• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39789
+
-

فرهنگ‌مداری مازنی‌ها روی سکوها

همشهری از تلاش دست‌اندرکاران باشگاه نساجی برای ایجاد جو فرهنگی در مسابقات ورزشی گزارش می‌دهد

فوتبال
فرهنگ‌مداری مازنی‌ها روی سکوها

اشکان جهان‌آرای|   ساری-خبرنگار: 


نساجی در نیم‌فصل نخست که پنجشنبه این هفته با برگزاری پانزدهمین دیدار در تهران و مقابل پیکان پایتخت برای نساجی و پیکان پایان می‌یابد، 8 بار در زمین خودش به مصاف حریفان رفت که نمره هواداران این تیم در این نیم‌فصل از نظر کارشناسان و برنامه‌های ورزشی، بالاترین نمره بین هواداران تیم‌های لیگ برتر است. البته یک بار تیم نساجی به دلیل استفاده از لیزر توسط چند نفر در ورزشگاه و پرتاب چند بطری در بازی خانگی با پارس جنوبی جم 10میلیون تومان جریمه شد. اما به جز این مورد آنچه از هواداران نساجی در 8 بار میزبانی دیده شده، همواره احترام به مهمان و تشویق مستمر تیم خودشان بوده است. مسئول کانون هواداران باشگاه نساجی در گفت‌وگو با همشهری، تصویر ارائه شده از نساجی در بازی‌های خانگی و حتی دیدارهای خارج از خانه این تیم را هویت اصلی مردم مازندران می‌داند و معتقد است که آنچه در ورزشگاه شهید وطنی در لیگ برتر دیده شد، نمایشی از فرهنگ مردم مازندران است. 

«رضا نادری» می‌گوید: این فرهنگ و رفتار خوب تازه به وجود نیامده است. در واقع فرهنگ چیزی نیست که طی چند هفته و چند ماه تغییر کند. هواداران فوتبال معمولا متفاوت از هواداران رشته‌های ورزشی دیگر هستند. با احترام به هواداران همه تیم‌های فوتبال کشور که از برترین‌ها در دنیا هستند، هواداران نساجی در تمام دهه‌های اخیر همین‌گونه بوده‌اند.


گوهر کمیاب نظم در ورزشگاه‌ها

نادری می‌افزاید: در نیم‌فصل نخست لیگ هجدهم، آنچه باید روی سکوی همه ورزشگاه‌های کشور دیده شود و متأسفانه کمیاب است، در قائمشهر با همکاری و همراهی مازندرانی‌ها و نساجی‌چی‌ها دیده شد. این نتیجه بدون هماهنگی به دست نیامد. ساعت‌ها نشست با لیدرها و هواداران تاثیرگذار روی سکوها برگزار شد تا تأکید شود که قائمشهر و مازندران باید همان‌طور که هستند دیده شوند، نه این‌که ادای آدم خوب‌ها را در بیاوریم. در این مسیر راهنمایی‌های مدیرعامل باشگاه نیز تاثیر زیادی داشت. نشست‌هایی که کانون هواداران با لیدرها و مدیرعامل برگزار می‌کرد، بسیار مهم و محوری بود. خوشبختانه نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها و رفتار محترمانه مازندرانی‌ها در فوتبال کشور دیده شد
.
مسئول کانون هواداران نساجی با بیان این‌که کانون هواداران برآمده از بطن جامعه و مردم است، اظهار می‌کند: هواداران نساجی محدود به شهرستان قائمشهر نیستند. این تیم در همه شهرهای استان هوادار دارد. در هر بازی هوادارانی از شهرهای مختلف و حتی استان‌های همسایه به قائمشهر می‌آیند. 

کانون هم تلاش کرده که با کمک همین هواداران بخشی از فرهنگ مازندرانی‌ها را روی سکوهای استادیوم شهید وطنی نشان دهد. حتی پیش از بازی و بیرون از ورزشگاه نیز به این موضوع توجه می‌کنیم. استقبال و خوشامدگویی به هواداران تیم مهمان یا رفتن گروهی از هواداران نساجی به محل اقامت تیم مهمان چند ساعت پیش از بازی و آرزوی برگزاری دیداری جوانمردانه، از کارهایی است که در هر بازی انجام می‌شود. ما فوتبال را جدا از جامعه و فرهنگمان نمی‌بینیم.


نارضایتی آدم خوب‌های لیگ برتر

نادری به موضوعی اشاره می‌کند که هواداران نساجی را آزار می‌دهد. همان مسأله‌ اشتباه‌های پیاپی داوران در بازی‌های نساجی که در میانه‌های نیم‌فصل صدای اعتراض «جواد نکونام» را نیز بلند کرد و باعث شد که او در یک نشست خبری اعلام کند: «آدم خوب‌های لیگ برتر هم می‌توانند عصبانی شوند!»

مسئول کانون هواداران نساجی معتقد است که صبوری و محترم بودن آنها را بیشتر نشان می‌دهد. 
وی می‌گوید: هواداران نساجی احساس می‌کنند گاهی از رفتار محترمانه مازندرانی‌ها سوءاستفاده می‌شود. آنها فکر می‌کنند جو آرام و امن ورزشگاه و شهر برای داوران و تیم‌ها و هواداران سبب شده که برخی داوران نه تنها صحنه‌های پنجاه پنجاه را در روالی مرسوم برای میزبان سوت نزنند، بلکه سوت‌های اشتباه و به زیان نساجی هم از آنها شنیده شود یا در بازی‌های خارج از خانه نساجی عدالت برقرار نشود. 

در همین بازی اخیر مقابل سپیدرود، 2 آفساید کاملا اشتباه از نظر کارشناسان داوری به زیان نساجی اعلام شد. هواداران نساجی از تکرار پیاپی اشتباه‌های داوران گلایه دارند. این تیم دست‌کم
 9 امتیاز را به دلیل سوت اشتباه داوران از دست داد. یعنی الان می‌توانست رتبه پنجم جدول را در اختیار داشته باشد.

مسئول کانون هواداران باشگاه نساجی با بیان این‌که رفتار کمیته داوران و فدراسیون می‌تواند در رفتار هواداران اثرگذار باشد، می‌افزاید: هوادار تلاش تیم را می‌بیند و از این‌که حق تیم پایمال می‌شود، ناراحت و عصبانی خواهد شد.
 طبیعی است که در عصبانیت گاهی کنترل از دست فرد خارج می‌شود. به‌ویژه این‌که اگر در جمع هواداران و جو هیجان بازی باشد. با این حال هواداران نساجی همواره پس از هر بازی نساجی با هر نتیجه‌ای تیم محبوبشان را ایستاده تشویق کردند. چون به این تیم و سرمربی آن اعتماد و اعتقاد دارند. این هواداران محترم و بافرهنگ چیزی جز رعایت عدالت در زمین بازی نمی‌خواهند.


انتظار هواداران از مسئولان استان

نادری یکی دیگر از انتظارهای هواداران نساجی را کمک به این باشگاه برای افزایش امکانات در قائمشهر عنوان می‌کند و می‌گوید: انتظار بی‌جایی نیست که تیم نساجی در قائمشهر امکانات مناسب تمرین مانند سالن بدنسازی، سرویس بهداشتی مناسب و خوابگاه داشته باشد. 
این تیم هر هفته برای تمرین به تهران می‌رود و برای بازی به قائمشهر می‌آید. هواداران و همه اعضای تیم دوست دارند در قائمشهر حضور داشته باشند. کمک مسئولان به باشگاه می‌تواند این خواسته بحق هواداران را محقق کند.

وی با اشاره به استاندار شدن «احمد حسین‌زادگان» بیان می‌کند: استاندار جدید هم مازندرانی است و هم از فعالان و مسئولان سابق حوزه ورزش کشور. وی ورزش‌دوست است و حتی برای بازی نساجی-سپیدرود در نخستین روز رسمی استاندار شدن خود به ورزشگاه آمد. هواداران نساجی انتظار بیشتری از ایشان به عنوان یک مسئول و هوادار مازندرانی نساجی دارند.مسئول کانون هواداران باشگاه نساجی ادامه می‌دهد: نساجی هرچند که یک تیم غیردولتی است، اما تفاوت زیادی با سایر تیم‌های غیردولتی مانند سپاهان و ذوب‌آهن و فولاد دارد.
مالک این تیم اگر همراهی مسئولان استان در تأمین نیازها را بیشتر احساس کند، قطعا رغبت بیشتری برای فعالیت در فوتبال استان و حمایت از نساجی خواهد داشت و دلگرم‌تر می‌شود.


صدور کارت هواداری

مسئول کانون هواداران باشگاه نساجی از برنامه‌ریزی برای شناسنامه‌دار شدن هواداران نساجی مازندران توسط کانون هواداران خبر می‌دهد و می‌گوید: کارت‌های هواداری در حال آماده شدن هستند تا به هواداران تیم تحویل داده شوند. قرار است مذاکراتی با برخی اصناف داشته باشیم تا دارندگان این کارت‌ها در برخی فروشگاه‌ها با ارائه این کارت، از تخفیف‌های برخوردار شوند.

«رضا نادری» به تشکیل کمیته‌های مختلف در کانون هواداران نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: کمیته‌های مختلفی مانند کمیته مشوقین، کمیته اقتصادی و کمیته فرهنگی داریم که هر کدام وظایفی را بر عهده گرفته‌اند. قرار است با توجه به این‌که نساجی در شهرهای مختلف استان هوادارانی دارد، کمیته شهرستان‌ها را هم تشکیل دهیم. فعالیت‌های کانون هواداران صرفا به سکوها محدود نمی‌شود.

کانون حتی برای اعزام هواداران به بازی‌های خارج از خانه نیز برنامه‌ریزی‌هایی دارد. وی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی از تیم‌ها در نیم‌فصل دوم می‌گوید: از نظر ما هیچ چیز تغییر نخواهد کرد و به بهتر شدن میزبانی فکر می‌کنیم، اما هواداران نگران هستند و انتظار دارند که اشتباه‌های داوری متعدد بازی‌های نساجی در بازی‌های بعدی تکرار نشود. به تیم و کادر فنی باور داریم و می‌دانیم که با جذب چند بازیکن در نیم‌فصل دوم نتایج بهتری کسب می‌کند. البته اگر اشتباه‌های داوری تکرار نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید