• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39167
+
-

بازگشت صالحی به عرصه مذاکره

بلوف نمی‌زنیم، به شرایط قبل از برجام بازمی‌گردیم

دیپلماسی
بازگشت صالحی به عرصه مذاکره

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور که قبلا درباره عواقب وحشتناک بر هم خوردن برجام هشدار داده بود در تازه‌ترین اظهارنظر خود به غربی‌ها گوشزد کرد که ایران توانایی بازگشت به شرایطی حتی بهتر از دوران پیش از برجام را دارد.
صالحی 3 روز قبل عازم بروکسل شد و در این شهر در سمینار همکاری هسته‌ای ایران و اروپا شرکت کرد، سمیناری که نفس برگزاری آن بازتاب مثبتی در بازار تهران داشت و قیمت ارز و سکه را کاهش داد، معاون رئیس‌جمهور در حاشیه سفر به بروکسل با یورو نیوز مصاحبه‌ای هم انجام داد و گفت: اگر بتوانیم در این معرکه برجام را نجات بدهیم، این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز گسترش تعاملات ما با اتحادیه اروپا در ابعاد دیگر مانند اقتصادی، فرهنگی و علمی شود. ما فعلا در گردنه‌ای به نام گردنه ترامپ گیر کرده‌ایم. باید از این گردنه عبور کنیم.
 رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران کلید طلایی منطقه خاورمیانه است گفت: ما از آستانه‌ زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای در همه ابعاد از چرخه سوخت گرفته تا طراحی رآکتورهای تحقیقاتی تا ساخت انواع تجهیزات مرتبط با صنعت هسته‌ای عبور کرده‌ایم. ما یک کشور به واقع هسته‌ای هستیم.
به گزارش ایسنا، صالحی با بیان اینکه هیچ‌وقت به‌دنبال بمب هسته‌ای نبودیم یادآور شد: ما هیچ‌کاری را فعلا خلاف تعهدات‌مان نکردیم و نمی‌کنیم ولی اگر دستوری صادر بشود که برجام تمام شد و شما بروید کارتان را انجام بدهید، ما خیلی راحت می‌توانیم برگردیم و این بلوف نیست.
صالحی فروردین امسال گفته بود ایران قادر است در مدت 4روز غنی‌سازی‌ 20درصد انجام دهد.
معاون رئیس‌جمهور در واکنش به اینکه اظهاراتش ممکن است بلوف تعبیر شود تأکید کرد: اگر کسی بلوف بزند و بعد نتواند به آن عمل کند اعتبارش برای همیشه از بین رفته است. او به مَثَل «چون شمشیر پیکار برداشتی، نگهدار پنهان ره آشتی» اشاره کرد و یادآور شد: اول باید آن شمشیر پیکار را داشته باشی. البته وقتی شمشیر را درآوردی، فوری به جنگ نمی‌روی. می‌گوید نگهدار پنهان ره آشتی. الان جمهوری اسلامی ایران شمشیرش را دارد. اما این به معنی آن نیست که الان که شمشیر دارد بخواهد به فرق کسی بزند.
صالحی که از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دوران برجام بوده در بروکسل و پیش از دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که برهم خوردن برجام باعث آشوب خواهد شد.
او  از نخستین کسانی بود که پس از سپری شدن مدتی کوتاه از اجرای برجام نسبت به دبه کردن آمریکا هشدار داد. صالحی کسی است که تابوی مذاکره بین ایران و آمریکا در دوران وزارت خارجه او شکسته شد.
صالحی پس از بروکسل مقر اتحادیه اروپا عازم وین مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و زادگاه برجام شد تا با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس دیدار کند. 

   برجام آزمونی برای آژانس است

معاون رئیس‌جمهور گفت: نشست ما در وین درخصوص موضوعی با ماهیت چندجانبه و مهم برای جامعه بین‌المللی، در شرایط بین‌المللی کاملا خاص و پیچیده‌ای در حال برگزاری است. اساس شناخته شده چندجانبه‌گرایی که دستاورد رضایت بخش جامعه بین‌المللی است، تحت حملات جدی از سوی آمریکا قرار دارد و چنین هجمه‌ای در طول دو سال گذشته علیه تلاش‌های چندجانبه و هنجارهای شناخته شده بین‌المللی نه‌تنها اشتباه، بلکه خطرناک است. صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا باور دارد که وضعیت اجرایی برجام، یک آزمون جدی برای ارزیابی قابلیت اجرایی بودن اساسنامه آژانس، به‌ویژه بندهای 2و 3آن و نیز اعتبار معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای است.

این خبر را به اشتراک بگذارید