• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 8 آذر 1397
کد مطلب : 39166
+
-

همه علیه استیضاح

طرح استیضاح وزیر امور خارجه، نمایش گروهی تندرو‌ در مجلس را با انتقادات همه‌جانبه روبه‌رو ساخته است

مجلس
همه علیه استیضاح

محسن تولایی/خبر‌نگار

صحنه‌گردانی گروهی از نمایندگان نزدیک به طیف پایداری مجلس در طرح استیضاح مکرر وزرای دولت دوازدهم، رنگ باخته و اقبال عمومی خود را از دست می‌دهد. از مراجع تقلید تا قوه عاقله نمایندگان معتدل مجلس و همه اعضای کابینه دولت چنین نمایشی را برنمی‌تابند و خواهان پایان نمایش استیضاح وزیر امور خارجه هستند. 24نماینده‌ای که اسامی مشترکی پای بسیاری از استیضاح‌های وزرا دارند، این بار به سراغ محمدجواد ظریف آمده‌اند و به‌دنبال رأی عدم‌اعتماد او هستند. دیروز معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با اشاره به تلاش این دسته از نمایندگان برای استیضاح ظریف، گفت: استیضاح ظریف کار درستی نیست و در شرایطی که وزیر امورخارجه در جوامع بین‌المللی از حقوق کشور دفاع می‌کند، باید همه از او حمایت کنیم. محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: قطعا در این شرایط کنونی مطالبی که آقای دکتر ظریف می‌گوید، براساس واقعیاتی است که باید در کشورمان قبول کنیم و همه اذعان می‌کنند که به‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، در کشور ما هنوز قاچاق وجود دارد، ضمن اینکه در همه کشورها قاچاق به‌صورت کم یا زیاد وجود دارد بنابراین هر نوع عوایدی که از قاچاق به‌دست بیاید طبق مواد 2 و 3 قانون مبارزه با پولشویی از مصادیق پولشویی است. آنچه آقای دکتر ظریف اشاره کرده، سخن بسیار درستی است ضمن اینکه در این شرایط همه باید به آقای دکتر ظریف کمک کنیم زیرا او از حقوق ایران در جامعه بین‌المللی دفاع می‌کند و باید این نگرانی‌ را که ایشان نسبت به پولشویی دارد، برطرف کنیم نه اینکه دست به استیضاح او بزنیم.

ظریف از وزرای موفق ایران است
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به سؤالی درخصوص طرح استیضاح محمدجواد ظریف در مجلس گفت: به‌نظر شخص رئیس‌‌جمهور و اعضای دولت، آقای ظریف یکی از وزرای موفق جمهوری اسلامی ایران و دولت است. وی اقدامات خوبی تا به امروز انجام داده اما عده‌‌‌ای از روز اول با سیاست خارجی دولت مخالفت کردند و به‌دنبال فرصتی بودند که به مسئول سیاست خارجی فشار بیاورند. محمود واعظی افزود: این عده از یک مصاحبه آقای ظریف استفاده و آنچه به ذهن خودشان رسید را بهانه‌‌‌ای برای فشار به وزیر امور خارجه کردند. البته سخنان ظریف مواضع دولت بوده و وزیر امور خارجه در اظهارات خود هیچ دستگاه و نهادی را به پولشویی متهم نکرده است. او استیضاح ظریف را سیاسی دانست و تأکید کرد: ۱۰مورد را برای استیضاح مطرح کرده‌‌‌‌اند اما معلوم نیست که چرا موارد دیگر غیر از بحث پولشویی را تا به امروز مطرح نکرده بودند. این عده دنبال فشار به دولت هستند اما مجلس و نمایندگان قدر زحمات آقای ظریف را می‌دانند و دولت نیز به‌دنبال حمایت از وزیر امور خارجه است. 
اگر عده‌‌‌ای با دولت اختلاف سلیقه دارند، نباید در شرایط فعلی بحث استیضاح وزیر امور خارجه را مطرح می‌‌کردند چراکه استیضاح ظریف باعث تضعیف وزارت امور خارجه می‌شود و این اتفاق به مصلحت و منافع کشور نیست. کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز که روز گذشته برای ملاقاتی با محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به پاستور آمده بود، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره استیضاح ظریف، گفت: سیاست خارجی ایران در خط مقدم جبهه دیپلماسی قرار دارد به همین‌خاطر استیضاح ظریف در این شرایط مناسب نیست و می‌دانم که فراکسیون‌های مجلس هم از این موضوع استقبال نکردند.

 دفاع آیت‌الله مکارم شیرازی از ظریف
یکی از مراجع تقلید نیز در روزهایی که طیفی از نمایندگان استیضاح وزیر خارجه را هدف گرفته‌اند، گفت: اگر بخواهیم وزیری را تغییر دهیم آن هم وزیرانی که در مقابل دشمنان ایستاده‌اند، کار درستی نیست و نباید در این موقعیت دولت ضعیف شود. به گزارش ایرنا، آیت‌الله مکارم شیرازی روز چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: در شرایطی که ما باید در برابر دشمن خارجی قوی و متحد باشیم، برادران و خواهرانی در مجلس شورای اسلامی به‌دنبال استیضاح وزرا هستند که این کار به صلاح نیست. وی با اشاره به لزوم قوی‌بودن دولت در برابر دشمن، بیان کرد: باید از این استیضاح‌های پشت سر هم در این شرایط صرف‌نظر کرد و نمایندگان مجلس ایرادها و اشکال‌های خود به وزیران را به‌صورت انتقاد و سؤال مطرح کنند. خود استیضاح به‌معنای تضعیف پایه فعالیت‌های وزیر است و در این شرایط باید ملاحظات لازم را داشت. آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه وزیران بی‌عیب نیستند اما باید به مصالح نظام توجه کرد، تصریح کرد: لازم نیست فورا برای تغییر وزیران اقدام شود، این اقدام‌ها دردسر دارد، باید نسبت به عملکرد وزیران انتقاد و از آنان سؤال کرد اما استیضاح در شرایطی که مقابل دشمنی به ظاهر قوی هستیم، به‌صلاح نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید