• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39798
+
-

ایستادگی دولت برشفافیت

روحانی در جمع دانشجویان: چه کسانی و با چه مجوزی در سال 96 به خیابان آمدند و شعار دادند و ناآرامی‌های مضر برای منافع ملی ایجاد کردند

دولت
ایستادگی دولت برشفافیت

رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه‌های سمنان و در دانشگاه علوم پزشکی این شهر با بیان اینکه اداره کشور و جامعه حتی زمانی که دشمن غدار و ستمگری چون آمریکا و صهیونیسم و هیچ دشمن و مشکلی نداشته باشیم، کار پیچیده و سختی است، از ایستادگی دولت بر شفافیت سخن گفت و تاکید کرد که راه حل مشکلات کشور در شفافیت است.  او گفته است فضای مجازی در اختیار مردم، نتیجه ایستادگی دولت بر شفافیت است.

چه کسانی مجوز مؤسسات را صادر کردند؟

حسن روحانی با اشاره به اینکه روند تورمی از ۴۰درصد سال۹۲ به ۸درصد در سال۹۶ رسید، اظهارداشت:  به اعتراف همه متخصصان، اقتصاد ما در بین سال‌های 92 و 96 از تورم 40درصد به 7 یا 8درصد رسیدیم. حال سؤال اینجاست که چه شد که در سال96 با مشکل تورمی جدیدی مواجه شدیم. نخستین عامل بیماری‌های مزمن گذشته در اقتصاد بود که در یک مقطع آثار آن روشن‌تر و آشکارتر شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، او با طرح این سؤال که چه کسانی مجوز مؤسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی و خصولتی را صادر کردند؟ گفت: در چه زمانی بود که مالباختگان این مؤسسات اعتباری به خیابان آمدند؟ چه‌کسی باعث شد که مردم آن همه زجر ببینند و چه کسانی مال مردم را تاراج کردند و ظلم کردند؟ وقتی دولت یازدهم خواست مقابل آنها بایستد، در مقابل دولت قرار گرفتند و نامه90 امضایی فرستادند که به اینها دست نزنید. یکسری بیماری‌های مزمن اقتصادی کنار هم جمع شد و متأسفانه مجبور شدیم ۳۰هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان این مؤسسات پرداخت کنیم که این مبلغ به‌معنای 250هزار میلیارد تومان نقدینگی است. همچنین چه کسانی و با چه مجوزی در سال96 به خیابان آمدند و شعار دادند و ناآرامی‌های مضر برای منافع ملی ایجاد کردند که البته همه اینها آشکار است؟

مگر به صدام اعتماد داشتیم؟

روحانی در پاسخ به انتقادات دانشجویان که بحث اعتماد به آمریکا را مطرح می‌کردند، گفت: شما می‌گویید چرا به آمریکا اعتماد کردید. چه‌کسی اعتماد کرده است؟ مگر ما در برابر کسی که مذاکره می‌کند، حتما باید اعتماد داشته باشیم؟ مگر به صدام اعتماد داشتیم که بعد از جنگ با او مذاکره کردیم؟ در دوران امام راحل وزیر خارجه وقت 2سال تمام با عراق مذاکره کرد. مگر ما در آن دوره به صدام اعتماد داشتیم که مذاکره کردیم؟ رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مذاکره ما درست بوده است، گفت: این مذاکرات به اتفاق همه مسئولان، اعم از دولت، ‌رهبری، مجلس و شورای نگهبان انجام شد و همه با هم این کار را کردیم و بسیار هم کار درستی بوده است. روحانی با بیان اینکه همه ما اعضای یک جامعه و ملت هستیم و دلسوز انقلاب و کشوریم، تصریح کرد: ما امروز پیروزیم و اگر کسی فکر می‌کند آمریکا پیروز است، اشتباه می‌کند. امروز ایران در عرصه بین‌المللی، پیروز است و ترامپ شکست‌خورده و آمریکا در شورای امنیت تنها مانده است. رئیس‌جمهور گفت: سال گذشته آمریکا ۸بار مستقیم و امسال ۳بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، بر مبنای عزت مردم نپذیرفتیم.

اتفاق نظر روسای قوا بر FATF

رئیس‌جمهور در پاسخ به یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه دولت چه کار کرده است، گفت: شما هم باید بگویید دانشگاه برای کشور چه کار کرده است، چون همه ما در نفع و ضرر جامعه با هم هستیم. امروز روز آزمایش همه ماست. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اف‌ای‌تی‌اف اشاره کرد و افزود: البته فعلا در این مرحله بحث FATF نداریم. آنچه امروز داریم 4لایحه در مورد پولشویی و تروریسم مالی است. روسای قوا به اتفاق لوایح ۴گانه مرتبط را تأیید کرده‌اند؛ راه‌حل مشکلات شفافیت است نه جنجال. FATF خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است.

به تصویب لوایح 4گانه نیاز داریم

روحانی درباره روند تصویب این لوایح گفت: نباید اجازه دهیم جنجال بیهوده در مورد این لوایح راه بیفتد. ما به تصویب این لوایح 4گانه نیاز داریم. باید با پولشویی مبارزه کنیم و راه آن شفافیت است. او با طرح این سؤال که می‌خواهیم با بانک‌های دنیا همکاری کنیم یا نه؟ گفت: هم‌اکنون که آمریکا این همه فشار آورده است، ‌ده‌ها بانک دنیا از کشورهای دوست که با آنها تعامل داریم، به ما اعلام کردند که اگر در FATF عضو نباشید، نمی‌توانیم همکاری کنیم. روحانی در ادامه سخنان خود، یادآور شد: شرایط امروز کشور بحرانی نیست، اما بسیار سخت و مشکل است. معضلات و مشکلات فراوانی داریم. شما هم عنوان می‌کنید که در دانشگاه‌ها مشکلات وجود دارد و این درست است. من به دکتر غلامی، وزیر علوم که اینجا حضور دارند، بارها گفته‌ام روبه‌روی زندانی‌کردن دانشجو به بهانه‌های سیاسی بایستد.

نقدتان با پیشنهاد باشد

روحانی خطاب به دانشجویان تأکید کرد: شما البته باید دولت و قدرت را در کشور نقد کنید زیرا قدرت اگر نقد نشود، فسادآفرین است. همه باید انتقاد و نقد را بپذیریم. بهتر است نقدتان بدون پیشنهاد نباشد. راه‌حل پیشنهاد بدهید. شما دانشجو هستید و اینجا مرکز تحقیقات و علم است. در انتقاد از مشکلات اقتصادی که مطرح می‌کنید، راه‌حل هم ارائه دهید. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیا قبول دارید که در تولید گندم خودکفا شده‌ایم یا نه؟ گفت: هر جا دست به‌دست هم داده‌ایم، موفق شده‌ایم. در سال2017 در میان 25کشور پیشرفته دنیا از نظر سرعت رشد علمی، مقام اول را کسب کرده‌ایم و این موفقیت دانشگاه است.

   راه همه‌پرسی باز است

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات یکی از دانشجویان برای استفاده از ظرفیت رفراندوم در حل مسائل اساسی کشور، تأکید کرد: قانون اساسی دستاورد بزرگ انقلاب است، اگر به همه آن عمل شود، مشکلات هم حل می‌شود و رئیس‌جمهور باید بتواند در برابر تخلف از قانون اساسی تذکر دهد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شما پای صندوق‌های رأی رفته‌اید و رأی داده‌اید، 40میلیون نفر رأی دادند که رئیس‌جمهور بتواند به تخلف قانون اساسی تذکر دهد، گفت: در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، قانون اساسی مسیر همه‌پرسی از مردم را به‌عنوان یک ظرفیت پیش‌رو گذاشته است و اشاره دارد در اینگونه مسائل اختلافی، موضوع را به رأی عمومی بگذارید. البته باید مجلس تصویب و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :