• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38478
+
-

مذاکره برای برجام در رم

وزیر خارجه دیروز برای شرکت در کنفرانس سالانه گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای عازم ایتالیا شد. ظریف قرار است در این اجلاس سخنرانی کند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با برخی مقامات ایتالیایی و همتایان خارجی، در چند برنامه اقتصادی و فرهنگی نیز شرکت می‌کند.

براساس اعلام سایت این اجلاس، ظریف در نخستین روز اجلاس یعنی فردا قرار است در یک پنل درباره ایران سخنرانی کند.

از ایران محمدکاظم سجادپور، رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه هم در این اجلاس شرکت دارد و علاوه بر این، نام 2 ایرانی‌تبار دیگر هم در لیست سخنرانان همایش دیده می‌شود.

از دیگر چهره‌های سرشناس شرکت‌کننده در اجلاس امسال رم می‌توان به برهم صالح رئیس‌جمهور عراق، استفان دیمیستورا، انور قرقاش وزیر خارجه امارات، راشد غنوشی رئیس جنبش النهضه تونس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و ریاض مالکی وزیر خارجه فلسطین اشاره کرد.

نکته جالب اینکه برخلاف سال‌های قبل که مقامات سعودی در اجلاس گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای حضور فعالی داشتند امسال نامی از مقامات ارشد این کشور در فهرست مهمانان دیده نمی‌شود. سال قبل عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در این نشست حضور داشت اما به‌نظر می‌رسد امسال تحت‌تأثیر ماجرای خاشقجی و نیز کمرنگ شدن نقش عادل الجبیر، سعودی‌ها امسال در نشست رم شرکت نکرده‌اند.

2 روز بعد از سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و دیدار او با مقامات کشورمان، نیکلا دو ریویر، مدیرکل امور سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه فرانسه هم به تهران آمد تا با سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران رایزنی کند.
عراقچی در این رابطه در توییتر خود نوشت: دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای انگلستان و فرانسه دیدارهای خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است. ابتکارات جدیدی درخصوص اس‌پی‌وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی ما با آنها ادامه دارد.

برخی کانال‌های دلالی سکه و دلار که در روزهای اخیر شایعاتی را درباره استعفای ظریف مطرح کرده بودند روز گذشته مدعی شدند وزارت خارجه به‌زودی خروج ایران از برجام را اعلام می‌کند و توییت عراقچی واکنشی به این ادعا ارزیابی می‌شود.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه به خبرنگاران گفت: این شایعات قطعا کذب، بی‌اساس و هدفمند است و با نیات تخریبی و در جهت تشویش اذهان مردم و ایجاد التهابات کاذب و تأثیر‌گذاری منفی در بازار و حتی معیشت مردم توسط محافل خاص داخلی و خارجی ساخته و پرداخته و منتشر می‌شود.

ظریف قرار بود به‌زودی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند و به‌نظر می‌رسد در جریان سفر کنونی ظریف این دیدار انجام خواهد شد. ظریف و موگرینی سال گذشته نیز در حاشیه اجلاس گفت‌وگوی مدیترانه‌ای با هم رایزنی کرده بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید