• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39046
+
-

مکرون:کوتاه نمی‌آیم

رئیس‌جمهور فرانسه دیروز اعلام کرد که تسلیم اعتراض جلیقه‌زردها به افزایش قیمت سوخت نخواهد شد

رویداد
مکرون:کوتاه نمی‌آیم


 امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که در 10 روز اخیر هدف اعتراض‌های سراسری در کشورش بوده است، ضمن ارائه نقشه راه دولتش برای رسیدن به انرژی پاک، تأکید کرد که از قانون جنجالی مالیات سوخت عقب نخواهد کشید. به گزارش بی‌بی‌سی، در 10 روز گذشته، روی هم نزدیک به نیم میلیون معترض معروف به جلیقه زرد در 2 نوبت در سراسر کشور علیه افزایش قیمت سوخت دست به اعتراض‌های خشونت‌آمیز زده‌اند و 2 نفر در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ‌مکرون که در سخنرانی خود تلاش می‌کرد لحنی آشتی‌جویانه با معترضان داشته باشد، از ایده‌های جدید برای نحوه اعمال قانون جدید مالیات سوخت استقبال کرد. او همچنین اعلام کرد که تا سال 2022همه نیروگاه‌های زغال‌سنگی در فرانسه باید برچیده شود و از برنامه دیگری برای تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای رونمایی کرد.

مکرون در سخنرانی خود با اشاره به اعتراض‌ها گفت: «من آشوبگران و شهروندانی را که حرف‌هایی برای گفتن دارند با هم اشتباه نمی‌گیرم. من با این شهروندان همدردی می‌کنم اما تسلیم خشونت نخواهم شد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ده‌ها سال سیاست‌های نادرست برای تشویق شهروندان به استفاده از جاده‌ها اشاره کرد و گفت: «این ما هستیم که آنها را در این وضعیت قرار داده‌ایم. آنها نه ایجاد‌کننده این وضعیت که قربانی آن هستند. ما باید به هشدارهای اجتماعی و اعتراض‌ها گوش بدهیم اما در عین حال، یک هشدار محیط‌زیستی هم وجود دارد (که باید به آن توجه کنیم).»

او همچنین گفت: «چیزی که من در روزهای اخیر متوجه شده‌ام این است که نباید مسیرمان را تغییر دهیم چون مسیر درست و ضروری همین مسیر است. هر چه بیشتر صبر کنیم (و شروع برنامه‌هایمان را به تعویق بیندازیم)، تأثیرات تغییرات اقلیمی بدتر خواهد شد.»

بعد از صحبت‌های مکرون، رسانه‌ها در فرانسه گزارش دادند که وزیر اکولوژی فرانسه با نمایندگان جلیقه زردها ملاقات خواهد کرد.


تعویق هدف هسته‌ای
مکرون همچنین گفت که فرانسه آهسته‌تر از چیزی که قبلا اعلام شده است به سمت کاهش وابستگی خود به نیروگاه‌های هسته‌ای پیش خواهد رفت. به گزارش فرانس 24، سه چهارم برق فرانسه در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود. براساس اعلام مکرون، فرانسه تا سال 2035میلادی، 14رآکتور از 58رآکتور هسته‌ای خود را تعطیل خواهد کرد. برای شروع، 2 رآکتور در نیروگاه فسنهایم که قدیمی‌ترین نیروگاه هسته‌ای فرانسه است در سال 2020تعطیل خواهد شد.

مکرون در سخنرانی‌اش گفت که فرانسه تا سال 2035میلادی میزان برقی را که از نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کند به 50درصد کاهش خواهد داد. فرانسوا اولاند که پیش از مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بود اعلام کرده بود این کار تا سال 2025صورت خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید