• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39353
+
-

بازار سرمایه از سد تحریم گذشت

بازار سرمایه
بازار سرمایه از سد تحریم گذشت

سازمان بورس و اوراق بهادار به عضویت دائم سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(آیسکو) درآمد.
به گزارش همشهری،  عضویت ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(آیسکو) داستان مفصلی است که با مشکلات سیاسی زیادی از سال 2007تاکنون همراه بوده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که بورس تهران در اکتبر سال2007 بعد از 15سال عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌ها اخراج شد؛ این درحالی بود که بورس تهران یکی از قدیمی‌ترین اعضای این فدراسیون بورس که از سال‌1995 عضو این فدراسیون بود اما در یک اقدام سیاسی بورس تهران از این فدراسیون جهانی که گستره آن بورس‌های سراسر کره زمین به ارزش 80هزار میلیارد دلار را در بر می‌گیرد اخراج شد و همزمان نام بورس‌های عربستان و بحرین که تا آن زمان عضو این فدراسیون نبودند به فهرست اضافه شد.همان زمان روزنامه همشهری در گفت‌وگوی اختصاصی با لورنزوگالی یکی از مقامات ارشد فدراسیون جهانی از او خواست در این‌باره توضیح دهد. استدلال فدراسیون جهانی بورس‌ها این بود که چون سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به‌عنوان نهاد ناظر بورس‌های ایران،  عضو سازمان جهانی آیسکو نیست در نتیجه عضویت بورس تهران هم در فدراسیون جهانی به حالت تعلیق در می‌آید. با این استدلال از همان زمان سازمان بورس تلاش کرد راه عضویت ایران در آیسکو را هموار کند تا بار دیگر بورس‌های ایران بتوانند در فدراسیون جهانی بورس‌ها عضو شوند.
عضویت در آیسکو و همینطور فدراسیون جهانی بورس‌ها از این جهت اهمیت دارد که مبنای اصلی کشور‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در بازار‌های سرمایه دنیاست. بر همین اساس از چند سال پیش ایران در گام نخست به عضویت پیوسته این سازمان در آمد و دیروز براساس اخبار منتشر شده از سوی آیسکو سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به عضویت عادی و دائم این سازمان در آمد. با ارتقای صورت گرفته،  سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند ریاست و معاونت کمیته‌های عضو ازجمله «کمیته منطقه‌ای شمال آفریقا و خاورمیانه» و «کمیته رشد و بازار‌های نوظهور» را به‌دست آورد و امکان عضویت در هیأت رئیسه آیسکو را نیز خواهد داشت. تا قبل از این ایران صرفا نقش ناظر و مشارکت‌کننده را در جلسات آیسکو داشت اما اکنون یک عضو فعال و عادی محسوب می‌شود و بورس‌های ایران هم می‌توانند به راحتی به عضویت فدراسیون‌های جهانی بورس‌ها در بیایند.
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره گفت: نکته حائز اهمیت این است که از این پس بستر‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاران خارجی قادر خواهند بود تا با اطمینان بیشتری در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کنند. سخنگوی سازمان بورس افزود: از مزایا و ویژگی‌های مهم ارتقای عضویت برای بازار سرمایه ایران،  مشارکت در همه رأی‌گیری‌های آیسکو،  امکان عضویت در کمیته‌های آن،  شرکت در رویداد‌ها و فعالیت‌های آیسکو به‌طور فعال‌تر و پررنگ‌تر است.

عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون سپرده‌گذاری‌های مرکزی

همگام با عضویت ایران در سازمان جهانی آیسکو شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران هم برای نخستین بار به عضویت هیأت رئیسه فدراسیون شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی جهان (WFC) درآمد. بیست و دومین دوره مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرد‌ه‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) هفته گذشته در شهر کلمبو سریلانکا برگزار شد و نماینده ایران با اکثریت آرا به‌عنوان نایب‌رئیس گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) برگزیده شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید