• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38398
+
-

صعود تهران میان شهرهای نوآور جهان

تهران در فهرست ۲۰۱۸ نوآورترین شهرهای جهان هرچند جایگاه ۴۱۳ را دارد اما توانسته است نسبت به یک سال قبل ۱۰رتبه صعود کند

صعود تهران میان شهرهای نوآور جهان

برای نخستین‌بار در جهان یک شهر آسیایی توانسته است در صدر فهرست شهرهای نوآور جهان قرار بگیرد و در آمار امسال دیگر سیلیکون‌ولی با وجود همه شهرتش اول نیست. شرکت 2thinknow که از سال۲۰۰۷ سنجش شهرها را از لحاظ نوآوری شرکت‌های فناوری با شاخص‌های متعدد می‌سنجد، در جدیدترین گزارش خود توکیو را به‌عنوان نوآورترین شهر جهان اعلام کرده است. در این فهرست برخلاف انتظار سانفرانسیسکو که سیلیکون‌ولی (قطب شرکت‌های فناوری جهان) را در خود جای داده، در جایگاه نخست قرار نگرفته است. تهران هرچند از لحاظ شاخص‌های نوآوری و فناوری هنوز وضعیت ایده‌آلی در جهان ندارد اما جزو شهرهایی است که به گفته این شرکت توانسته ظهور خود را نشان دهد. در فهرست اعلام‌شده از نوآورترین شهرهای جهان، تهران جایگاه۴۱۳ را کسب کرده و توانسته نسبت به یک سال قبل ۱۰رتبه در این جدول صعود داشته باشد که جهش خوبی به‌حساب می‌آید. با وجود این پایتخت همچنان راهی طولانی برای تبدیل شدن به شهری نوآور و خلاق که می‌تواند مناسب بسترهای اقتصاد دیجیتال باشد در پیش دارد.
شاخص رتبه‌بندی این شهرها براساس معیارهای صنعتی و اقتصادی و خلاقیت شرکت‌های فناوری بوده است. دارایی‌های فرهنگی، زیرساخت‌های انسانی و بازارهای شبکه‌ای نیز از شاخص‌های این رتبه‌بندی بوده‌اند. شهرها در این فهرست براساس ۳۱حوزه اقتصادی و صنعتی و ۱۶۲شاخص نوآوری بررسی شده‌اند.

چرا شهر نوآور؟
شهر نوآور به شهری گفته می‌شود که خصوصیات مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین مسئله آن آمادگی برای آینده است. یعنی شهر نوآور برای تغییرات آینده و رسیدن به آینده مطلوب آماده است. فناوری، اصلی‌ترین موتور یا پیشران تغییرات در آینده است. توسعه فناوری می‌تواند بسیاری از مشکلات شهرهای بزرگ را حل کند. در این میان گذر از فناوری‌هراسی نقش مهمی دارد. در این میان شهر هوشمند مفهومی است که برای پایتخت بسیار مهم است. شهر هوشمند به‌معنای استفاده از فناوری برای رسیدن به اهداف شهری پایدار است. فناوری می‌تواند در این مفهوم از مقابله با آلودگی هوا گرفته تا حمل‌ونقل، بهره‌وری انرژی، جمع‌آوری پسماند و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان نقش بازی کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید