• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38423
+
-

تحریم گل، تقدیم گل

نوار پیروزی‌های متوالی تیم ملی در دیدارهای تدارکاتی، پس از
 3 مسابقه قطع شد اما در نبردهای دوستانه، نتایج هیچ‌وقت در اولویت نیستند. برخلاف اصرار عجیب کارشناسان تلویزیونی، تیم کی‌روش پس از جام جهانی روسیه «تغییر» کرده و این تغییر در جریان هر مسابقه محسوس به‌نظر می‌رسد. ایران به جای دفاع مطلق و پارک کردن اتوبوس در مقابل دروازه خودی، روش‌هایی را برای هجوم بردن به طرف دروازه حریف مورد آزمایش قرار می‌دهد. سرمربی پرتغالی حتی سیستم بازی تیمش را نیز عوض کرده تا با نفرات بیشتری حمله کند. طبیعتا در مقابل تیم‌هایی مثل یمن و ویتنام، دلیلی برای عقب‌نشستن و دفاع کردن وجود نخواهد داشت. نگران‌کننده‌ترین نکته در مورد تیم ملی اما ضعف مهاجمان در استفاده از موقعیت‌های ایده‌آل گلزنی است. سردار آزمون که در جام‌جهانی یک موقعیت خارق‌العاده را در مقابل دروازه مراکش از دست داده بود، در جدال دوستانه با ونزوئلا نیز توپ را از یک قدمی به بدن دروازه‌بان کوبید. علی قلی‌زاده دقایقی قبل از باز کردن دروازه حریف، یک بخت عالی برای گلزنی را خراب کرد و اوایل نیمه دوم نیز مهدی طارمی یک شانس فوق‌العاده دیگر را به‌سادگی از دست داد. برخورد سهل‌انگارانه با فرصت‌های گلزنی، بدون شک در جام ملت‌ها برای تیم ملی دردسرساز خواهد شد. در نبرد با بزرگ‌ترین تیم‌های قاره آسیا، شاید موقعیت چندانی برای ایران خلق نشود و از دست رفتن هر بخت، یک گام بلند به طرف شکست خواهد بود.
سامان قدوس بالاخره در قطر به اردوی تیم ملی ملحق شد و بلافاصله در ترکیب ثابت دیدار با ونزوئلا قرار گرفت تا دوباره محک بخورد. با وجود این به‌نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش هنوز پست ایده‌آل بازی این ستاره در تیمش را پیدا نکرده است. سامان در آمیان فرانسه به‌عنوان وینگر سمت چپ به میدان می‌رود. او در باشگاه اوسترشوندز نیز یک مهاجم مرکزی بوده است اما در تیم کارلوس، در هیچ‌کدام از این دو پست دیده نمی‌شود. مرد پرتغالی از یک سو به‌خاطر دوندگی کمتر قدوس نسبت به سایر مهره‌های تیم ملی، نمی‌تواند از او به‌عنوان وینگر استفاده کند. کی‌روش از سوی دیگر نیز به هیچ قیمتی حاضر به کنار گذاشتن سردار آزمون نیست و به همین‌خاطر سردرگمی سامان قدوس همچنان ادامه دارد. در سیستم 1-4-1-4 تیم ملی، سامان پشت سر مهاجم نوک بازی می‌کند و هنوز نتوانسته انتظارات هواداران تیم را برآورده کند. همه از استعداد درخشان این بازیکن باخبر هستند و این ضعف تیم ملی است که نمی‌تواند به بهترین شکل از استعداد لژیونر آماده‌اش بهره ببرد.
خوب دفاع کردن، در همه این سال‌ها نقطه قوت تیم ملی کارلوس کی‌روش بوده است. این مربی به مدافعانی علاقه دارد که توانایی حمل توپ را داشته باشند. مهره‌هایی مثل کنعانی‌زادگان و محمدرضا خانزاده در شرایط عادی مدافعان پا به توپی هستند اما زیر فشار بازی در تیم ملی و با تجربه بسیار کم، هر دو به محض مواجه شدن با توپ، مضطرب می‌شوند و فقط به دور کردن توپ فکر می‌کنند. به‌احتمال فراوان مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی، مدافعان میانی ثابت تیم ملی در جام ملت‌ها به‌شمار می‌روند اما اگر هر کدام از این نفرات به دلایلی قادر به همراهی تیم نباشند، بدون تردید این تیم در قلب دفاع با مشکل مواجه خواهد شد. اوضاع در کناره‌های دفاع نیز چندان دلچسب به‌نظر نمی‌رسد. رامین رضاییان که به تازگی به لیگ قطر ملحق شده، فاصله‌ای نجومی با فرم جام‌جهانی دارد. رامین در جریان مسابقه با ونزوئلا، بارها در کنترل ماچیس در جناح راست خط دفاعی تیم ملی ناکام ماند. او در حمله نیز حرفی برای گفتن نداشت. حتی میلاد محمدی نیز هنوز تجربه کافی را در لباس تیم ملی به‌دست نیاورده و به یک مدافع چپ مطمئن تبدیل نشده است. وقتی دفاع کردن تاکتیک اصلی تیم باشد، طبیعتا کار مدافعان نیز به واسطه حمایت همه مهره‌های دیگر، ساده‌تر به‌نظر می‌رسد اما وقتی تیم قصد دارد رو به جلو فوتبال بازی کند، درخشش فردی مدافعان اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند و مدافعان تیم ملی در جام ملت‌ها، باید بی‌نقص‌تر و کم‌اشتباه‌تر از همیشه باشند تا تیم بدون نگرانی حملاتی را به طرف دروازه حریف برنامه‌ریزی کند.
حتی اگر دیدار با ونزوئلا به شکست انجامیده بود، دلیلی برای نگرانی از «نتیجه» دیدار دوستانه وجود نداشت اما در فاصله کوتاه تا برگزاری جام ملت‌های آسیا، تیم ملی هنوز انتظارات را برآورده نکرده است. اگر چه چهره واقعی تیم کی‌روش همیشه در دل تورنمنت‌ها عیان می‌شود اما این بار نگرانی‌ها در مورد تیم او کمی پررنگ‌تر از گذشته است. هواداران تیم ملی توقع دارند همه پتانسیل هجومی این تیم را در زمین تماشا کنند. اگر استفاده از قلی‌زاده نتیجه‌بخش بوده است، ترابی نیز می‌تواند از ابتدا جایگزین وحید امیری ناآماده شود. بدون تردید تیم کی‌روش، همه ابزار لازم برای موفقیت در جام ملت‌ها را دارد اما سرنوشت این تیم، با نحوه کنار هم چیده‌شدن مهره‌ها ساخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید