• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 آذر 1397
کد مطلب : 39002
+
-

امیدواریم شرایط صدور حکم شهردار فراهم شود

علی اعطاء | سخنگوی شورای شهر تهران

دوشنبه، آخرین روز از 10 روز کاری پس از معرفی شهردار منتخب شورا به وزارت کشور بود و با توجه به پایان این مهلت، وزیر کشور مکاتبه‌ای با شورا داشت. این نامه محرمانه است اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت نه ابلاغ حکم شهردار است و نه نشان‌دهنده این امر که آقای حناچی واجد شرایط نیست.

آنچه در نامه وزیر کشور خطاب به رئیس شورای شهر آمده، نشان‌دهنده آن است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح‌تری از مراجع ذیربط و ذیصلاح دارد تا بتواند بر مبنای موازین قانونی عمل کند.

امروز شورا در پاسخ نامه وزیر محترم کشور، نامه‌ای خطاب به ایشان تهیه و ارسال کرد؛ به این مضمون که در نامه ارسالی وزیر کشور، صراحتا در رابطه با شهردار تهران اظهارنظر نشده و درخواست شده است که در اجرای تبصره 3 بند یک ماده 80 قانون شوراها، اقدامات قانونی مقتضی به عمل‌ آید.

در تبصره 3 بند یک ماده 80 قانون شوراها و انتخاب شهرداران پیش‌بینی شده است که بعد از معرفی شهردار منتخب به وزارت کشور توسط شورا یا وزیر کشور حکم را ظرف مدت 10روز صادر می‌کند و اگر شهردار معرفی شده واجد شرایط تعیین شده نباشد، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس خواهد کرد.

در قانون مشخصا 10 روز زمان تعیین شده تا وزیر کشور حکم شهردار منتخب را صادر کند و با توجه به اینکه در این فاصله زمانی، صدور حکم انجام نشده است و وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح‌تری برای صدور حکم دارد، امیدواریم ضمن پیگیری‌ها و مذاکراتی که خواهیم داشت؛ شرایط برای صدور حکم فراهم شود.

امیدواریم آنچه جریان دارد به‌گونه‌ای پیش رود که منجر به صدور حکم برای شهردار منتخب شورا شود. اگر چنین نشود، قانون فرایندی را پیش‌بینی کرده است که این امکان وجود دارد تا شورا از ابزار‌ها و اختیارات قانونی خود استفاده کند.

هم‌اکنون شهرداری با سرپرستی آقای حناچی اداره می‌شود. سرپرست طبق قانون تمام اختیارات شهردار را داراست و ما از حیث اداره شهر نگرانی چندانی نداریم؛ اگرچه ضرورت دارد وضعیت شهردار منتخب زودتر تعیین تکلیف شود.

در ایامی که شهرداری با سرپرستی حناچی اداره می‌شود، البته شورا نظارت بیشتری اعمال خواهد کرد تا به واسطه فرایند انتخاب و صدور حکم شهردار، خللی در اداره شهر ایجاد نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید