• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39187
+
-

سازمان میراث، وزارتخانه می‌شود

نمایندگان مجلس صبح دیروز ایرادات شورای نگهبان به طرح تبدیل «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» به وزارت «میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» را برطرف کردند و بدین‌ترتیب پس از سال‌ها انتظار سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شد.
به گزارش همشهری، شورای نگهبان 2 ایراد به طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه وارد کرده بود که یکی از آنها به چگونگی تامین اعتبار برای وزارتخانه جدید و ساختار این وزارتخانه مربوط بود و دیگری ایرادی بود که شورای نگهبان به لحاظ شرعی به تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی گرفته بود.
اما نمایندگان مجلس دیروز با اصلاح طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه، نگرانی‌های شورای نگهبان را برطرف و اعلام کردند که بودجه وزارتخانه «میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» از محل صرفه‌جویی وزارتخانه تامین و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بدون توسعه تشکیلات و افزایش پرسنل به وزارتخانه تبدیل می‌شود.
در ماده واحده اصلاحی نمایندگان که دیروز در صحن علنی مطرح شد و به تصویب مجلس رسید، آمده است: «از تاریخ تصویب این قانون، سازمان ‌میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات با رعایت بند (د) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل می‌شود. همچنین هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأمین می‌شود.»
اصلاح ماده واحده طرح فوریتی مجلس برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه با ۱۵۹ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و سازمان میراث‌فرهنگی وزارتخانه شد.

پیشینه طرح تشکیل وزارت میراث 
طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اواخر دولت دهم و زمانی بازمی‌گردد که اقدامات خودسرانه برخی مدیران سازمان میراث‌فرهنگی کار را به جایی رساند که صدای اعتراض نمایندگان مجلس نیز بلند شد. نمایندگان مجلس معتقد بودند که چون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زیرنظر رئیس‌جمهوری اداره می‌شد نه‌تنها رئیس و مدیران این سازمان پاسخگوی مجلس نبودند که حتی این سازمان تبدیل به حیاط خلوت دولت شده بود.
برهمین اساس پیش‌تر نمایندگان مجلس حدود 6 سال برای تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه به‌منظور پاسخگو کردن مدیران آن سازمان به نهادهای بالادستی تلاش کردند ولی هربار این طرح یا مسکوت ماند و یا با اعمال نفوذ دولت وقت پس‌گرفته شد.
اما همین دیروز و پس از سال‌ها انتظار برای تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، نمایندگان مجلس با اصلاح ماده واحده‌ای که در مصوبه فوریتی آنها مورد ایراد شورای نگهبان بود، کار را تمام کردند و رأی به تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دادند.
روزنامه همشهری از سال‌ها پیش در گزارش‌های متعدد، لزوم تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را پیگیری می‌کرد. در این گزارش‌ها همواره بر این نکته تأکید می‌شد که تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه، تنها راه پاسخگو کردن رؤسای این سازمان به نهادهای نظارتی است؛ ضمن اینکه تشکیل وزارتخانه مانع از تبدیل شدن این دستگاه کاملا تخصصی به حیاط خلوت دولت‌ها می‌شود و زمینه تدوین برنامه‌های جدی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی، رونق گردشگری و ترویج و توسعه صنایع‌دستی را فراهم می‌سازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید