• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39510
+
-

پنجمین تحلیف، کارشکنی‌های بیشتر، کار سخت‌تر

برخورد نزدیک
پنجمین تحلیف، کارشکنی‌های بیشتر، کار سخت‌تر

محمدجواد حق‌شناس | عضو شورای شهر تهران

دیروز شورای شهر پنجم شاهد تحلیف سومین شهردار منتخب خود بود. این شورا تا‌کنون 3شهردار انتخاب کرده است؛ مردان بزرگی پا به میدان گذاشتند و انتخاب شدند. محمدعلی نجفی یکی از مدیران باتجربه این کشور به میدان آمد، تلاش کرد و از آبرو و تخصص خود مایه گذاشت. زیر بار برخی توقعات نابجا نرفت و مجبور به ترک میدان شد. محمدعلی افشانی آمد از سابقه، اعتبار و آبرو و تخصص خود مایه گذاشت، فشارهای سنگین و بداخلاقی‌های بسیار را بردبارانه تحمل کرد اما اصالت اصلاح‌طلبی خود را حفظ کرد و هنگامی که با خوانش غیرحقوقی از قانون روبه‌رو شد با پیشنهاد مشفقانه وزیر محترم کشور برای ماندگاری در «بهشت» از مسیر کسب مجوز خاص، موافقت نکرده و حاضر به دور زدن قانون نشد. دیروز هم پیروز حناچی آمد تا همه تخصص و اعتبار خود را سرمایه شهر و شهروندان کند. مردان بزرگی نیز آمدند و بنا به مصالحی انتخاب نشدند. وظیفه خود می‌دانم که از یکایک این افراد تشکر و تقدیر کنم. اما چه عاملی موجب شده است که این شورا مجبور به انتخاب ٣شهردار ظرف ١٥ماه شود؟

هربار که شورای شهر در شرایط انتخاب شهردار قرار می‌گیرد مدیریت شهری دچار بی‌ثباتی  و روند اداره شهر دچار تزلزل می‌شود و این واقعیت دقیقا هدف استراتژی کسانی است که می‌خواهند این شورا را ناتوان و ناکارآمد جلوه دهند. همه ما به خوبی می‌دانیم که حذف شهرداران پیشین هرکدام به یک‌بهانه از مدیریت شهری اتفاقی نبود و بعید نیست که هدف بعدی این تهاجم هدفدار پیروز حناچی باشد.

آیا همانگونه که مدعیان می‌گویند این وضعیت ناشی از ناتوانی شورای شهر است؟! آیا دولت معتدل و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و شورای شهر می‌توانند سازوکار مؤثرتری برای مقابله با این تهدید به‌کار گیرند؟ در عین حال، هزینه‌هایی که برای ناتوان نشان دادن و حذف اصلاح‌طلبان صرف می‌شود، بیش از حد گزاف و نابخردانه است.

به‌نظر می‌رسد وقت آن است که حاکمیت نقش سازنده خود را بازی کند و از منافع ملی و مصلحت نظام و مردم حراست کند و اجازه ندهد تا قواعد بازی سیاسی در کشور جای خود را به رفتارهای بی‌مسئولانه و قدرت‌طلبانه برخی صاحبان قدرت بدهد. باید دانست هرگاه که اصلاح‌طلبان بر مسند کار نشسته‌اند همان‌ها به روش‌های مختلف کارشکنی کرده و مانع از پیشرفت امور شده و زندگی مردم را سخت‌تر کرده‌اند تا مردم را از انتخاب خود پشیمان کنند. جریان اصلاح‌طلبی امروز وظیفه سنگینی بر‌عهده دارد و راه نیز هموار نیست. امروز راهبرد ناتوان‌سازی و به گل نشاندن کشتی شورای اصلاح‌طلب در دستور کار کسانی است که جز خود را بر‌نمی‌تابند؛ همان‌هایی که تلاش کرده‌اند تا دولت را عقیم و ناتوان نشان دهند درصددند تا شورای شهر برگزیده مردم را ناتوان و بی‌برنامه نشان دهند. همه ما می‌دانیم که عرصه تا چه حد برای اصلاح‌طلبان تنگ است و فشارها تا چه اندازه سنگین است اما فرصت گرچه اندک ولی همچنان دور از دسترس نیست. لازم است اصلاح‌طلبان به‌ویژه نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر تهران از سازوکارهای موجود برای حفظ هماهنگی و هم‌افزایی به‌درستی بهره ببرند.

سخنی با مدعیان رقیب

مدعیان از یک‌سو همه قدرت خود را برای تغییر پیاپی شهرداران منتخب این شورا و ایجاد بی‌ثباتی و توقف امور به‌کار می‌گیرند و از سوی دیگر شورا را به بی‌عرضگی، ناتوانی و تعطیلی امور متهم می‌کنند و دم از افتخارات خود می‌زنند. این مدعیان بیش از ١٢سال مدیریت امور شهر را با آزادی عمل و اختیار و قدرت مطلق و با پشتیبانی همه ارکان و نهادهای مقتدر در اختیار داشته‌اند. آنها چندان اهمیتی برای مردم قائل نبودند اما اراده کرده بودند با تحول در کالبد و چهره شهر، رأی مردم در انتخابات را به‌دست آورند. با این هدف از فروش زمین و آسمان و آب و هوا و به تعبیر درست با فروش ناموس شهر صدها هزارمیلیارد تومان پول و درآمد حاصل کردند و با هزینه‌های چندبرابری اتوبان‌ها و پل‌ها و تونل‌های قابل توجهی هم ساختند.

آنها ده‌ها هزارمیلیارد تومان نیز قرض و بدهی به میراث گذاشتند. پس از سالیان اما میراث این مدعیان برای شهر معضلاتی همچون رونق فساد بی‌امان، به حراج گذاشتن سرمایه اجتماعی شهرداری و نهاد شورای شهر، گسترش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه بی‌قواره و نامتوازن شهر، بحران فرسودگی و تاب‌آوری شهر، حمل‌ونقل ناکارآمد، ترافیک و آلودگی هوا، سفیدبالک‌ها، معضل پسماند، بحران آب و مصرف انرژی، بحران درآمد شهرداری، تراکم نیروی انسانی، بحران بدهی شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها نمونه‌ای از آن است. ریخت‌وپاش‌های هزاران میلیاردی دوران قبل را ناچیز می‌بینند و خرید چند تبلت و خودروی اداری را برای اداره امور شهر در بوق‌ها می‌دمند. این شورا اگر هم به هر دلیل نتواند هیچ کاری بکند دست‌کم مانع از ادامه شهرفروشی‌ها و گسترش بسیاری از معضلات شده است و باید باور کنیم که خرد جمعی مردم همه‌‌چیز را می‌فهمد و به‌درستی صاحب تشخیص است.

مردم عزیز تهران

من به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام می‌کنم این شورا به رأی اعتماد شما وفادار است و با جان و حیثیت خود امانتدار رأی شماست. این شورا حتی برای یک لحظه اصالت اصلاح‌طلبی و خاستگاه مردمی خود را گم نکرده است. اگر شرایط کار و فشارها بر این شورا بارها بدتر شود، باز هم برعهد و پیمان خود با شما استوار خواهد ماند؛ چراکه این شورا به خرد و تشخیص و اعتماد شما ایمان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید