• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39092
+
-

چطور می‌توان از طلافروش متخلف شکایت کرد؟

خلاف‌های طلایی

رئیس اتحادیه طلا از خلاف‌های صنفش و روش‌های شکایت می‌گوید

نورا عباسی

بازی از همان ماشین حساب جادویی شروع می‌شود. آقای فروشنده با چنان سرعتی انگشتانش را بر تن نحیف ماشین حساب می‌رقصاند و درصدها را حساب می‌کند که کمتر دوستدار طلا از آن سر در می‌آورد.

بازار طلا و سکه همیشه با تلاطم روبه‌روست یا بهتر است بگوییم، حداقل در سال‌های اخیر خریداران و فروشندگان طلا کمتر رنگ آرامش به‌خود دیده‌اند. ناآرامی‌های این بازار راه را برای تخلف برخی از طلافروشان باز کرده است؛ از کم‌فروشی گرفته تا فروختن طلای دست دوم در کلکسیون تخلف‌های صنف طلافروشان جای گرفته است.

شاید خلاف‌کردن در صنف طلافروشان برای بعضی فعالان این صنف راحت باشد اما در آن سوی ماجرا، بد نیست که خریدارها هم بدانند شکایت‌کردن از فرد خلافکار چندان سخت نیست.

آیت محمدولی -رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با درنگ، برای آگاهی علاقه‌مندان به طلا، تخلف‌های بعضی از هم‌صنفی‌هایش را برشمرد و راه راحت شکایت از فروشندگان طلا را هم یاد داد.

در سال‌های اخیر که طلا با نوسان قیمت بیشتری همراه شد، میزان شکایت‌ها هم افزایش یافت. ما حتی شاهد هستیم که افراد خریدهای چند سال پیش‌شان را می‌آورند و درخواست بررسی دارند تا ببینند سرشان کلاه رفته است یا خیر؟ بیشتر شکایت‌ها حول چندتخلف است:

   گرانفروشی: نوسانات باز مهم‌ترین متهم در این تخلف است و به‌دلیل آنکه در سال‌های اخیر قیمت طلا دقیقه‌ای بالا و پایین می‌شد این مشکل هم شدت گرفت.

   کم‌فروشی: یکی از مشکلاتی که برخی از خریدارها را راهی اتحادیه می‌کند، بحث کم‌فروشی از سوی طلافروشان است. بعضی از فروشندگان طلا از بی‌خبری مشتری‌ها استفاده می‌کنند و طلا را با وزن کمتر از وزن توافق‌شده به فروش می‌رسانند؛ به‌عنوان مثال ممکن است فردی برای انگشتری با وزن 6گرم پول بدهد اما خریدار به او انگشتری با گرم پایین‌تر بفروشد.

   سکه: متأسفانه یا خوشبختانه، افرادی خارج از صنعت طلا و جواهر، سکه را خرید و فروش می‌کنند؛ مانند افرادی که در بازار یا چهارراه استانبول به‌صورت سرپایی سکه می‌خرند و می‌فروشند. در این مدل معامله شاهد بوده‎ایم که سکه تقلبی یا غیربانکی خرید و فروش شده است که شکایت‌های متعددی را درپی داشته است.

   نگین اصل و بدل: سنگ هم مستثنا از تخلف نیست، در سنگ جواهر هم گاهی تخلفی رخ می‌دهد. یک‌سری سنگ به نام سنگ اتمی بر کار طلا سوار می‌شود که بدل‌بودنش از نامش مشخص است اما ممکن است بعضی از فروشنده‌ها، این سنگ‌های اتمی را با قیمت بالا به‌عنوان سنگ گران‌قیمت به فروش برسانند.
   طلای دست‌دوم: فروش طلای کهنه به جای نو، تخلف دیگری است که به‌ندرت با آن مواجه شده‌ایم. در این شیوه طلافروشان، طلای کهنه یا دست دوم را از مشتریان خریداری می‌کنند و آن را به جای نو به مشتری می‌فروشند.

راه آسان شکایت از طلافروش متخلف

اگر خریدارهای طلا، تخلفی ناشی از گران‌فروشی یا ارزان‌فروشی دیده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت اتحادیه طلا و جواهر به‌صورت آنلاین وقت بگیرند و در کوتاه‌ترین فرصت به اتحادیه مراجعه کنند. 5 کارشناس زبده در بخش طلا و جواهر و سکه، ‌یک روز در هفته در دفتر اتحادیه حاضر می‌شوند تا به شکایت‌ها رسیدگی کنند. اگر بعد از بررسی کارشناسان، آنها حکم به تخلف واحد صنفی بدهند، به سرعت با فروشنده برخورد می‌شود. قانون چارچوبی برای برخورد با فروشنده متخلف مشخص کرده است و اتحادیه می‌تواند براساس آنچه کارشناس‌ها تشخیص می‌دهند،بعد از 2بار اخطار، حکم پلمب واحد صنفی را صادر کند.

این اخطارها بستگی به نوع تخلف دارد. اگر نوع تخلف حاد و عمد باشد، مثلا سنگ یا طلایی را به قیمت غیرواقعی فروخته باشند، دستور پلمب داده می‌شود،  اما اگر تخلف شدید نباشد و درحد رفتار بد با مشتری، 2بار اخطار داده می‌شود و اگر نتیجه نداد حکم به پلمب صادر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید