• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38509
+
-

بن‌بست مسکن

فروشندگان با وجود افزایش قیمت سایر اجناس و مصالح ساختمانی منتظر ثبات قیمت‌ها هستند، ولی خریداران در این شرایط برای خرید خانه هجوم آورده‌اند

مسکن
بن‌بست مسکن

راضیه زنگی‌آبادی|‌  خبرنگار:

بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران با عنوان «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور _ بهار ۹۷» به تازگی منتشر کرده، اگرچه قیمت زمین در کرمان افزایش ‌یافته، تعداد معاملات همچنان روندی صعودی داشته‌اند‌، در حالی که آمارهای کشوری نزولی بوده است. این طور که آمارها می‌گویند در بهار امسال تعداد خریدوفروش زمین و زمین کلنگی در کرمان نسبت به زمستان سال گذشته رشد 7/16 درصدی داشته در حالی که تعداد معاملات مشابه در کشور نسبت به زمستان ۹۶، 9/1 درصد کاهش داشته است. در حال حاضر به دلیل بالارفتن قیمت ارز با توجه به این‌که خریدار وجود دارد، کرمانی‌ها کمتر تمایل به فروش خانه و زمین دارند چون در بازار مسکن ثبات وجود ندارد. 


یکی از بنگاه‌داران منطقه شفا، هزارویک‌شب، میثم و امام‌جمعه کرمان به همشهری می‌گوید: از مردادماه عملاً در این منطقه‌ها به صورت محسوس قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است. هرچند در شهرک الهیه، مطهری و الغدیر هم قیمت‌ها به صورت رندم بالا رفته است؛ آپارتمانی که هر متر مربعش شش و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسید در حال حاضر هر متر مربع آن 10 میلیون تومان فروخته می‌شود. به طور کل می‌توان گفت 30 تا 40 درصد افزایش قیمت وجود داشته است. 

علاوه بر این زمین یا خانه‌های کلنگی هم پیدا نمی‌شود، چون مشتری زیاد دارند و معمولاً این خانه‌ها در داخل خانواده‌ها به فروش می‌رسند. هرچند ممکن است در بقیه نقاط شهر فروش بالا نباشد، اما در مناطقی که نام بردم هر قیمتی که برای فروش گذاشته شود مردم خریدارند. سال گذشته در مناطق ذکر شده هر متر خانه حداکثر تا 6میلیون تومان فروخته می‌شد و اصلاً بالاتر از این قیمت وجود نداشت؛ اما در حال حاضر حتی تا 13میلیون تومان هم قیمت‌گذاری می‌شود، یعنی قیمت‌ها تقریباً دوبرابر شده است. 

این بنگاه‌دار، که تمایلی به ذکر نامش ندارد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر ما خریداران خوبی داریم که پول نقد برای خرید خانه می‌دهند، اما فروشنده نداریم و دلیلش هم این است که فروشنده نمی‌داند با پول فروش خانه چه کاری می‌خواهد انجام دهد و برنامه‌ای برای خود با توجه به تغییر مداوم نرخ ارز ندارد. فروشنده فکر می‌کند با فروش ملک خود نمی‌تواند در کرمان و در نقاط خوب شهر خانه بهتری پیدا کند، در نتیجه نمی‌فروشد. در منطقه‌های شفا و هزارویک‌شب هم خانه‌های کلنگی و هم آپارتمانی زیاد است که در دفترهای ما حدود 170 مورد برای فروش گذاشته شده است. این‌که می‌گویند بازار خراب است به نظر درست نمی‌آید، چون چندصد بنگاه املاک که هریک چندین نیرو هم دارند در این شهر مشغول به کار هستند، اما پول کمتر رد و بدل می‌شود. مثلا ملکی که 5 میلیارد تومان قیمت دارد فقط یک میلیاردش پرداخت می‌شود. یا اگر ملک سر خیابان اصلی باشد یا موقعیت جغرافیایی خیلی خاصی داشته باشد معامله نقدی صورت می‌گیرد. این فقط مربوط به شرایط الآن نیست، من یادم نمی‌آید در 2 سال اخیر کسی پول نقد داده باشد و ملکی را خریده باشد. 

به گفته او، بازار از نیمه اسفند تا نیمه اردیبهشت راکد است و تا قبل از این تاریخ معمولاً خرید و فروش‌ها انجام می‌شوند؛ زیرا افراد صبر می‌کنند تا بازار ثبات پبدا کند. معمولاً بازار از خرداد، تیر و مرداد دوباره رونق می‌گیرد. در گذشته می‌توانستم برای 6 ماه آینده بازار را پیش‌بینی کنم، اما الآن اوضاع بازار مسکن حتی تا هفته آینده را هم نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. در حال حاضر با بالا و پایین شدن ارز همه چیز تغییر می‌کند و روی ملک تاثیر می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد بازار ملک بازار داغی است. 
 

تفاوت قیمت منطقه‌ها

«رضا رضوانی»، یکی از خریداران خانه، هم می‌گوید: 5 ماهی را به دنبال خانه گشتیم. گمان می‌کردیم با 400 میلیون تومان می‌توانیم زمین بخریم وخودمان خانه را بسازیم، اما توانستیم در خیابان آیت‌الله صالحی با همین پول یک خانه ویلایی 300متری (12قصبی) بخریم. 


اجبار، دلیل فروش ملک

«مهین ایرانمنش» هم که ملکش در مرکز شهر قرار داشت و حدود 2 ماه پیش آن را فروخته است، می‌گوید: چون مجبور به فروش بودیم این ملک 200متری را با قیمت 600میلیون تومان فروختیم، خانه ما نوساز نبود، اما در جای خوبی قرار داشت، ولی با این حال کسی خانه از ما نمی‌خرید ما باید می‌فروختیم. الآن هم در خانه اجاره‌ای 70متری در خیابان جهاد با ماهی 350تومان کرایه و 5میلیون پیش زندگی می‌کنم. 


موج گرانی

 «محسن شهریاری»، رئیس اتحادیه بنگاه‌داران، در خصوص وضعیت مسکن در شهر کرمان می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت طلا و ارز و دیگر اقلام قابل پیش‌بینی بود که این موج گرانی به مسکن برسد. با توجه به رکود چند ساله این بخش و نیاز انباشته‌شده شاهد رشد قیمت‌ها و افزایش معاملات بودیم. اما با توجه به محدودیت توان خرید اقشار مختلف و بالا رفتن قیمت‌ها احتمال رکود مجدد بخش مسکن وجود دارد. 

در حال حاضر در رکود تورمی هستیم و راهکار آن اقداماتی است که از طرف دولت باید انجام شود. این کارشناس اقتصادی در مسکن در خصوص بالا بودن تعداد خریداران و کمبود فروشندگان می‌گوید: فروشندگان با وجود افزایش قیمت سایر اجناس و مصالح ساختمانی منتظر ثبات قیمت‌ها هستند و خریداران در زمانی که قیمت‌ها مناسب بود اقدام به خرید نکردند و اکنون برای خرید هجوم آورده‌اند که این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت است. 


شهریاری با بیان این که بعضی مردم نتوانستند با وجود این‌که ملکشان در محل خوبی بود با قیمت بالایی آن را بفروشند، می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم املاکی که به دلیل معبرهای باریک یا دلایل دیگر از مرغوبیت پایین برخوردارند ممکن است با قیمت پایین فروش بروند بنابراین باید گفت زمین و منازل کلنگی مشتریان خودش را دارد، اما چون شاهد رشد قیمت مصالح ساختمانی بوده‌ایم بهای آپارتمان افزایش بیشتری داشته است.


اعلام قیمت به دلخواه

 «حسین احمدی»، یکی از بنگاه‌داران منطقه آلاشت، می‌گوید: آپارتمان 140 متری در منطقه ما متری 2 میلیون و700 تا 3 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مردم برای هر آپارتمان 500میلیون تومان هزینه می‌کنند. برای خانه‌های ویلایی هم تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود و بستگی به نوع سازه هم دارد. در این منطقه به دلیل این‌که زمین و خانه محدود است،  هرکسی قیمت خاص خودش را می‌گوید، اما به طور کل قیمت خانه‌ها بالاست؛ افزایش قیمت در آلاشت و زریسف 30 درصد بوده است. خریدار داریم اما فروشنده نداریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید