• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39499
+
-

چراغ نیشکر هفت‌تپه روشن شد

کارگران خوزستانی برای ادامه فعالیت با کارفرما به توافق رسیدند

گزارش
چراغ نیشکر هفت‌تپه روشن شد

فعلا غائله نیشکر هفت‌تپه خاتمه یافته و کارگران با دریافت 2‌ماه از حقوق معوقه خود و به‌دنبال تغییر مدیرعامل شرکت دوباره سر کار حاضر شده‌اند و چرخ کارخانه دوباره راه افتاده و چراغ تولید روشن شده است، اما هنوز استخوان این جراحت لای زخم مانده و دورنمایی برای علاج واقعی درد این شرکت بحران‌زده وجود ندارد.

 به گزارش همشهری، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که از اواسط آبان ماه اعتراض خود را از حیاط کارخانه به خیابان‌های شوش کشاندند، درد اولشان پرداخت نشدن حقوق و خالی ماندن سفره بود اما بیش از هر چیز به تحولات شرکت و سوءمدیریت آن اعتراض داشتند.

آنها بارها شعار دادند که شرکت را به دولت برگردانید یا لااقل به کسی یا دستگاه و نهادی بسپارید که توان اداره آن را داشته باشد. این کارگران یک‌ ماه با همین صراحت اعتراض کردند و خبرهایشان سرخط رسانه‌های داخلی و خارجی بود اما تا همین اواخر هیچ مسئولی به میان آنها نرفت تا بی‌پرده درخواستشان را بشنود و حرفشان را به دولت و متولیان امر منتقل کند. شاید سردرگم بودن کلاف پیچیده نیشکر هفت‌تپه بود که باعث شد هیچ‌کسی میان کارگران حاضر نشود زیرا آنچه کارگران مطالبه می‌کردند همه برخاسته از یک واگذاری عجیب و یک مدیریت غیرشفاف بود و مسئولی پیدا نمی‌شد که حرف محکمه‌پسندی برای گفتن به کارگران داشته باشد تا آب روی آتش شود. برای همین بود که ماجرا به درازا کشید و تا نمایندگانی از سطح دولت و وزارت کار اجازه دخالت پیدا نکردند، هیچ اظهارنظر رسمی درباره هفت‌تپه از مصاحبه و گفت‌وگوی رسانه‌ای فراتر نرفت.

حالا اما پس از رایزنی مسئولان دولتی، مقامات محلی استان خوزستان و نمایندگان کارگران هفت‌تپه، معادل 2‌ماه از حقوق معوق کارگران به حسابشان واریز شده و در پی مذاکرات مسئولان استانی و مالکان هفت‌تپه، یکی از مدیران عامل قبلی هفت‌تپه به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار مالکان شرکت معرفی شده است تا فرایند عادی‌سازی شرایط این شرکت آغاز شود. از سوی دیگر گفته شده پس از فصل برداشت نیشکر، 2 ‌ماه دیگر از حقوق معوقه کارگران تسویه می‌شود و وزارت کار نیز وعده داده است به مشکلات بیمه‌ای کارگران و مطالباتی که برای طرح طبقه‌بندی مشاغل داشته‌اند رسیدگی کند.

بازگشت کارگران پس از 27روز

کریم یاوری، نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حل‌وفصل ماجرای هفت‌تپه به رسانه‌ها گفته است: از دیروز با بازگشت کارگران شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه به محل کار خود فعالیت این واحد تولیدی صنعتی از سر گرفته شده و 2‌ ماه از حقوق معوق کارگران نیز با استمرار حضور آنها در محل کار و استحصال شکر و فروش آن پرداخت خواهد شد. به گفته یاوری، براساس دستور وزیر کار، دیگر مطالبات و خواسته‌های قانونی کارگران مانند ایجاد تشکل قانونی کارگری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای کارگرانی که قبلا مشمول این طرح نشده‌اند نیز تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد. کیومرث کاظمی، نماینده تام‌الاختیار مالکان شرکت نیشکر هفت‌تپه که فعلا در جایگاه مدیرعامل این شرکت نشسته است نیز می‌گوید: کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از اعتراض‌هایی که به 27روز تعطیلی شرکت منجر شد، با توافق حاصل شده با کارفرما از دیروز آستین‌ها را برای ادامه فعالیت بالا زده و تمام واحدهای شرکت اعم از اداری، صنعتی، ترابری، کوره بخار، بازرگانی، آسیاب‌ها، تولید و تعمیرات فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته کاظمی، به‌زودی عملیات برداشت نیشکر از 7هزار و600 هکتار از زمین‌های زیرکشت نیشکر این شرکت آغاز خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود از آن حدود 350هزار تن نیشکر و به‌تبع آن 35هزار تن شکر سفید استحصال و روانه بازار شود. در نخستین بخشنامه‌ای که کاظمی پس از انتخاب شدن به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار مالکان هفت‌تپه ابلاغ کرده، آمده است: مدیرعامل شرکت همه اختیارات خود در مورد کلیت شرکت را رسما به نماینده تام‌الاختیار واگذار کرده است. براساس این بخشنامه، مقرر شده قرارداد کارکنان روزمزد و اقبالی شرکت هفت‌تپه به‌صورت قرارداد 6 ماهه با عناوین شغلی مرتبط تنظیم شود. همچنین شرکت متعهد شده است مطالبات بازنشستگان را با مشخص کردن جدول زمانی بپردازد و درباره سایر افراد در شرف بازنشستگی ازجمله نی‌برها نیز اقدامات لازم را اجرایی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید