• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39034
+
-

#سه‌شنبه‌های_‌ بدون_خودرو با شهردار منتخب

شهردار از همه مدیران شهری خواست تا به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندند

گزارش
#سه‌شنبه‌های_‌ بدون_خودرو با شهردار منتخب

حامد فوقانی/خبر‌نگار

 
«#سه‌شنبه‌های_بدون_خودرو»؛ این بار جدی‌تر از همیشه؛ چرا که سرپرست شهرداری و شهردار منتخب تهران، با پیوستن به این کمپین، دیروز سفر شهری‌اش را با اتوبوس و مترو رقم زد و از تمامی معاونان و مدیران شهرداری هم خواست تا به این کمپین بپیوندند.
دیروز خبری از خودروی شهردار در خیابان‌های پایتخت نبود. او رسما به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوسته است تا گام دیگری را در راستای «اقتصاد مبتنی بر فرهنگ» بر دارد. حناچی ابتدا دوشنبه‌شب در جلسه شورای مدیران شهرداری تهران از تصمیم خود گفت و دیروز صبح با مترو و اتوبوس، به قرار کاری در ساختمان شهرداری تهران رسید و در دفتر کارش حاضر شد.
سرپرست شهرداری تهران بسیار جدی از مدیران شهری خواسته تا سه‌شنبه‌ها به‌جای سوار شدن بر خودروی شخصی، هم‌رکاب شهروندان شوند و از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. پیاده، با مترو، اتوبوس و دوچرخه فرقی نمی‌کند؛ مهم این است که مدیران رده عالی برای سالم شدن هوا و بیشتر رخ نشان دادن آسمان آبی به زمینی‌ها، ابتدا از خود شروع کرده‌ و برای یک‌ روز در هفته هم که شده خودروی همیشگی را کنار بگذارند. البته ممکن است از پیوستن مدیران و مسئولان به کمپین # سه‌شنبه‌های_بدون_خودرو برداشت‌های نادرستی شود اما بی‌شک در تمام دنیا اینگونه حرکت‌ها از سوی مقامات عالی‌رتبه، مرسوم است و تأثیراتش کتمان‌ناشدنی. صدالبته که مردم نیز انتظار دارند تا کیفیت و کمیت حمل‌ونقل عمومی بهبود یافته و محورهای پیاده‌ مناسب‌سازی شده و توسعه یابند.

سه‌شنبه‌هایی که می‌تواند هر روز شود
پیروز حناچی، دوشنبه در جلسه شورای مدیران شهرداری تهران گفت: «اهداف گزارش معاونت حمل‌ونقل ترافیک برای کاهش آلودگی هوا باید به تصمیمات اجتماعی مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مؤثر منجر شود. این اهداف باید تبدیل به اهدافی شود که همه دستگاه‌ها و ادارات آن را دنبال کنند و مردم نیز با آن همراه شوند. تصمیم دارم سه‌شنبه‌ها از خودروی شخصی استفاده نکنم و از شما هم به‌عنوان مدیران شهری می‌خواهم این کار را انجام دهید و اشکالی ندارد که در این زمینه ریا کنید؛ از اقدامات صرفا نمادین هم پرهیز کنید. ما اگر خودمان این شعار را عملی کنیم مردم هم انجام می‌دهند؛ به این معنی که وقتی خودمان یک روز در هفته از خودروی شخصی استفاده نکنیم می‌توان آن را به روزهای دیگر هفته نیز تسری داد.»
سرپرست شهرداری تهران از بخش‌های ارتباطی شهرداری خواست در قالب کمپین‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی عواقب خطرناک آلودگی هوا را برای مردم روشن کنند تا مردم هم بیشتر از همیشه با مدیریت شهری برای کاهش آلودگی همراهی کنند.

کیپ تا کیپ مسافران
سفر شهری دیروز حناچی پس از طی شدن مسیری به‌صورت پیاده از روی سکوی ایستگاه متروی شادمان آغاز شد. او با دو، سه همراه خود سوار قطار می‌شود و مسیر چند ایستگاهی تا چهارراه ولیعصر را در ازدحام فوق‌العاده واگن مترو می‌ایستد. گفت‌وگویی بین او و یکی از مدیران شهری در قطار مترو رقم خورده است؛ آنگونه که حناچی از آن هم‌قطاری پرسیده بود: «خبر دارید کدام شهرداران مناطق امروز با خودروی شخصی رفتند سر کار؟» وقتی همراهش پاسخ داده که «آمار می‌گیرم» نیز حناچی گفته: «حتما بگیر و اسامی‌شان را به من بگو». سرپرست شهرداری تهران ادامه مسیر را با بی‌آرتی رفته تا به محل قراری که داشته، برسد. پرواضح است که او کنار شهروندانی هم‌مسیر شده که کیپ تا کیپ هم در قطار و اتوبوس نشسته و ایستاده بوده‌اند.

استقبال مدیران شهری
در کنار مدیرانی که دیروز همچون روزهای گذشته‌شان، سوار بر خودرو، به محل کار رفتند، بوده‌اند عده‌ای که پیغام پیروز حناچی را خیلی خوب درک کرده و به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوستند. برای برخی از مدیران هم، انگار سه‌شنبه‌های بدون خودرو چندان کار تازه‌ای نبوده؛ آنهایی که برای چندمین سه‌شنبه با پای پیاده، سوار بر دوچرخه یا با مترو و اتوبوس در شهر تردد می‌کردند. یکی از آنها آرش میلانی، عضو شورای شهر تهران است. او بسیاری از اوقات با وسایل حمل‌ونقل عمومی و گاهی با دوچرخه به ساختمان شورا در خیابان بهشت می‌آید. دیروز شهردار، قائم‌مقام و معاونان شهرداری منطقه ۱۵ تهران هم با دوچرخه به دیدار خانواده شهید توکلی رفتند. سهیلا صادق‌زاده، شهردار منطقه 10 هم با مترو به سازمان بازرسی شهرداری رفت و پاسخگوی سوالات شهروندان در سامانه 1888 شد.

واکنش‌های شهروندی
شهردار منتخب تهران دیروز پس از انجام کارهای خود در میدان ولیعصر، با وسایل حمل‌ونقل عمومی و پیاده به دفتر کارش رفت و ظهر در پیغام توییتی درخواستش را از شهروندان اینگونه مطرح کرد: «من و همکارانم در #شهرداری_تهران به پویش #سه_شنبه_های_بدون_خودرو، کمپینی برای افزایش سلامت جامعه پیوستیم؛ منتظر هم‌رکابی و مشارکت شهروندان عزیز تهرانی هستیم.» 
ساعتی نگذشت که این پیغام با واکنش‌های مختلف و بسیار زیادی از سوی کاربران روبه‌رو شد؛ از صحبت‌های نقادانه گرفته تا آنهایی که انجام چنین حرکت کم‌سابقه‌ای را ستودند. در این بین، تعدادی از فعالان حوزه محیط‌زیست از پیوستن حناچی، شهردار منتخب پایتخت استقبال کردند و خواستار پیوستن دیگر مسئولان به این کمپین شدند. عده‌ای نیز عنوان کردند که این حرکت فرهنگی می‌تواند کمکی به اقتصاد شهری با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست شهر باشد. برخی نیز چنین حرکتی را در راستای توجه به انسان‌محوری دانسته و نوشتند: «امیدواریم این اقدام به بازطراحی خیابان‌ها، دسترس‌پذیری و حذف موانع برای تردد افراد دارای معلولیت تبدیل شود.»

آن‌ور آبی‌ها
مقامات بدون خودرو

جالب است بدانید طی سال‌های گذشته خیلی از مقامات عالی‌رتبه کشورهای جهان بوده‌اند که برای تشویق شهروندان به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی یا همگام شدن با آنها خودروی شخصی و دولتی را کنار گذاشته‌اند. الگوی معروف سیاستمداران دوچرخه‌سوار مهاتما گاندی است که در تمام طول زندگی‌اش یک دوچرخه‌سوار بود. او وقتی به‌عنوان یک وکیل جوان در آفریقای جنوبی کار می‌کرد سوار بر دوچرخه به سر کار می‌رفت؛ هر روز 8کیلومتر. حالا برخی از سیاستمداران بریتانیایی توصیه گاندی را آویزه گوش کرده‌اند و دوچرخه‌سواران قابلی هستند. بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا نقش دوچرخه در سبزتر، پاک‌تر و اجتماع‌‌محور شدن شهرها را ستایش می‌کند. او در دورانی که شهردار لندن بود نیز در اضافه کردن بیش از 8000دوچرخه عمومی به این شهر مشارکت داشت و باعث شد هر روز میلیون‌ها سفر با دوچرخه در لندن صورت پذیرد. سال گذشته قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان هم دستوری را صادر کرد که براساس آن در تاریخ 29ژوئیه سال 2017تمامی مقامات و مسئولان دولتی بایستی از دوچرخه برای رفتن به سر کار استفاده کنند. او این حرکت را یک اقدام کم‌نظیر جهت آمادگی برای میزبانی بازی‌های رزمی و نیز تبلیغ برای مبارزه با آلودگی هوا در ترکمنستان عنوان کرد.
از سوی دیگر تصویری که از دوچرخه‌سواری وزیر اقتصاد آلمان هنگام رفتن به محل کار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده هم بسیار پربازخورد بوده است. مارک روته، نخست‌وزیر هلند نیز یکی دیگر از سرشناس‌های این رفتار است. او حتی برای اعلام خبر تشکیل دولت جدید با دوچرخه به دیدار ویلم-الکساندر پادشاه این کشور رفت. روته  بیشتر اوقات برای حضور در محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کند.  شاید به یاد داشته باشید که شهردار پایتخت لیتوانی که خیلی از اوقات پیاده یا با وسایل حمل‌ونقل عمومی به محل کار می‌رود چند سال پیش چگونه رانندگانی که اتومبیل خود را در مناطق ممنوعه شهر پارک می‌کردند، مجازات کرد؛ او با یک تانک از روی یک بنز پارک شده در منطقه خط‌کشی شده ویژه دوچرخه‌سواری رد شد و مرسدس بنز را له کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید