• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39704
+
-

شما فدای فوتبال شوید، نه فوتبال فدای شما !

تیتر یک
شما فدای فوتبال شوید، نه فوتبال فدای شما !

تنها 2روز به پایان مهلت سازمان بازرسی برای خروج مدیران بازنشسته باقی مانده؛ درحالی‌که تکلیف مهدی تاج و دیگر اعضای بازنشسته هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هنوز روشن نیست.
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک دیروز در گفت‌وگو با فارس برای نخستین‌بار از جملاتی تهدیدآمیز استفاده کرد: «ما استراتژی تعریف کرده‌ایم و طبق آن جلو می‌رویم. یا عزیزان از این نقشه راه تبعیت می‌کنند یا نمی‌کنند. اگر قبول کردند یعنی فوتبال می‌ماند و اشخاص جابه‌جا می‌شوند، در غیراین صورت فوتبال برای بقای اشخاص آسیب می‌بیند. ما به ملت رسما خواهیم گفت چه کسانی مقصر اتفاقات امروز هستند؛ اگر آنها از این مسیر تبعیت نکنند و فوتبال را فدای خود کنند، ما به ملت خواهیم گفت چه کسانی مقصر وضع امروز هستند و ما چه مسیری را طی کرده‌ایم.» 
مخاطب این جملات مهدی تاج؛ رئیس فدراسیون، علی کفاشیان؛ نایب‌رئیس اول فدراسیون، حیدر بهاروند؛ نایب‌رئیس دوم فدراسیون و نیز 2عضو هیأت‌رئیسه به نام‌های فریدون اصفهانیان و عبدالکاظم طالقانی هستند.
اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال معتقدند قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل آنها نمی‌شود؛ چراکه اساسنامه این فدراسیون با دیگر فدراسیون‌ها متفاوت است و در آن بر غیردولتی بودن فوتبال تأکید شده است.
به‌دنبال مقاومت مدیران فدراسیون فوتبال، در چند هفته اخیر، وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک، با آنها مذاکرات متعددی کرده‌اند. گفته می‌شود نتیجه این مذاکرات، توافق بر سر مستثنی کردن تاج و تأکید بر خروج دیگر اعضای هیأت‌رئیسه بوده است.
رئیس کمیته ملی المپیک معتقد است براساس «ماده60 قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران» مهدی تاج می‌تواند در پستش ریاست فدراسیون بماند اما دیگر اعضای بازنشسته هیأت‌رئیسه و نیز دبیرکل فدراسیون در جلسه مجمع باید استعفا دهند. صالحی‌امیری به فارس گفته است: «این نقشه‌راهی است که ما تعریف کرده‌ایم. فکر می‌کنم این به نفع ورزش و فوتبال کشور است. روش دیگر این است که ما بدون داشتن یک استراتژی، تصمیمات عجولانه بگیریم تا این تصمیمات نهاد بین‌المللی را به تحریم وادار کند که این شایسته فوتبال ما نیست و در واقع ظلم در حق فوتبال ایران است. ما باید از هر تلاشی از سوی نهاد بین‌المللی که منجر به تعلیق فوتبال و ورزش ایران می‌شود جلوگیری کنیم.» در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، صالحی‌امیری از خوش‌بینی‌اش به اجرای این نقشه‌راه گفته است. نقشه‌راهی که به‌گفته خودش خلاصه آن چند جمله روشن است: «افراد باید فدای فوتبال شوند و فوتبال نباید فدای کسی شود. این استراتژی ماست. همه باید بپذیرند در مسیر بقا و تداوم فوتبال خودشان کنار بروند. ما نمی‌توانیم به ۴۰ میلیون هوادار فوتبال در کشور پاسخ قانع‌کننده بدهیم که چرا تعلیق شده‌ایم اما می‌توانیم به چند نفر پاسخ قانع‌کننده بدهیم که شما اگر نباشید و قانون اجرا شود، فوتبال تعلیق نمی‌شود.» با وجود خوش‌بینی رئیس کمیته ملی المپیک، خطر تعلیق فوتبال ایران دور از ذهن نیست. سؤال بدبینانه این است؛ اگر قرار بود اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال بدون تنش کنار بروند، چرا در همه روزها و هفته‌های گذشته این اتفاق نیفتاده؟ و سؤال مهم‌تر؛ آیا در صورت استعفای 4عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون، فوتبال ایران خطر بزرگ تعلیق را از سر خواهد گذراند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید