• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 3953
+
-

معرکه‌گیری ترامپ2

اتحاد اروپاگفت مصمم به ادامه برجام است/ برخی مقامات عربی از ترامپ خواستند برجام را پاره کند/ خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های غیر هسته‌ای خبر داد

سیاست خارجی
معرکه‌گیری ترامپ2

معرکه‌گیری دونالد ترامپ درباره بازگرداندن تحریم‌های ایران یا ادامه لغو تحریم‌ها سرانجام به‌سر رسید. ساعاتی قبل از اعلام تصمیم نهایی رئیس‌جمهور آمریکا، رسانه‌های غربی ازجمله رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را امضا می‌کند و توافق هسته‌ای را همچنان حفظ خواهد کرد.

با این حال منابع غربی گفته بودند که رئیس‌جمهور آمریکا دو اقدام دیگر هم در پیش خواهد گرفت؛ اول به کنگره آمریکا و متحدان اروپایی‌اش یک مهلت زمانی می‌دهد که برجام را اصلاح کنند و دوم تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای را علیه ایران اعمال می‌کند. در یکی دو روز گذشته مقامات کشورهای مختلف ازجمله اعضای 1+5 و ایران فشار دیپلماتیک شدیدی را روی ترامپ اعمال کردند و نسبت به هرگونه آسیب به برجام هشدار دادند.

به گزارش همشهری، مهم‌ترین این اقدامات نشست بروکسل بود که با حضور وزیران خارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و ایران برگزار شد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این جلسه حضور داشت؛ جلسه‌ای که حمایت تمام عیار اتحادیه اروپا از برجام را به رخ ترامپ کشید. بعد از نشست، موگرینی، بوریس جانسون، زیگمار گابریل و لودریان در نشست خبری مشترک شرکت و یک جمله را تکرار کردند: «اروپا مصمم به حفظ برجام است.»فدریکا موگرینی در این نشست خبری تأکید کرد که توافقنامه هسته‌ای اهمیت فوق العاده‌ای دارد و از اجرای کامل آن حمایت می‌کنیم. اروپا درباره لزوم اجرای توافقنامه هسته‌ای توافق نظر دارد.

ترامپ آخرین بار 21مهرماه مدعی عدم‌پایبندی ایران به برجام شد و تصمیم درباره خروج از برجام را به‌عهده کنگره گذاشت، اما کنگره تصمیمی در این مورد نگرفته‌ و مهلت ۹۰روزه ترامپ برای تأیید پایبندی ایران به برجام دوباره از راه رسیده است. علاوه بر این، مهلت تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای نیز که هر 120روز یک‌بار اتفاق می‌افتد رسیده و رئیس‌جمهور آمریکا باید نظر خود را دراین‌باره اعلام کند.

 

اتحاد هسته‌ای علیه ترامپ

علاوه بر موگرینی، مسئولان سیاست خارجی 3کشور اروپایی هم برای حفظ برجام نظر قطعی خود را اعلام کرده‌اند. وزیر خارجه انگلیس هم گفت: تاکنون کسی نتوانسته است، جایگزینی برای برجام ارائه دهد. او ادامه داد: مردم ایران هم باید منافع حاصل از برجام را ببینند. ژان لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که فرانسه با حساسیت خواستار اجرای برجام است و متحد آمریکایی ما نیز باید همین موضع را اتخاذ کند و به برجام پایبند بماند. زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان هم چهارمین نفری بود که بر حفظ برجام تأکید کرد و از آمریکا خواست تا برجام را از موضوعات دیگر جدا کند. گابریل همچنین بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام تأکید کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم قبل از ترک بروکسل به خبرنگاران گفت: در این جلسه در مورد برخی از روش‌ها به‌خصوص روش‌هایی برای فائق آمدن بر محدودیت‌های بانکی بحث و گفت‌وگو شد. محمد جواد ظریف ادامه داد: ما در این رایزنی‌ها تأکید کردیم که برای اینکه ایران به برجام پایبند بماند لازم است همه ازجمله آمریکا به برجام کاملا پایبند باشند و برجام را اجرا کنند و اتحادیه اروپا هم لازم است در عمل اقدامات خود را تقویت کند تا مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند شوند. با این حال استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم که متولی وضع تحریم علیه ایران است، در یک کنفرانس خبری گفت: انتظار می‌رود ترامپ در روزهای آینده تحریم‌های جدیدی علیه ایران معرفی کند.

 

تماس تلفنی مکرون و ترامپ

بعد از تماس تلفنی هفته گذشته رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی، و گفت‌وگوی آنها درباره برجام، این بار امانوئل مکرون به ترامپ زنگ زد و در آستانه اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام بر لزوم اجرای تعهد طرف‌ها در توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد. بنابر اعلام کاخ الیزه، مکرون در این گفت‌وگو بر عزم فرانسه بر اجرای سرسختانه برجام یک‌بار دیگر تأکید کرد و خواست تا همه طرف‌ها به آن احترام بگذارند. سخنگوی کاخ کرملین هم اعلام کرد که روسیه بر حفظ توافق هسته‌ای تأکید دارد.

 

دیپلماسی توییتری

بعد از نشست پنج‌جانبه بروکسل، دیپلمات‌های ارشد شرکت کننده، دست به توییتر شدند و درباره مذاکراتشان نوشتند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپایی به‌خوبی آگاهند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده آمریکا به آن است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پیامی توییتری نوشت: برجام در حال نتیجه است و برای امنیت اروپا کلیدی است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم اینگونه نوشت که توافق هسته‌ای ایران دنیا را امن‌تر می‌سازد. شرکای اروپایی در نشست امروز به‌اتفاق آرا بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای مصمم بودند. او جزئیاتی هم از دیدار خصوصی‌اش با ظریف را منتشر کرد و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در دیدار با ظریف مسئله تمامی اتباع دوملیتی بریتانیا را مطرح کردم.» ظریف قبل از بروکسل، سفری کوتاه هم به مسکو داشت. او به خبرنگاران گفته بود: دیدار با روس‌ها همیشه خوب است، دیدار بعدی با اروپایی‌ها هم خوب است اما مشکل آن کسی است که به هیچ صراطی مستقیم نیست! معرکه‌گیری رئیس جمهور آمریکا فقط به جنجال درباره برجام خلاصه نمی‌شود. جنجال‌های تازه ترامپ در جهان را در صفحه 31 بخوانید.

 

  درخواست مسئول اماراتی از ترامپ: برجام را پاره کن

عبدالخالق عبدالله،  مشاور سیاسی ولیعهد ابوظبی و از سیاستمداران پرنفوذ در حاشیه عربی خلیج‌فارس،  روز جمعه برای چندمین‌بار در توییتر خود از ترامپ درخواست کرد تا توافق هسته‌ای ایران را «پاره» کند! وی پیش از این نیز بارها با انتشار مقالاتی در نشریات عربی و انگلیسی چنین مطالبه‌ای را از رئیس‌جمهور آمریکا تکرار کرده بود. این درحالی است که حتی بسیاری از مخاطبان عرب عبدالله در شبکه‌های اجتماعی با طرز نگاه او به مسائل سیاسی مخالفت کرده و او را فاقد دیدگاهی واقع‌گرایانه نسبت به مناسبات بین‌المللی خوانده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید