• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38692
+
-

عکس سلفی، راز دزدان منزل را فاش کرد

عکس سلفی، راز دزدان منزل را فاش کرد


سارقان منزل عادت عجیبی داشتند؛ آنها پس از هرسرقت با اموال مسروقه عکس سلفی می‌گرفتند اما انتشار یکی از همین عکس‌ها در اینستاگرام، رازشان را فاش کرد. به‌گزارش همشهری، چند روز پیش فردی به اداره پلیس رفت و خبر از دستبرد به خانه‌اش داد. او گفت: به همراه همسرم به سفر رفته بودم اما پس از بازگشت متوجه شدم که دزدان با شکستن پنجره وارد خانه‌ام شده و 500میلیون تومان طلا، پول نقد، دلار و یورو و دیگر لوازم باارزش‌مان را سرقت کرده‌اند. با دستور قاضی احمدزاده، بازپرس شعبه سوم دادسرای ویژه سرقت، تحقیقات برای شناسایی دزدان شروع و در ادامه مشخص شد که اعضای این باند به‌صورت سریالی دست به سرقت از آپارتمان‌های طبقه اول یا دوم در شمال پایتخت می‌زنند. دزدان برای اینکه شناسایی نشوند، صورتشان را می‌پوشاندند و هیچ سرنخی از آنها وجود نداشت تا اینکه یکی از مالباخته‌ها سرنخ مهمی از آنها در اختیار پلیس قرار داد. این مرد کسی بود که دزدان 2ماه پیش به خانه‌اش دستبرد زده و حدود ٢٠٠میلیون تومان پول و طلا به همراه کلکسیون فندک‌های عتیقه او را سرقت کرده بودند. وی به مأموران گفت: 2روز پیش در اینستاگرام و به‌صورت اتفاقی عکسی دیدم که مطمئنم متعلق به دزدان خانه‌ام است. در این عکس ٤مرد جوان لبخندزنان کنار اموالی ایستاده بودند که از خانه‌ام سرقت شده و با آنها عکس سلفی گرفته بودند. با این سرنخ، اعضای باند سرقت دستگیر شدند و کارآگاهان در خانه آنها یک سلاح قلابی به همراه دفترچه‌ای کشف کردند که سرکرده باند جزئیات هر سرقت را در آن شرح داده بود. او آدرس تمام خانه‌ها به همراه اموالی که سرقت شده و حتی سهم تک‌تک اعضای باند را در این دفتر نوشته بود و علاوه بر این دفترچه حسابی در خانه دزدان کشف شد که نشان می‌داد سرکرده باند بخشی از پول هر سرقت را به آن حساب منتقل می‌کرد تا برای آینده خود و همدستانش پس‌انداز کند. سارقان در بازجویی‌ها به ٨ سرقت اقرار کردند و تحقیق از آنها برای شناسایی شاکیان و جرایم احتمالی دیگر ادامه دارد.


هشدارهای سارق منزل
سرکرده باند مرتضی نام دارد و ٣٠ساله است. او ساکن یکی از شهرستان‌های غربی کشور است و حدود ٣‌ماه قبل به‌همراه ٣نفر از بستگانش که همگی از یک طایفه هستند، راهی پایتخت شدند تا دست به سرقت از خانه‌ها بزنند. در ادامه گفت‌وگو با سرکرده باند را می‌خوانید.


از کی سرقت‌هایتان را شروع کردید؟
حدود ٣‌ماه قبل به تهران آمدیم و پس از اجاره‌کردن خانه‌ای، سرقت‌ها را شروع کردیم.


چه شد که فکر سرقت به سرتان زد؟
ما همه از یک طایفه هستیم. در شهرمان چند نفر از بستگانمان برای سرقت به تهران آمدند و چندبار از ما خواستند تا همراهشان برویم اما ما قبول نکردیم. نمی‌خواستیم خلاف کنیم اما آنها ما را مسخره می‌کردند و به همه می‌گفتند که ما ترسو و بی‌عرضه هستیم. همین موضوع ناراحتمان کرد و برای اینکه به همه نشان بدهیم بی‌عرضه نیستیم، تصمیم گرفتیم راهی تهران شویم و دست به سرقت بزنیم.


فقط برای خودنمایی تبدیل شدید به خلافکار؟
بله. ما پس از هرسرقت با اموال مسروقه عکس سلفی می‌گرفتیم و در گروه تلگرامی که با همشهریانمان یا بهتر بگویم طایفه‌مان داشتیم، می‌فرستادیم که ثابت کنیم بی‌عرضه نیستیم.


ماجرای عکسی که شما را لو داد چه بود؟
یکی از بچه‌ها بدون اجازه من یکی از عکس‌ها را در صفحه اینستاگرامش گذاشته بود که کار دست همه ما داد و گرفتارمان کرد. در این عکس کلکسیونی از فندک‌های عتیقه بود که از یکی از خانه‌ها دزدیده بودیم.


از شگرد سرقت‌هایتان بگو؟
از ساعت ٦ تا ٩شب سرقت‌هایمان را انجام می‌دادیم. آن هم با شکست پنجره‌های طبقه اول یا دوم و هرچیزی را که ارزش داشت سرقت می‌کردیم و تمام اموال را می‌فروختیم. من هر سرقت را در دفترچه ثبت می‌کردم تا همه به‌صورت مساوی سهم داشته باشند؛ حتی حسابی باز کرده بودم تا در آینده به آنها وام بدهم که دستگیر شدیم. حالا هم دلم می‌خواهد به مردم هشداری بدهم.


چه هشداری؟
اول به آنهایی که ساکن طبقه اول یا دوم هستند، توصیه می‌کنم برای در و پنجره‌ها و بالکن‌هایشان حفاظ بگذارند. نکته بعدی اینکه طلاهایشان را حتی در گاو‌صندوق هم قرار ندهند، چرا‌که سارقان به راحتی آن را حمل می‌کنند مگر آنکه گاوصندوق را داخل دیوار قرار بدهند تا کسی نتواند آن را بردارد. در یکی از سرقت‌هایمان من واقعا عاشق هوشیاری صاحبخانه شدم که به ما رودست زد. وقتی وارد خانه‌اش شدیم، یک جعبه بزرگ و سنگین دیدیم که با باز‌کردن آن چند دستبند و گردنبند دیدیم و آن را سرقت کردیم. اما همه جواهرات قلابی و زیر آنها چند قطعه سنگ بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید