• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39627
+
-

یک مجموعه تمام‌عیار برای ورزش معلولان

راهنما
یک مجموعه تمام‌عیار برای ورزش معلولان

تا چند سال قبل داشتن یک مجموعه مجهز و منطبق با استانداردهای جهانی برای معلولان، آن هم در مناطق جنوبی پایتخت بیشتر به یک رؤیا شباهت داشت. مجموعه‌ای که تمام سالن‌ها و حتی تجهیزات آن ویژه معلولان و جانبازان باشد. سال ۱۳۸۵ بود که نخستین بار اندیشه ساخت چنین مجموعه‌ای در ذهن مسئولان شهری زده شد. آن زمان خیلی‌ها تحقق این رؤیا را ناممکن می‌دانستند، اما حالا بعداز گذشت ۱۲سال از آغاز ساخت مجموعه ورزشی «قمربنی‌هاشم»(ع) و گذشت ۷سال از افتتاح آن، این مجموعه نه فقط به جانبازان و معلولان شهرری خدمت‌رسانی می‌کند، بلکه مشتریان پر و پا قرصی از تمام مناطق تهران و حتی شهرستان‌ها و استان‌های دیگر دارد. با این حال و در کمال تعجب هنوز جانبازان و معلولانی هستند که در همین شهرری این مجموعه عظیم را نمی‌شناسند و از وجود آن بی‌اطلاعند. مجموعه ورزشی قمر‌بنی‌هاشم(ع) در زمینی به مساحت ۳۵هزار مترمربع بنا شده است و ۲هزارو ۳۰۰مترمربع زیربنا دارد. این مجموعه در ۸ طبقه ساخته شده و ۹۰درصد نمای ساختمان آن از شیشه آکوستیک و مقاوم در برابر زلزله است، از این‌رو به این مجموعه لقب «مکعب شیشه‌ای» داده‌اند. دو طبقه زیرین این مجموعه به استخر با قابلیت برگزاری مسابقات شنای معلولان منطبق با استانداردهای جهانی، سونا، تأسیسات، پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۹۰ دستگاه خودرو و ۴۰ لگوی متفاوت و ویژه معلولان ویلچری اختصاص یافته است. استخر مجموعه قمر بنی‌هاشم(ع) در خاورمیانه بی‌نظیر بوده و تنها استخری است که معلولان قطع نخاعی با استفاده از ویلچرهای مخصوص می‌توانند وارد آن شده و از خدمات آب‌درمانی آن استفاده کنند. 
سالن بدنسازی با زیربنای ۳۲۱مترمربع در طبقه دوم این مجموعه تعبیه شده است. این سالن دارای‌تردمیل‌های ویژه معلولان، دوچرخه دستی و دستگاه توانبخشی عضلات از کار افتاده است. ۷۰ معلول با ویلچرهای مخصوص می‌توانند همزمان از امکانات این مجموعه استفاده کنند. سالن تیراندازی هم با۲۸۸مترمربع زیربنا در طبقه دوم قرار دارد. دیوارهای این سالن از جنس چوب با ضریب ایمنی بالاست. ۸ سیبل و ۴خط آتش در دو سوی سالن قرار دارد و وجود انواع امکانات برای جابه‌جایی سیبل‌ها، کار برای ورزشکاران معلول و جانباز را تسهیل کرده است. سالن‌های تنیس روی میز و شطرنج هم در طبقه سوم مجموعه طراحی و ساخته شده است. جالب است بدانید که سالن‌های تنیس روی میز مجهز به دستگاه‌های تمرین‌دهنده خودکار در سطح مبتدی و پیشرفته است. سالن‌های تنیس روی میز و شطرنج، روی هم رفته بیش از ۶۰۰مترمربع زیربنا دارند. سالن آمفی‌تئاتر، سالن انتظار و فضاهای فرهنگی و سالن چند منظوره هم از دیگر امکانات منحصربه‌فرد این مجموعه ورزشی است. 
مجموعه ورزشی قمر بنی‌هاشم(ع) در حاشیه یکی از خیابان‌های اصلی جنوب پایتخت یعنی فداییان اسلام واقع شده است که دسترسی به آن از طریق بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و آزادگان وجود دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید