• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39786
+
-

شمال‌فروشی

نماینده مجلس: طبق آمار مرکز پژوهش‌ها تاکنون ۳ هزار هکتار از مزارع برنج و ۷ هزار هکتار از مزارع چای در شمال کشور تغییر کاربری داشته‌اند

گزارش
شمال‌فروشی

مهسا طالبی|   رشت -خبرنگار:

به نظر می‌رسد راهی برای حل مشکل تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان وجود ندارد. بعد از فصل درو و همزمان با پاییز برخی از کشاورزان به فروش زمین، به‌ویژه زمین‌هایی که در کنار جاده‌ها هستند، اقدام می‌کنند. 

پیشتر با نصب پارچه‌نوشته‌ای اقدام به این کار می‌کردند، اما در حال حاضر با توجه به ممنوعیت فروش زمین، به کمک افراد محلی یا چاپ آگهی زمین خود را می‌فروشند. آنها که موفق به فروش می‌شوند، تکلیفشان مشخص است و آنهایی هم که موفق نشده‌اند، مجددا در بهار به کشت و زرع می‌پردازند تا شاید بعدا بتوانند اراضی خود را بفروشند.به جز زمین‌های کشاورزی برنج، باغ‌های چای و مرکبات هم فروخته می‌شوند. فروش زمین‌ها آنقدر راحت است که انگار قانونی برای منع این کار وجود ندارد. 

هرچه زمان می‌گذرد شاهد حضور بیشتر مردم مناطق جنوبی و دیگر مناطق کشور که با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، برای خرید مسکن و زمین در گیلان هستیم؛ مساله‌ای که نگرانی‌های زیادی برای مردم و مسئولان استان به وجود آورده است. البته این معضل در دیگر استان‌های شمالی مانند مازندران و گلستان نیز مشاهده می‌شود.


تهدید آینده گیلان 

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان و دبیر شورای حفظ بیت‌المال استان در این‌باره گفت: در حال حاضر دو معضل گیلان، تغییر کاربری گسترده اراضی و فروش آن به افراد غیربومی است که آینده استان را تهدید می‌کند، به طوری که اکنون این اراضی توسط غیربومی‌ها خریدار می‌شود.

«احمد آقایی» فروش گسترده اراضی گیلان به افراد غیربومی را برای نسل‌های بعدی و آینده استان بسیار خطرناک دانست و بیان کرد: بسیاری از غیربومی‌ها از فرصت استفاده می‌کنند و اراضی گیلان را با کمک دلالان به قیمتی بسیار پایین خریداری می‌کنند.


وی از بین رفتن جنگل‌ها و مزارع گیلان را از تبعات منفی مهاجرت افراد غیربومی به استان اعلام و تصریح کرد: آنچه بسیار نگران‌کننده و عجیب بوده و در حال اتفاق افتادن است، همراهی، حمایت و به نوعی پشتیبانی برخی مدیران استان از خریداران غیربومی است.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان وضعیت بد معیشتی و شرایط بد اقتصادی کشاورزان گیلانی را از عوامل دخیل در فروش اراضی اعلام کرد و گفت: دولت برای حمایت از کشاورزان تکلیفی بر عهده دارد اما به عللی قادر به حمایت سازنده‌ای نیست.


افراد با نفوذ بر مشکلات دامن می‌زنند

 نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی هم در این باره بیان کرد: افراد قدرتمند و دارای نفوذ در دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا با استفاده از رانت، تغییر کاربری اراضی در شمال کشور را رقم بزنند. بنابراین مراجع قانونی باید با نظارت خود، مسیر سوء‌استفاده افراد سودجو را سد کنند.

«جبار کوچکی‌نژاد» گفت: اگر به طور واقع‌بینانه بخواهیم وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شمال کشور را مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم با توجه به این‌که زمین در شمال کشور دارای ارزش اقتصادی است، تمایل به تغییر کاربری اراضی در این خطه وجود دارد.نماینده رشت تصریح کرد: کشاورزی اگر صرفه اقتصادی ندارد باید جداگانه بررسی و حل شود.

وی ادامه داد: قانون، تکلیف تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را مشخص کرده و نباید به هیچ‌وجه اجازه داد، در اراضی شمال کشور تغییر کاربری اتفاق بیفتد. زمین در شمال کشور از نظر اقتصادی و مادی بسیار ارزشمند است.کوچکی‌نژاد اظهار کرد: صنعت کشاورزی در شمال کشور، ظرفیت مناسبی برای تولید اشتغال و اقتصاد مولد دارد، بنابراین باید قانون تغییر کاربری به نحو مطلوبی اجرایی شود تا اراضی کشاورزی که ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تولید محصولات کشاورزی دارند، به سمت تغییر کاربری‌های غیرقانونی سوق پیدا نکنند.


اقتصادی کردن کشاورزی در گیلان

 نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر کاربری اراضی در گیلان گفت: بنابر آمار مرکز پژوهش‌ها تاکنون ۳ هزار هکتار از مزارع برنج و ۷ هزار هکتار از مزارع چای در شمال تغییر کاربری داشته‌اند که اگر دست‌اندرکاران صنعت کشاورزی، این بخش را اقتصادی کنند، دیگر نیازی نیست برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، اقدام خاصی انجام شود.

«مهرداد لاهوتی» با بیان این‌که کشاورزی استان با این تغییر کاربری‌ها به سمت رکود پیش خواهد رفت، ادامه داد: این اقدام به افزایش آمار بیکاری در استان منجر خواهد شد. وی افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند راهکاری موثر در جهت اقتصادی‌کردن زمین‌های کشاورزی برای نسل جدید باشد. همچنین ایجاد ارزش افزوده در این بخش با افزایش اشتغال و توسعه صادرات می‌تواند در جلوگیری از تغییر کاربری‌ها موثر باشد. 

لاهوتی با بیان این‌که بیکاری‌های دائمی و فصلی در مناطق روستایی یکی از دلایل کشاورزان برای تغییر کاربری است، تصریح کرد: با ایجاد صنایع تبدیلی این مشکلات حل و زمینه‌ای برای توسعه بخش کشاورزی فراهم خواهد شد. همچنین افزایش تولید، بهره‌وری، ایجاد فرصت‌های شغلی، تامین نیازهای اساسی و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای را رقم خواهد زد. وی معتقد است با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، سرمایه‌های ملی از بین می‌روند و بیکاری جایگزین آن می‌شود. این نماینده مجلس با اشاره به فقر سرمایه‌گذاری در کشاورزی استان گفت: با ورود سرمایه لازم و کافی به بخش کشاورزی، ارزش اقتصادی و بهره‌وری در این بخش افزایش می‌یابد، در نتیجه شاهد تغییر کاربری کمتری خواهیم بود.


ضرورت برخورد با متخلفان

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: امور اراضی باید از ویلاسازی‌ در زمین‌های زراعی توسط افرادی که کشاورز نیستند، جلوگیری کند.
«محمدصادق حسنی جوریابی» افزود: در روستاها کشاورزان، اراضی را تغییر کاربری نمی‌دهند، در واقع به آنها اجازه داده نمی‌شود که تغییر کاربری دهند و حتی در کنار زمین خود بنایی به مساحت ۱۰۰ متر ایجاد کنند، ولی در گوشه و کنار استان در زمین‌های زراعی و باغی بناهای زیادی با متراژ بالا ساخته می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر محصولات کشاورزی از کشاورز با قیمت خوب و مناسب خریداری شود، کشاورز زمین خود را به کسی که کشاورز نیست، نمی‌فروشد. با توجه به این‌که هزینه‌های زندگی روز به روز به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا می‌کند، ولی محصولات کشاورزی از کشاورز به قیمت پایین خریداری می‌شود که کفاف تامین مخارج اولیه زندگی او را هم نمی‌دهد.

این نماینده از دستگاه‌های متولی خواست تا برخورد قانونی و جدی با متخلفان در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید