• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 13 آذر 1397
کد مطلب : 39655
+
-

داستان میدان هفت تیر

شهرنامه
داستان میدان هفت تیر

حمید هیدارن |  کارشناس امور عمرانی

1- «تهران، شهری برای همه». این جمله، مطلع برنامه‌های کلان شهردار کنونی پایتخت است. مصداق بارز چنین رویکردی، ارجحیت منافع عمومی بر سایر امور است. منفعت عمومی چیست؟ یعنی کاری کنیم که شهر برای زندگی دلپذیرتر شود؛ زیست‌پذیرتر شود. اغتشاشات بصری آن به حداقل برسد و عناصر چشم‌نواز به کالبد پایتخت روحی تازه ببخشند.

2- سیمای میدان هفتم تیر را در چند سال گذشته به‌خاطر دارید؟ یکی از میادین اصلی شهر که به‌دلیل تمهیدات مرتبط با عملیات اجرایی احداث خط 6 مترو، مدت‌ها درگیر یک کارگاه عمرانی وسیع بود. جمع‌آوری کارگاه عمرانی (بچینگ) میدان هفتم تیر، یکی از مصادیق کاهش اختلال در فضای شهری است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق و البته با اقبال عمومی مواجه شد. این اتفاق صحیح و منطقی، یعنی حذف به‌هم ریختگی و آشفتگی فضاهای شهری؛ یعنی می‌توان در مرحله عمل هم به تغییر رویکردها در شهر پر از مشکل تهران امیدوار بود و نمود عینی آن را بلافاصله لمس کرد.

3- همانطور که از پیام مخابره شده توسط شهردار محترم تهران در کانال‌های اجتماعی قابل تشخیص بود، دستور اخیر ابلاغ شده، در راستای جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی غیرلازم از سطح شهر است؛ در غیراین حالت، کارگاه پروژه‌های فعال همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهند تا طرح‌های نیمه‌تمام هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری رسیده و ضمن سرویس‌دهی آتی به مردم، در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند. به این ترتیب هم عامل اثربخشی پروژه‌های عمرانی لحاظ می‌شود و هم سطح رضایتمندی مردم از ساخت‌وسازهای شهری ارتقا می‌یابد.

4- مناسب‌سازی‌ وضعیت ظاهری کارگاه‌های فعال عمرانی به همراه شناسایی و تعیین تکلیف پروژه‌های متوقف، از دیگر مفاد دستورالعمل ابلاغی شهردار تهران است که عمده مسئولیت آن بر دوش معاونت‌های فنی و عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک، هماهنگی و امور مناطق و همچنین شهرداران مناطق 22گانه است. در شکل جدید کار، نه‌تنها کارگاه‌های فعال از کارگاه‌های متوقف و غیرفعال تمیز داده می‌شوند بلکه شکل ظاهری شهر به نوبه‌خود بهبود می‌یابد. به تعبیر دیگر، شهر فضای بیشتری برای نفس کشیدن پیدا می‌کند.

5- اشغال فضاهای عمومی با کارگاه‌های غیرفعال، همواره یکی از موارد انتقادی شهروندان پایتخت بوده‌ است. کارگاه‌های عمرانی گرچه مشکلات خاص خود را برای مردم و خصوصا ساکنان مناطق پیرامونی دربردارند اما اگر فعال باشند، بازهم با حوصله، صبر و شکیبایی شهروندان همراه خواهند بود. مشکل آنجاست که کارگاهی دایر باشد و کاری در آن صورت نپذیرد. این کارگاه‌ها محکوم به جمع‌آوری هستند. کمااینکه وقتی کارگاه عمرانی پروژه‌هایی مانند ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی فعال شد، مردم به تعیین تکلیف آنها امیدوار شده و البته این طرح‌ها نیز در زمانی معقول به سرانجام رسید. در این راستا پروژه‌هایی از قبیل زیرگذر- تونل امتداد خیابان استاد معین، زیرگذر کوی نصر، بزرگراه شهید بروجردی و... مدتی است فعال شده و نوید بهره‌برداری در زمان مقرر را به شهروندان می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید