• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38464
+
-

بنزین نه سهمیه‌بندی می‌شود و نه گران

انرژی
بنزین نه سهمیه‌بندی می‌شود و نه گران

وزیر نفت با تأکید بر اینکه مسئله سهمیه‌بندی و تغییر قیمت مطرح نیست، گفت: الزامی شدن کارت سوخت با هدف کاهش قاچاق سوخت مورد توجه قرار گرفته است. 

این موضع وزارت نفت نشان می‌دهد دولت و متولیان برخورد با قاچاق سوخت همچنان بر این باور هستند که قاچاق بنزین را مردمی انجام می‌دهند که برای حمل‌ونقل و سایر مصارف خود از جایگاه‌های سوخت اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند؛ درحالی‌که شرکت ملی پالایش و پخش به‌عنوان متولی دریافت بنزین از پالایشگاه‌ها و توزیع آن از کانال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند شفاف‌سازی کند که آیا میزان بنزین مصرفی در کشور نسبت به سال‌های گذشته روندی جهشی داشته که نشان از قاچاق بنزین داشته باشد یا اینکه این قاچاق خارج از مبادی رسمی و قبل از ورود به چرخه توزیع در حمل‌ونقل کشور صورت می‌پذیرد؟

به‌گزارش همشهری، ابهام درباره میزان دقیق قاچاق بنزین و اختلاف قیمت آن در داخل و خارج کشور سرانجام باعث شد تا دولت به فکر احیای کارت‌های شخصی سوخت بیفتد. به گفته بیژن زنگنه، کارت سوخت به‌تنهایی نمی‌تواند از قاچاق جلوگیری کند اما می‌تواند آن را کاهش دهد. سؤال اصلی از زنگنه این است که گزینه پیشنهادی دولت برای جلوگیری از قاچاق سوخت چیست و آیا بدون اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی می‌توان راه قاچاق را بست؟ وزیر نفت درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده گفت: این بحثی است که دولت باید لایحه بدهد و در مجلس مطرح شود اما موضوع کارت سوخت هیچ ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد؛ فقط می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم. براساس آمارهای رسمی، میزان مصرف بنزین کشور با رشد 10درصدی نسبت به پارسال به روزانه 90میلیون لیتر رسیده که تخمین زده می‌شود حداکثر 10میلیون لیتر از آن به‌صورت قاچاق از کشور خارج شود.

دیروز همچنین محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که احیای کارت سوخت اقدام مناسبی است و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که استفاده از کارت هوشمند سوخت یکی از راه‌های مهار مصرف است و تصمیم گرفتیم این کارت به روش‌های مختلف مانند میزان استفاده هر خودرو از سوخت انجام شود. این موضع واعظی نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد، گزینه بعدی دولت پس از احیای کارت‌های سوخت بازگشت به نظام سهمیه‌بندی بنزین است؛ هرچند برخی نمایندگان مجلس ازجمله بهروز نعمتی، عضو هیأت رئیسه مجلس بر این نظر هستند که احیای کارت سوخت نباید به سمت سهمیه‌بندی و افزایش قیمت‌ها برود. اختلاف بر سر میزان دقیق قاچاق بنزین در حالی همچنان ادامه دارد که عبد‌الله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است: در 3‌ماه اخیر روزانه ۱۰ تا ۱۳میلیون لیتر سوخت کشور، قاچاق شده و با اقدامات کنترلی وزارت نفت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استان‌های مرزی، این رقم به ۲میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید