• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 5 آذر 1397
کد مطلب : 38682
+
-

سایه بزرگان

سایه بزرگان

تیم‌های بزرگ چه مرگ‌شان است؟ در اواسط و اواخر جدول لیگ‌های بزرگ اروپایی نام باشگاه‌هایی دیده می‌شود که تا همین 2‌ ماه قبل هیچ‌کس پیش‌بینی چنین جایگاهی برای آنها نمی‌کرد و حتی دشمنان قسم‌خورده آنها هم خودشان را سبک نمی‌کردند که چنین جایگاهی را برای این رقیبان آرزو کنند. منچستریونایتد، رئال‌مادرید، بایرن‌مونیخ، موناکو و حتی مارسی اوضاع خوبی ندارند و با همین فرمان سهمیه اروپایی هم نمی‌گیرند و موناکو هم ممکن است به دسته پایین‌تر سقوط کند. اینها در لیگ قهرمانان حضور دارند اما نشانه‌ای از قهرمان ندارند.

   رئال مادرید که بعد از اخراج لوپتگی با سولاری به پیروزی‌هایی پرگل اما فریب‌دهنده دست یافته بود، سرانجام در یک بازی آسان متلاشی شد و در زمین ایبار با 3 گل باخت. این بدترین بازی رئال مادرید در 10 سال اخیر بود. فقط 7 بار بنزما در آفساید قرار گرفت. سبایوس که قرار بود جای کاسمیروی بی‌جانشین را پر کند در 18قدم خودی لایی می‌خورد. واقعیت این است که برخلاف نتایج اولیه سولاری، تیم او از تیم لوپتگی هم بدتر است و هیچ برنامه‌ای ندارد. حالا رئال از 19بازی این فصل 7شکست و 2 تساوی متحمل شده و 25گل خورده و تنها 36گل زده است. تفاضل‌گل در لالیگا فقط مثبت یک است. تنها سلتاویگو (٢٠)، رایو وایکانو (٢۵) و اوئسکا (٢۵) بیشتر از رئال مادرید (١٩) گل خورده‌اند و فقط اوئسکا (١٩) بیشتر از رئال مادرید (١۶)در بیرون از خانه گل دریافت کرده است. کورتوا که قرار بود نجات‌دهنده دروازه این فصل رئال باشد تا این تیم مثل فصل قبل در همه بازی‌ها گل نخورد، در 2 بازی اخیر 8گل خورده؛ 5گل از سوئیس و 3گل از ایبار. 13 بازی و فقط 20امتیاز حتی برای تیم‌های متوسط هم آمار خوبی نیست. شانسی که رئال آورده این است که با همه نتایج افتضاح این فصل هنوز فاصله تا صدر جدول فقط 5امتیاز است. 3 سال قبل زیدان وقتی جای بنیتس را گرفت 12امتیاز از بارسا عقب بود و در اختلاف یک امتیازی فصل را به پایان برد.

   بایرن در زمین خودش به تیم فورتونا دوسلدورف هم امتیاز داد و جناب نویر باز هم 3 گل در یک بازی خورد. کواچ قربانی لجبازی مدیران باشگاه شده که خیلی عادت به مربی اخراج کردن ندارند. احتمالا او با ادامه این روند تتمه آبرویش در بایرن از بین خواهد رفت و تیم را تحویل یوپ هاینکس همیشه بازنشسته اما آماده برای درست کردن خرابکاری مربیان خواهد داد. ونگر و زیدان هم در نوبت ایستاده‌اند. برخی هواداران بایرن به‌شوخی می‌گویند خدا را شکر خاشقجی مثله شد و این روزهای بایرن‌مونیخ را ندید! بعد از 6قهرمانی پیاپی نگه داشتن انگیزه بازیکنان کار سختی است که تنها آلگری در یوونتوس می‌تواند انگیزه‌ها را زنده نگه دارد و این کار کواچ تازه‌کار نیست. جبران اختلاف 10 امتیازی با دورتموند یک کار جهادی می‌خواهد که نخستین قدم آن تعویض سرمربی است. هوینس گفته تا بازی این هفته لیگ قهرمانان مقابل بنفیکا صبر می‌کند و بعد از آن قرار است آنالیزی از عملکرد سرمربی بررسی شود و این یعنی برخلاف قبل احتمال اخراج کواچ وجود دارد. هوینس البته بیشتر از بازیکنان انتقاد کرده تا سرمربی و گفته: «گل اولی که خوردیم فقط در فیلم‌های کمدی مسخره می‌تواند اتفاق بیفتد.»
   مورینیو در منچستریونایتد هر کاری می‌کند تا اخراج شود مالکان باشگاه اعتنایی به آن ندارند. شاید یکی از شروط خاندان سلطنتی سعودی برای خرید این باشگاه از آمریکایی‌ها این باشد که باشگاه را با مورینیو بخرند. الان حتی اورتون هم از من‌یو بالاتر است و بورنموث هم قبل از بازی دیروز مقابل آرسنال با یک بازی کمتر فقط یک امتیاز کمتر از من‌یونایتد داشت و می‌توانست منچستر را تا پله هشتم پایین بیاورد. تساوی بدون گل در اولدترافورد مقابل کریستال‌پالاس یعنی اینکه مهاجم اصلی تیم یعنی لوکاکو 14بازی است گل نزده؛ دقیقا 238روز! منچستریونایتد این فصل در مقایسه با ۲۸ سال گذشته بدترین شروع فصل را داشته است.

   تیری آنری سرانجام موفق شد نخستین پیروزی‌اش را در موناکو دشت کند اما این برای رهایی از سایه سقوط اصلا کافی به‌نظر نمی‌رسد. گل فالکائو در زمین تیم ضعیف کان حتی موناکو را به همین تیم ته جدولی هم نرساند. 10امتیاز از 14بازی یعنی تیم در مسیر درستی برای سقوط به دسته پایین‌تر قرار دارد. بازی بعدی هم با تیم بالای جدولی مون‌پولیه بعید است تیم را از وضعیت فعلی نجات دهد. نایب‌قهرمان فصل قبل هم‌اکنون نایب‌قهرمان این فصل از ته جدول است و فقط 3 امتیاز از گنگان بیشتر دارد. در همین تابستان موناکو رکورد فروش تعداد بازیکن را شکست. بازیکنانی مثل امباپه (فصل قبل قرضی در پی‌اس‌جی بود)، موتینیو (ولوز)، لمار (اتلتیکو)، فابینیو (لیورپول) و برخی دیگر که تعداد آنها به 18نفر می‌رسد باشگاه را ترک کردند. در قبال آنها 16بازیکن جدید به تیم آمدند که تنها چادلی و گولووین سرشناس بودند و 7نفر از آنها از تیم‌های ب خود باشگاه یا سایر باشگاه‌ها جذب شدند. یعنی دیمیتری ریبولوف، مالک ثروتمند روس موناکو باشگاه را کوبیده و از نو ساخته اما با مصالح درجه دوم و سوم. در سال‌های اخیر ستاره‌هایی مثل امباپه، خامس، لمار، ارسیال، مندی، ‌برناردو سیلوا، فابینیو، باکایوکو، وندوگبیا، کورزاوا، کاراسکو و... (اکثرا زیرنظر ژاردیم) در کارخانه بازیکن‌سازی این باشگاه ساخته و تحویل باشگاه‌های بزرگ‌تر شده‌اند. شاید موناکو برای دومین بار در دهه اخیر دوباره باید از صفر شروع کند؛ لیگ دو.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید