• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3971
+
-

جولان بدافزارها به نام فیلترشکن

افزایش دانلود و استفاده از فیلترشکن‌ها به‌ویژه پس از فیلترینگ تلگرام توسط کاربران ایرانی امنیت اطلاعات آنها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. گزارش‌های امنیتی منتشر شده حاکی است که بسیاری از هکرها از این موقعیت که برای آنها طلایی به‌حساب می‌آید، برای حملات خود سوءاستفاده کرده‌اند.

برای نمونه سازندگان باج‌افزار تایرنت (TYRANT) که آن را در دوره اخیر با عنوان جعلی فیلترشکن سایفون پخش کرده‌اند، پس از آلوده ساختن رایانه‌های کاربران ایرانی، برای بازگرداندن اطلاعات قربانیان مبلغ ۱۵ دلار باج به شکل ارز الکترونیکی درخواست می‌کنند.

همچنین به‌شدت تعداد بدافزارها و جاسوس‌افزارهایی که برای گوشی‌های موبایل طراحی شده و به اسم فیلترشکن پخش شده‌اند، در حال افزایش است. برای مثال، در همان روز نخست فیلترینگ تلگرام، فایل آلوده‌ای با نام «تلگرام بدون فیلتر» در برخی از کانال‌های تلگرامی بلافاصله منتشر شد. گروهی از هکرها لینک بدافزارهای خود را به وسیله پیامک ارسال می‌کنند تا همه اطلاعات شخصی روی گوشی موبایل را با نصب از سوی کاربر به‌راحتی به‌دست آورند.

بدافزارها به‌ویژه روی گوشی‌های اندرویدی می‌توانند از این روش برای سرقت اطلاعاتی مانند دفترچه تلفن و عکس‌های شخصی ذخیره‌شده روی گوشی استفاده کنند. باج‌افزار‌ها می‌توانند کامپیوتر شما را قفل کرده و اطلاعات حساس شما را برای گرفتن باجی کلان کدگذاری کنند. اکیدا توصیه می‌شود از کلیک، دانلود، نصب و اجرای هرگونه فایل و برنامه ناشناخته و مشکوک که از طریق منابع غیرمطمئن به دست‌تان می‌رسد، جدا خودداری کنید. لازم است پیش از هر اقدامی، از نصب و به‌روز بودن آنتی‌ویروس در دستگاه‌های خود مطمئن شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید