• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38370
+
-

همسفران اندک عطاران به تایلند

برخلاف پیش‌بینی‌ها فیلم تازه کاهانی اکران نیمه دوم پاییز 97 را متحول نکرد

همسفران اندک عطاران به تایلند

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار


اکران نیمه دوم پاییز در گیشه به نسبت اکران بهاری و حتی تابستان نتوانست موفق باشد. فروش‌های بالای 10میلیارد چندوقتی است، رقابتی میان فیلم‌های روی پرده ایجاد کرده اما در اکران دوم پاییز از میان 15فیلم در حال نمایش، جز «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی در 7هفته اکران خود، هیچ فیلمی حتی به فروش 10میلیاردی نرسیده است. حالا همه امیدها به «خانم یایا» است؛فیلمی که پیش‌بینی‌ می‌شد حتی در روزهای نخستین، اکران فروش خوبی داشته باشد اما این فیلم علاوه بر اینکه در فروش با آنچه انتظار می‌رفت فاصله دارد، نتوانسته رضایت تماشاگرانش را جلب کند.

یک ناامیدی پاییزی
نام رضا عطاران در کنار حمید فرخ‌نژاد و امین حیایی و کنجکاوی برای تماشای فیلمی که در تایلند ساخته شده، می‌تواند هر تماشاگر فیلمی را راهی سالن‌های سینما کند؛- البته در این میان نمی‌توان نام عبدالرضا کاهانی را به سبب فیلم‌ها و حواشی‌اش نادیده گرفت.- هر چند به گفته منوچهر زبردست، پخش‌کننده فیلم خانم یایا توانسته در 12روز اکران با داشتن سالن‌های نمایش یک‌میلیارد و 800میلیون تومان فروش داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد آخرین ساخته کاهانی نتوانسته رضایت مخاطبان سینما را به‌دست بیاورد و به مذاق منتقدان سینمایی خوش بیاید. حضور بازیگرانی چون رضا عطاران و نوع تبلیغات و تیزرهایی که از فیلم پخش شده است، باعث شده که تماشاگران خود را برای فیلم طنز آماده کنند اما مضمون فیلم غیراز طنز است. حالا این انتقادات در 2هفته اول اکران به جایی رسیده که برخی بازیگران در صفحات شخصی خود درباره فیلم توضیح داده‌اند و البته کاهانی هم آب پاکی را روی دست تماشاگر فیلمش ریخته و گفته است: «من همین هستم». حالا باید دید اکران فیلم در هفته‌های سوم و چهارم چگونه است؟ تماشاگران سینمای ایران خانم یایا را دوست خواهند داشت؟

آستیگمات و سرو زیر آب می‌آیند
 ترافیک اکران فیلم‌ها با پایان دومین‌ماه پاییزی شدت گرفته؛ با وجود نمایش 15فیلم، از امروز 2فیلم دیگر به اکران پاییزی اضافه می‌شود تا تعداد آمار نمایش فیلم‌های تولیدشده و دیده‌نشده تا آغاز جشنواره کمتر شود. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش به همشهری می‌گوید: «در آخرین جلسه شورای صنفی مقرر شد تا «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به سرگروهی آزادی و «آستیگمات» ساخته مجیدرضا مصطفوی به سرگروهی باغ کتاب از امروز، 30آبان‌ماه اکران خود را آغاز کنند».

 یک آمار متناقض
سینما تیکت به‌عنوان منبعی برای درج آمار و ارقام فروش همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این‌بار این رقم‌های فروش با ارقام فروشی که پخش‌کنندگان داده‌اند، فاصله دارد. با این حال در جدول فروش، اطلاعات 2فیلم مغزهای کوچک زنگ زده و «تهران- لس‌آنجلس» به‌دلیل عدم‌اعلام آمار توسط دفتر پخش 2فیلم، براساس اطلاعات سینما تیکت نوشته شده است! با این حال تهران- لس‌آنجلس تینا پاکروان در 5هفته اکران خود به 6میلیارد رسیده است و آخرین ساخته هومن سیدی هم 10میلیارد تومان را رد کرده است.

فیلم‌های در انتظار اکران
فرجی همچنین از قراردادهای دیگر اکران نیز خبر داد: «بمب؛ یک عاشقانه» ساخته پیمان معادی در گروه ماندانا بعد از «وای آمپول» علیرضا محمودی، «مارموز» ساخته کمال تبریزی بعد از «آستیگمات» در گروه باغ کتاب و «قانون مورفی» ساخته رامبد جوان بعد از «پاستاریونی» ساخته سهیل موفق در گروه استقلال ثبت شده‌اند و در نوبت اکران هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید