• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38422
+
-

100 بازی، 10سال و یک رؤیا

100 بازی، 10سال و یک رؤیا

احسان حاج‌صفی در مسابقه دوستانه با ترینیداد و توباگو، صدمین بازی ملی‌اش را پشت سر گذاشت و به همین بهانه، پیش از دیدار با ونزوئلا با طراحی پیراهن ویژه‌ای که در دستان کارلوس کی‌روش قرار داشت،از این بازیکن تقدیر شد. احسان حالا یکی از 7بازیکنی به شمار می‌رود که در طول تاریخ توانسته‌اند بازی‌های ملی‌شان برای ایران را 3رقمی کنند. او تنها یک مسابقه با رکورد آندو تیموریان و 10مسابقه با رکورد مهدی مهدوی‌کیا فاصله دارد. حاج‌صفی در 28سالگی به باشگاه صدتایی‌های تیم ملی ملحق شده و از آنجایی که حداقل برای  4 یا 5 سال دیگر شانس عضویت در این تیم را دارد، می‌تواند از رکورد جواد نکونام نیز عبور کند و صاحب بیشترین بازی با پیراهن تیم ملی در طول تاریخ شود. نکو 15سال در عضویت تیم ملی ایران بود و در این مدت 151بازی رسمی انجام داد. او در آخرین روزهای حضور در تیم کارلوس کی‌روش، رکورد بازی‌‌های ملی علی دایی را شکست و حالا نوبت به رکورد خود این بازیکن است که مورد هجوم احسان حاج‌صفی قرار بگیرد. احسان اگر چه «کاپیتان سوم» تیم ملی به شمار می‌رود و نخستین بازی ملی‌اش را دیرتر از مسعود شجاعی انجام داده اما به لحاظ تعداد بازی،از همه نفرات فعلی تیم پرتجربه‌تر است. پس از این بازیکن، مسعود با 79 و کریم انصاری‌فرد با 68بازی ملی در رده‌های بعدی قرار دارند و اشکان به‌عنوان کاپیتان اول تیم، 49بازی ملی را پشت سر گذاشته است. 
احسان حاج‌صفی در آکادمی‌های ذوب‌آهن و سپاهان چهره شد و در رده‌های سنی مختلف برای تیم‌های ملی پایه ایران به میدان رفت. او درست 10سال قبل برای نخستین بار توسط علی دایی در فهرست تیم ملی بزرگسالان قرار گرفت و از آن روز به بعد، همواره پای ثابت اردوهای تیم ملی بود. نخستین بازی ملی این ستاره در ورزشگاه آزادی روبه‌روی زامبیا برگزار شد. احسان در نخستین بازی ملی‌اش، 2 پاس گل داد تا شروع درخشانی را تجربه کرده باشد. او به‌تدریج در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 نیز فیکس شد و چند مسابقه برای تیم ملی انجام داد اما در نهایت نتوانست حضور در نخستین جام‌جهانی زندگی‌اش را لمس کند چرا که ایران در همان مرحله مقدماتی از رقابت‌ها کنار رفت. با ورود افشین قطبی به جای علی دایی، حاج‌صفی به جناح چپ خط دفاعی تیم ملی رفت و پست بازی‌اش در سپاهان نیز به همین‌خاطر تغییر کرد. انتخاب کارلوس کی‌روش به جای قطبی نیز شرایط را برای این بازیکن تغییر نداد و حاج‌صفی همچنان یک مهره ثابت و مؤثر در تیم ملی است. او برای نخستین بار در دوران کی‌روش و در پنجاه‌وهفتمین دیدار ملی‌اش برابر کویت، بازوبند کاپیتانی را تحویل گرفت. اوج درخشش احسان در لباس تیم ملی، در جام جهانی 2014 رقم خورد؛ جایی که این بازیکن به خط هافبک برگشت و در سخت‌ترین جدال ممکن، آرژانتینی‌تر از آرژانتینی‌ها فوتبال بازی کرد. 
حاج‌صفی به ازای هر 16بازی ملی، یک گل در کارنامه دارد. او تا امروز 6 بار توانسته برای ایران گلزنی کند. نخستین گل ملی این ستاره، در بازی‌های غرب آسیا در سال 2008 وارد دروازه قطر شد. او دومین گل ملی‌اش را نیز یک سال بعد این بار در یک دیدار دوستانه وارد دروازه همین تیم کرد. این بازیکن یک‌بار به ترینیداد وتوباگو گل زده و در جریان مرحله اول از دور مقدماتی جام جهانی 2018 نیز، 2 بار دروازه هندوستان را باز کرده است. مهم‌ترین گل حاج‌صفی نیز در نخستین دیدار تیم ملی در جام ملت‌های استرالیا، به تور دروازه بحرین چسبید. احسان در این سال‌ها پاس گل‌های بسیار مهمی را نیز ارسال کرده که مهم‌ترین‌شان در جام جهانی 2018 در مقابل مراکش رقم خورد. حاج‌صفی بر خلاف انتظارها حضور موفقی در فوتبال اروپا نداشت و با تراکتورسازی به لیگ برتر برگشت. او در زمان حضور در پانیونیوس یونان به‌دلیل حاضر شدن در مسابقه با تیمی از رژیم صهیونیستی با حاشیه‌ای بزرگ روبه‌رو شد اما مثل همیشه با آرامش همیشگی‌اش خیلی زود این موضوع را حل کرد و به سرعت به ترکیب تیم ملی برگشت. احسان حالا در سمت چپ خط دفاعی برای جام ملت‌ها آماده می‌شود تا شاید بعد از یک دهه بازی برای این تیم، بالاخره نخستین افتخار بزرگ ملی‌اش را جشن بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید