• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39551
+
-

آدم‌های معروف پس از بازنشسته‌شدن چه کاری انجام می‌دهند؟

بازنشستگان پای کار

پرس‌وجو از چهره‌ها نشان می‌دهد که بعضی‌ها فقط چندروز بازنشسته می‌مانند

بازنشستگان پای کار

خدیجه نوروزی

بازنشستگی به معنای یکجانشینی و مابقی عمر را به بیهودگی تلف‌کردن، برای بسیاری از کسانی که قدم در این دوره از زندگی می‌گذارند، پوچ و بی‌معنی است. آنها معتقدند تا زمانی که بدن توانایی دارد و مغز کشش پردازش اطلاعات، باید کار کرد و از زندگی لذت برد. بسیاری از افراد در سراسرجهان در این دوره از زندگی‌شان موفقیت‌های طلایی کسب کرده و درخشیده‌اند. خوشبختانه این نگرش در حال گسترش است و بسیاری از افراد، بعد از بازنشستگی خود را سرگرم کارهای جدید می‌کنند.

نعمت‌زاده: مشغول کارهای مدیریتی‌ام

محمدرضا نعمت‌زاده -وزیر صنعت یازدهم- یکی از بازنشستگانی است که با وجود داشتن 73سال سن، همچنان پرتوان و با انرژی مشغول فعالیت است.

او در گفت‌وگو با درنگ به این جمله بسنده می‌کند و می‌گوید: «اکنون که در هیچ‌یک از پست‌های دولتی نیستم با توجه به تجاربی که در زمینه مدیریتی دارم در حوزه‌های تخصصی‌ام کارهای مدیریتی انجام می‌دهم».  تجربه نعمت‌زاده در زمینه مدیریتی به عضویت در هیأت مدیره و سهام‌دار بودنش در تعداد زیادی از شرکت‌های پتروشیمی طی چندین دهه‌ بازمی‌گردد که به‌دلیل اقدامات توسعه‌ای در دوره اصلاحات، پدر پتروشیمی ایران لقب گرفت و همچنان نیز در این عرصه پا پس نکشیده و فعالیت می‌کند.

مجید خدابخش -استاندار استان اردبیل در دولت یازدهم و استاندارآذربایجان شرقی در دولت دوازدهم - هم که این این روزها به جمع بازنشستگان پیوسته در گفت‌وگو با درنگ می‌گوید: «من 14سال سابقه فعالیت در بنگاه‌های اقتصادی و چندین شرکت تولیدی دارم و تصمیم دارم دوران بازنشستگی‌ام را صرف این امور کنم و فرقی هم نمی‌کند که در کدام شهر باشم؛ چون تجارب موفقیت‌آمیز زیادی در این حوزه دارم و ترجیح می‌دهم فعال‌تر در این بخش حضور داشته باشم».

فعالیت در بازار سرمایه

برخی از بازنشستگانی که در حوزه‌های اقتصادی مانند بانک، بورس و بازار سرمایه سال‌های سال اندوخته کسب کرده‌اند، خواسته یا ناخواسته از این حوزه‌ها در دوران بازنشستگی عقب نکشیده‌اند و به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی حضوری فعال دارند. یکی از این چهره‌های معروفی که خیلی از بورس‌بازان  او را می‌شناسند، علیرضا عسگری‌مارانی است که با وجود بازنشستگی همچنان در میدان کار حضور دارد. او فقط چندروز بازنشسته ماند. وقتی مطابق معمول اول صبح از خواب بیدار می‌شد و آسایش اهل خانه را به هم می‌زد متوجه شد که او اهل بازنشستگی نیست، بنابراین وارد کار شد و با سه‌دهه حضور مستمر در بازار سرمایه، حالا یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران و از کارشناسان مهم اقتصادی بورس است. او یک‌دهه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران بود که سال 95 از این سمت استعفا کرد و در سن 65 سالگی رسما اعلام کرد که می‌خواهد بازنشسته شود و مدتی استراحت کند و به کارهای شخصی‌اش بپردازد.

مارانی می‌گوید: « 22پیش وقتی بازنشسته شدم به این نتیجه رسیدم که آدم یکجانشینی نیستم که هدفی ندارد، یک دفتر کار گرفتم و فعالیتم را شروع کردم. هرکسی باید سرقفلی‌هایش را بشناسد و آنها را به‌کار گیرد. سرقفلی من توانایی‌هایی بود که داشتم. باید آموخت که در این دوران هم می‌توان ریسک‌پذیر بود و فعالیت‌هایی انجام داد که با شرایط زندگی و سن و سال افراد همخوانی داشته باشد».

سخنوری و تالیف کتاب

برخی بازنشستگان معروف نیز ترجیح می‌دهند در این دوران به سخنرانی‌کردن در مجالس و محافل مختلف بپردازند و با دریافت پول، از این راه کسب درآمد کنند. البته این مهارت نیز بیشتر در کسانی مشاهده می‌شود که با هنر، ادبیات، فلسفه، شعر و تاریخ در طول دوران زندگی‌شان مأنوس ‌هستند و نیز در طول دوران خدمتشان نشست‌های تخصصی برگزار کرده‌اند و اکنون در دوران بازنشستگی با فراغ‌بال بیشتری امور را انجام می‌دهند که در این باب می‌توان به فعالیت دکتر حسین الهی‌قمشه‌ای و دکتر حسن انوشه اشاره کرد. البته سیاستمداران و اقتصاددانان بسیاری نیز در دوران بازنشستگی پیشه سخنوری را پررنگ‌تر از دوران گذشته زندگی‌شان در پیش می‌گیرند که در این مورد می‌توان به صادق زیباکلام اشاره کرد.

انجام کار خیر

بسیاری از بازنشستگان معروف در سراسر دنیا به انجام کارهای خیر مانند ساخت مدرسه، بیمارستان، مراکزی برای تحت پوشش قراردادن کودکان و زنان بی‌سرپرست و... روی می‌آورند و در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت می‌کنند و سفیر صلح، مهربانی، محیط‌زیست، هوای پاک و... می‌شوند. در ایران نیز از این دسته افراد کم نیستند که می‌توان به میرآقا سیدحاتمی ،مدیرعامل مؤسسه خیریه شکوفه‌ها در اردبیل  اشاره کرد که بعد از بازنشستگی، به امورات نگهداری خانه‌های کودکان بی‌سرپرست رسیدگی می‌کند که مسئولیت بسیار سنگینی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید