• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38463
+
-

تشدید اختلاف نظرها درباره افزایش قیمت خودرو

درحالی‌که چانه‌زنی برای افزایش قیمت خودرو به‌دلیل اختلاف دیدگاه‌های خودروسازان و سیاستگذاران بخش صنعت بالا گرفته، قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار همچنان روندی افزایشی را دنبال می‌کند.

به گزارش همشهری، اگرچه در نشست ابتدای هفته جاری خودروسازان و قطعه‌سازان با نمایندگان مجلس و وزارت صنعت سناریوهای مختلفی برای افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی پیشنهاد شد اما خبرنگار همشهری از منابع مطلع کسب اطلاع کرد که توافق در مورد افزایش 30تا 50درصدی قیمت‌ها و اعمال تدریجی آن در شرکت‌های خودروسازی نهایی شده اما وزیر صنعت و رئیس‌جمهوری به‌دلیل برخی نگرانی‌ها نسبت به آثار تورمی این افزایش قیمت‌ها یا احتمال هجوم مشتریان برای دریافت وجوه پرداختی و سود پیش خرید خودرو و ناتوانی خودروسازان در بازپرداخت وجوه، این موضوع را به تعویق انداخته‌اند. هنوز مراجع رسمی در مورد میزان و زمان افزایش قیمت‌ خودرو به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. دیروز وزیر صنعت گفت: مصوبه‌ای در زمینه افزایش قیمت خودرو نداشته‌ایم اما کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند که درصورت تصویب نهایی اعلام خواهد شد. رضا رحمانی گفت: در مورد واگذاری فروش‌های قطعی با خودروسازان صحبت شده، آنها این موضوع را قبول کرده‌اند و مشتریان نگران نباشند اما موضوع خودروهایی که پیش‌فروش شده و باید به قیمت روز واگذار شود، متفاوت است. او افزود: خودروهایی که بخش عمده قطعات آنها وارداتی است و به‌خاطر مشکل تحریم خط تولید آنها تعطیل شده، متفاوت است و خودروسازان باید با عرضه جایگزین مشتری را راضی کنند.

تند شدن تب گرانی خودرو 
بررسی وضعیت بازار خودرو نیز حاکی از افزایش یک تا چند میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار در 3روز گذشته است. همچنین خبرهایی از افزایش خاموش قیمت خودروهای داخلی در شرکت‌های خودروسازی به هنگام تکمیل وجه قراردادهای پیش فروش خودرو به مشتریان یا ارائه خودروی جایگزین به گوش می‌رسد.

با وجود این، دیروز دبیر انجمن خودروسازان با ابراز بی‌اطلاعی از سرنوشت افزایش قیمت خودروهای داخلی، به همشهری گفت: پیشنهادهای کارشناسی افزایش قیمت خودرو به وزیر صنعت ارائه شده اما از سرنوشت تأیید و ابلاغ آن بی‌اطلاع هستیم. احمد نعمت‌بخش با رد نگرانی هجوم مشتریان خرید خودرو برای بازپس گرفتن وجوه خودروهای ثبت نامی، افزود: برای این موضوع نیز چاره‌اندیشی و مقرر شده است تا افزایش قیمت خودروها در چندمرحله اعمال شود. از سوی دیگر مقرر شده تا خودروسازان قیمت خودرو را برای مشتریانی که قبلا در طرح‌های پیش خرید مشارکت کرده‌اند، کمتر از قیمت‌های مصوب جدید و به‌گونه‌ای محاسبه کنند که این مشتریان انگیزه لازم را برای باقی‌ماندن در این طرح‌ها و خرید خودروهای ثبت نامی داشته باشند.

​​​​​​​
 

این خبر را به اشتراک بگذارید