• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39664
+
-

بازگشایی پرونده بدهی 400 میلیون پوندی لندن به تهران

آیت الله آملی لاریجانی‌:انگلیس به ایران بدهکار است

آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفته است: با وجود تقاضای مکرر وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با مسئولان قضایی جمهوری اسلامی، هیچ‌یک از مسئولان دستگاه قضا وقت ملاقات ندادند تا امثال آقای هانت متوجه شوند با مردم و مسئولان ایران باید با لحن و ادبیات شایسته صحبت کنند.  جرمی هانت 28آبان‌ماه به ایران آمده بود و با محمد جواد ظریف وزیر خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کرده بود. هانت قبل از سفر به ایران، با اشاره به زندانی شدن نازنین زاغری در ایران، خواستار آزادی او شده بود. رئیس قوه قضاییه در سخنرانی خود ضمن اعلام خبر رد درخواست ملاقات با هانت، گفته است: انگلیس به ایران بدهکار است. اشاره او به بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا به ایران است.

اوایل آذر‌ماه روزنامه تایمز مدعی شده بود جرمی ‌هانت، وزیر خارجه بریتانیا در سفر به تهران، خواستار آن شده که در ازای حل و فصل اختلافات بر سر بدهی ۴۰۰میلیون پوندی بریتانیا به ایران در پرونده خرید تانک‌های «چیفتن»، «نازنین زاغری راتکلیف»، شهروند انگلیسی - ایرانی که در ایران به جرایم امنیتی محکوم شده آزاد شود. بعد از این ماجرا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هرگونه رابطه‌ میان بدهی‌های انگلیس به ایران و پرونده نازنین زاغری را رد کرد و گفت: این موضوعات کاملا متفاوت و با دو ماهیت گوناگون است. نقض قرارداد توسط بریتانیا در مسئله ارسال تانک‌های چیفتن به ایران، با وجود دریافت کامل مبلغ همه موارد پیش‌فروش شده، در چند مرحله صورت گرفت. به گزارش میزان، آیت‌الله آملی‌لاریجانی روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی، گفته است:  کشوری مانند انگلیس از زمان طاغوت پول‌هایی را برای سلاح دریافت کرده‌اند که جزو بدهی‌های آنها به ملت ایران است. او البته ارتباط بین این بدهی و آزادی متهمان امنیتی را رد کرده و گفته است: این موضوعات هیچ ارتباطی با مسائل قضایی ندارد و نظام قضایی و نیرو‌های امنیتی صرفا با عوامل نفوذ، فارغ از تابعیتشان در چارچوب قانون برخورد می‌کنند.  نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی است که 15فروردین سال95 توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی دستگیر و به کرمان منتقل شده است.

دوتابعیتی بودن جرم نیست

ریاست دستگاه قضا  با بیان اینکه دوتابعیتی بودن در ایران جرم نیست گفته است: کسی در ایران صرفا به‌دلیل دوتابعیتی‌بودن تعقیب و زندانی نمی‌شود. افرادی که مورد اشاره مسئولان خارجی هستند، در کشور ما اقداماتی برخلاف امنیت مرتکب شده‌اند یا دست به جاسوسی زده‌اند که تعقیب آنها به‌دلیل ارتکاب این جرایم است و هیچ ربطی به دو‌تابعیتی‌بودنشان ندارد. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دو‌تابعیتی‌بودن صرفا برخی آثار حقوقی و قضایی دارد، اما فاقد وصف مجرمانه است، ادامه داد: تنها دلیل این هجمه‌های سنگین علیه دستگاه قضایی این است که در برابر نفوذ دشمن ایستاده‌ایم و بسیج نیرو‌ها و صرف میلیون‌ها دلار از سوی کشور‌های غربی برای تخریب مسئولان قضایی جمهوری اسلامی صرفا به‌دلیل همین ایستادگی در برابر نفوذ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید