• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38444
+
-

حرف ظریف موضع دولت است

روحانی : همه باید تلاش کنیم راه پولشویی را ببندیم. نبایداز بیان آن عصبانی شویم

دولت
حرف ظریف موضع دولت است

  رئیس‌جمهور، رئیس دفتر و معاون حقوقی‌اش دیروز از اظهارات وزیر خارجه دولت درباره واقعیت پولشویی گسترده در کشور دفاع کردند.  حسن روحانی با تأکید بر اینکه چرا راجع به مسائل روشن می‌جنگیم، گفته است: بله همه دنیا گرفتار پولشویی است. رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف درخصوص پولشویی گفته است: «چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم. همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم.» او گفته است: هرچند در اقلیت، ولی آدم‌های ناسالم و ناپاک هم داریم باید با فساد بجنگیم و نباید از بیان آن عصبانی بشویم.  محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم با بیان اینکه صحبت‌های وزیر امور خارجه نقصی نداشته،‌گفته است: سخنان ظریف در مورد پولشویی موضع دولت است. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم گفت: شاید فردی حرفی بزند که از آن سوءتفاهم شود اما همه ما می‌خواهیم با پولشویی مقابله کنیم. 21آبان‌ماه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تصویری با خبر آنلاین با دفاع از لوایح مرتبط با FATF از پشت پرده برخی مخالفت‌ها با این لوایح خبر داده و گفته بود: «فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند.» این سخنان با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو بود تا جایی که مخالفان FATF در مجلس به دنبال طرح استیضاح وزیر خارجه هستند. رئیس‌جمهوردیروز بخش مهمی از سخنانش را در هیأت دولت به همین موضوع اختصاص داد و با گلایه از جنجال بر سر این موضع گفت: آیا کسی که در این منطقه مواد‌مخدر می‌فروشد، می‌آورد و می‌برد، پولش کثیف نیست و آیا این پول کثیف در کشور و منطقه ما وجود ندارد. یعنی در کشور ما مواد‌مخدر نمی‌آید؟ روحانی با اشاره به فداکاری و تلاش‌های نیروی انتظامی، سپاه و بسیج هم گفت: متأسفانه مواد‌مخدر در کشور وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم؛ وقتی مواد‌مخدر هست، پول کثیف هم هست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، با اعلام اینکه صحبت‌های وزیر امورخارجه کشور نقصی نداشته و درست است، آن را موضع دولت خواند. محمود واعظی تأکید کرد: پولشویی یعنی قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد‌مخدر و هر اقدام غیرقانونی دیگر و وزیر خارجه به‌درستی اعلام کرده است که باید با این مسئله مقابله‌کنیم.

باید شفاف شویم

به گزارش همشهری، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که گفته شده است آقای دکتر ظریف باید اسناد خود را درخصوص پولشویی و صحبت‌هایی که کرده‌اند ارائه دهند و شما به‌عنوان متولی حقوقی دولت چه پاسخی برای این مسئله دارید، گفت: معاهده‌هایی که در دستور کار هستند؛ چه مقابله با جرایم سازمان‌یافته و چه مبارزه با تامین مالی تروریسم و حتی قانون خودمان یعنی اصلاحیه مقابله با پولشویی و قانون مقابله با تروریسم خودمان، درواقع مقابله است با پول ناشی از این جرایمی که ذکر شد. وی افزود: کسی که بی‌جهت مواد‌مخدر حمل نمی‌کند. می‌خواهد پول بگیرد. پس این پول را در کجا رد و بدل می‌کند؟ درون سیستم بانکی رد و بدل می‌شود. این موضوع که ما پیگیری می‌کنیم به این دلیل است که مبدا و مقصد پول باید مشخص باشد. معاون حقوقی رئیس‌جمهور در مقام تعریف جرم پولشویی هم تأکید کرد: فقدان این نوع شفافیت، قوانین و معاهدات باعث این می‌شود که مبدا و مقصد پول را نشناسیم. وقتی منشأ پول را نشناسیم و انگیزه آن را ندانیم و مجموعه اسناد و مدارک کنترل نشود، پولی می‌آید که منشأ آن جرم است. جنیدی گفت: این همان چیزی است که به آن می‌گوییم پولشویی. ممکن است عبارتی گفته شود که سوء‌تفاهم شود اما همه حرف همین است که جلوی پولی که مقصد آن جرم است، گرفته شود. جنیدی در تبیین چشم‌انداز دولت برای لوایح چهارگانه مربوط به FATF تأکید کرد: دولت تلاش می‌کند که همه ارکان کشور به آن نقطه که مصلحت کشور است، برسند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید