• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38765
+
-

کلاهبرداری از بابک‌زنجانی

متهم ردیف اول نفتی مدعی شده شریکش آب قاطی محموله‌های نفتی‌کرده و به یک شرکت در امارات فروخته است

قضایی
کلاهبرداری از بابک‌زنجانی

بابک زنجانی متهم اصلی پرونده فساد نفتی که حکم اعدام او صادر شده، از فردی که به او لقب جعبه‌سیاه این پرونده را داده‌اند شکایت کرده است. «علیرضا زیباحالت منفرد» متهم همین پرونده و معروف به «جعبه‌سیاه» پرونده بابک زنجانی است. دلیل شکایت زنجانی این است که شریک او آب قاطی محموله‌های نفتی کرده و به شرکت فال در امارات فروخته است.

نام علیرضا منفرد دی‌ماه 2سال پیش بر سر زبان‌ها افتاد. 26دی سال ۹۵ اداره کل امور بین‌الملل قوه قضاییه از دستگیری و استرداد یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی خبر داد. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده بودند درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و وی در آنجا دستگیر شد اما استرداد او ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد.

بعد از آن خبری جدی از رسیدگی به پرونده این متهم نبود تا اینکه 19آبان امسال عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران از دادگاهی‌شدن او خبر داد و گفت: کیفرخواست جعبه سیاه بابک زنجانی صادر شده است.

گفته می‌شود علیرضا زیبا حالت منفرد تاجر سنگ‌های زینتی در مالزی بوده که در خرید بانک FIIB با بابک زنجانی همکاری داشته است.

به گزارش ایرنا، رسول کوهپایه‌زاده،  وکیل مدافع بابک‌زنجانی گفته است: یکی از مسائلی که همواره در جلسات محاکمه پرونده نفتی مطرح می‌شد این بود که زنجانی بدهی به شرکت نفت را قبول داشت و می‌گفت باید بدهی را پرداخت کند اما شرکت نفت که مدعی تحویل 15کشتی نفت به زنجانی بود، هیچ وقت بارنامه‌ها را حتی به دادگاه ارائه نکرد.

 کوهپایه‌زاده گفته است: قسمت عمده نفت‌ها به شرکت فال در امارات فروخته شد و بعد از مدتی آن شرکت ادعا کرد که نفت‌های فروخته شده دچار مشکل است و داخل محموله‌های نفتی آب وجود دارد و از پرداخت وجه که حدود 500تا 700میلیون دلار است،  خودداری کرد. وکیل مدافع بابک زنجانی توضیح داد: کسی که در عملیات فیزیکی تحویل و تحول محموله‌های نفتی نقش داشت،  علیرضا زیباحالت منفرد بود و از این جهت به درستی از سوی دادستان تهران به «جعبه سیاه» معروف شده است. زنجانی حتی یک بشکه نفت تحویل نگرفته و بارنامه‌ها در اختیارش نیست و تنها از طریق ایمیل و تلفن کارها را انجام می‌داد.

زمستان 94بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی از سوی شعبه15 دادگاه انقلاب به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم و خبر تأیید حکم او در دیوان عالی کشور آذر سال 95رسانه‌ای شد.

مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی، 2تن از همدستان او نیز در دادگاه بدوی حکم اعدام گرفته بودند اما دیوان عالی کشور حکم اعدام آنها را نقض کرد و نهایتا این 2نفر در شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب به 20سال حبس محکوم شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید