• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38343
+
-

صدای رسای دادخواهان

نگاه
صدای رسای دادخواهان

فریده غیرت | حقوقدان

پیچیدگی بسیاری موضوعات قانونی و ارتباط مقوله‌های جرم‌شناسی و احقاق حق با علوم عقلی و نقلی و لزوم برخورداری از مهارت‌های بیانی و استدلالی برای اثبات قضایا، فعالیت وکلای دادگستری را در جامعه ضروری می‌سازد. از این‌رو در قانون چنین فعالیت‌هایی لحاظ و بر آن صحه گذاشته شده است.

با کمال تأسف در سال‌های اخیر بسیاری از رسانه‌ها و جراید از جمله رسانه ملی با پخش برنامه‌ها و انتشار مطالبی دانسته یا نادانسته به جایگاه خطیر و رفیع وکلا در جامعه خدشه می‌زنند؛ کاری که موجب بی‌اعتمادی اقشار جامعه به وکلا می‌شود.

واقعیت این است که جامعه وکلای دادگستری متشکل از حقوقدانانی است که از سروجدان و عدالتخواهی در پی احقاق حق مظلومان هستند و در این راه ای‌بسا مشکلاتی را نیز به‌جان بخرند.

رسانه‌ها - چه نوشتاری و چه دیداری – وظیفه دارند با رعایت کامل بی‌طرفی مردم را با وظیفه وکلا آشنا کنند و حقایق را آن‌گونه که هست و نه آن‌گونه که جلوه داده می‌شود، بازگو کنند.

مطالب و برنامه‌هایی که یکطرفه و با جانبداری چنان می‌نمایند که گویی کسانی در کسوت وکیل در تلاشند تا حقی را ضایع کنند. درواقع به کسانی جفا می‌کنند که از پاکدست‌ترین و مفیدترین اعضای جامعه‌اند.

حضور و فعالیت آنان موجب احقاق حق ستمدیدگان می‌شود و در صورتی‌که اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی لازم صورت گیرد مشاوره‌های حقوقی آنان از بسیاری از جرایم جلوگیری می‌کند. به هر حال امید است رسانه‌ها با عمل به وظیفه ذاتی خود جایگاه واقعی وکلای دادگستری را به مردم یادآور شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید