• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 10 آذر 1397
کد مطلب : 39293
+
-

پشت پرده یک اعزام

علی شاکری، کارشناس والیبال

از اعزام تیمی ضعیف و ناقص به مسابقات باشگاه‌های جهان چه چیزی عاید والیبال ایران و از همه مهم‌تر آسیا شد؟ به جز سرشکستگی و تحمل 3 باخت تحقیرآمیز آن هم در مهد والیبال جهان یعنی لهستان. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که والیبال ایران در چند سال اخیر اعتبار بسیار خوبی کسب کرده بود. اعزام تیم خاتم اردکان به مسابقات باشگاه‌های جهان والیبال،  تصمیم غیرفنی و حاصل بده و بستان‌های پشت پرده برای راضی نگاه داشتن برخی از اهالی قدرت بود که تاوانش ۳ بازی،  ۳ باخت و ۹ ست باخته و دریغ از کسب یک امتیاز و البته برجای گذاشتن بدترین نتیجه ممکنه تاریخ برای تیم‌های اعزامی ایران به این مسابقات. از قبل هم با توجه به آشنایی با سطح بالای بازی‌ها،  این شکست‌ها برای خاتم اردکان قابل پیش‌بینی بود و‌ چندان دور از انتظار نیز نبود. حتی اگر 2بازیکن مصدوم یعنی شهرام محمودی و مهدی مرندی هم با این تیم می‌رفتند احتمالا  در کل نتیجه،  چیزی عوض نمی‌شد؛ مگر گرفتن یک یا دو ست احتمالی از حریفان که آن هم معلوم و صددرصد قطعی نبود.
سؤال جدی اینجاست؛ تیمی که قرار بود در جام باشگاه‌های جهان دوره بعدحاضر شود،  معلوم نیست چگونه یک سال زودتر جای یک تیم شایسته‌تر و‌ حداقل کامل‌تر و آماده‌تر راهی این رقابت‌های معتبر شد؟
تیمی که برخلاف تصور و‌ وعده خوب بسته شدن مسئولانش،  هرگز چهره یک تیم مدعی در لیگ برتر تا هفته نهم امسال را به‌خود نگرفت،  چه رسد به حضور قابل‌قبول در رقابت‌های مهم باشگاه‌های جهان. آنها حتی با محمودی و‌ مرندی هم در لیگ برتر 3شکست داشتند که 2‌باخت آن خانگی مقابل تیم‌های آماده شهرداری ورامین و پیکان بود و دیگری مقابل شهروند اراک.
طبیعی بود با چنین اوضاع احوالی این تیم هرگز نمی‌توانست نماینده شایسته‌ای هم برای ایران و هم برای آسیا باشد و بی‌آنکه فکری به حال ضعف‌ها و‌ تقویت آنها شود،  مسئولان باشگاه با تیمی ناقص به مصاف تیم‌های قدرتمند باشگاهی جهان رفتند. افسوس که در والیبال پرتلاطم و مصلحت‌اندیش همیشه و‌ همواره از این دست تصمیمات در یک دهه اخیر کم نبوده است.
با توجه به تغییر سیاست فدراسیون جهانی والیبال در حذف سهمیه منطقه‌ای در والیبال باشگاه‌های جهان در سال‌های اخیر که دیگر خبری از نمایندگان آفریقا و آمریکای شمالی و کونکاکاف در این بازی‌ها نیست،  امیدواریم با نمایش ضعیف خاتم اردکان در این دوره از باشگاه‌های جهان،  آسیا همین یک سهمیه خود را در این بازی‌های مهم و معتبر،  در دوره‌های آینده از دست ندهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید