• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39398
+
-

شرط تازه برای وصول چک‌های تضمینی

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از این پس وصول چک‌های تضمینی فقط با درج نام گیرنده امکان‌پذیر خواهد بود.
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالناصر همتی پس از نشست دیروز اعضای شورای هماهنگی سران قوا اعلام کرد:‌ از مسائل مهم بازار پول، چک‌های تضمینی بود که در طول سال‌های گذشته پشت‌نویسی و دست‌به‌‌دست شدن چک توسط افراد مختلف معضل بزرگی به‌وجود آورد. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بررسی‌های ما در 2 ماه گذشته نشان می‌دهد ارزش این چک‌ها ۸ هزار میلیارد تومان بود که چرخش فاقد شفافیت و بدون اطلاع نظام بانکی از مشکلات آن به‌شمار می‌رود. او گفت: بنا به پیشنهادی که در شورای سران قوا طرح کردیم، مصوب شد که دیگر چک‌های تضمینی، قابل ظهرنویسی نیست و متقاضی چک حتما باید نام ذینفع (گیرنده) چک را به همراه شماره ملی او در چک قید کند.
به‌گفته همتی، چک‌هایی که فعلا در اختیار مردم است قابل انتقال به سایرین نیست و فاقد اعتبار خواهند بود. او در عین حال تأکید کرد: بنابراین چک‌های فعلی دیگر قابل انتقال نیستند و برای چک‌های موجود در اختیار مردم طبق مصوبه شورا، یک ‌ماه فرصت داده شد تا با مراجعه به بانک‌ها نقد شوند ضمن آنکه از این به بعد بانک‌ها چک‌ها را با شرایط جدید ارائه و صادر خواهند کرد. 
رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت این اقدام به شفافیت بیشتر و مبارزه با پولشویی کمک می‌کند و از این به بعد با گردش مالی درست، واقعی و شفاف در کشور از عملیات غیرشفاف در بازار جلوگیری می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید