هستند که با همکاری سازمان خدمات اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر بخش‌های مدیریت شهری اجرا می‌شوند.» محمود مولایی
خبرنگار

این خبر را به اشتراک بگذارید