• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38326
+
-

دعوای خان و ترامپ بر سر طالبان

نخست‌وزیر پاکستان در توییتر به اتهام‌های ترامپ درباره کم‌کاری کشورش در مبارزه با تروریسم پاسخ داد

گزارش
دعوای خان و ترامپ بر سر طالبان

جواد نصرتی | خبرنگار

صحبت‌های دونالد ترامپ درباره کم‌کاری پاکستان در مبارزه با تروریسم و نقش این کشور در پنهان کردن اسامه بن لادن، با واکنش‌های بسیار تند و خشمگینانه عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان همراه شد واین دو در توییتر، شدیدا علیه یکدیگر موضع گرفتند.

این درگیری بسیار شدید لفظی، که بعدا کار را به احضار کاردار آمریکا در اسلام‌آباد به وزارت خارجه کشور میزبان کشاند، از مصاحبه ترامپ با فاکس‌نیوز و در پی آن چند توییت تند علیه اسلام‌آباد شروع شد. به گزارش‌الجزیره، ترامپ، چند شب پیش در گفت‌وگو با شبکه فاکس، از تصمیم خود برای قطع کمک مالی به ارتش پاکستان دفاع و این کشور را متهم کرد در حالی که کمک مالی از آمریکا دریافت می‌کرد، اسامه بن لادن با مجوز اسلام‌آباد در این کشور پنهان شده بود. ترامپ بعد از این مصاحبه، به توییتر - محل مورد علاقه‌اش برای حمله به دیگران- آمد و در چند توییت، صحبت‌هایش را با لحن تندتری تکرار کرد.

حملات عمران‌خان

عمران‌خان هم که همچون ترامپ علاقه زیادی به استفاده از فضای توییتر برای صدور بیانیه‌های سیاسی دارد، در جواب این اتهام‌ها و ادعاهای ترامپ، در چند توییت به تلفات و هزینه‌هایی که کشورش در مبارزه با تروریسم داشته پرداخت و به طعنه قدرت روزافزون طالبان را نتیجه ناکارآمدی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در مبارزه با این گروه تروریستی خواند. خان در توییتر نوشت: «1- هیچ پاکستانی‌ای در حملات 11سپتامبر حضور نداشت اما پاکستان تصمیم گرفت در جنگ آمریکا علیه تروریسم شرکت کند. 2- پاکستان 75هزار نفر تلفات در این جنگ متحمل شد و 123میلیارد دلار از اقتصاد خود را از دست داد. کمک آمریکا به میزان بسیار کم 20میلیارد دلار بود.»خان همچنین ترامپ را متهم کرد که پاکستان را مقصر ناکامی‌های خود در افغانستان معرفی می‌کند؛ «به جای انداختن تقصیرهای ناکامی آمریکا به گردن پاکستان، آمریکا باید ارزیابی جدی‌ای از این داشته باشد که چرا با وجود 140هزار نیروی ناتو به اضافه 250هزار نیروی افغان و هزینه‌ای معادل یک‌تریلیون دلار در جنگ با افغانستان، طالبان امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است.»

او همچنین به ویرانی مناطق قبیله‌ای کشورش بر اثر جنگ و همینطور جا به جایی میلیون‌ها پاکستانی اشاره اما در عین حال تأکید کرد که همچنان خطوط ارتباطی را با آمریکا حفظ می‌کند.

 واکنش پاکستان به صحبت‌های ترامپ البته از حد توییتر فراتر رفت و دیروز، وزارت خارجه این کشور کاردار آمریکا، پل جانسون را احضار کرد تا اعتراض خود نسبت به صحبت‌های ترامپ را به او در اسلام‌آباد ابلاغ کند.

اتحاد از هم پاشیده

سنگین‌ترین اتهامی که ترامپ در صحبت‌های اخیرش متوجه پاکستان کرده، چشم‌پوشی آنها از اختفای اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده در خاک این کشور است. او ابتدا در مصاحبه‌اش به آن پرداخت و بعد در توییتر نوشت: «ما میلیاردها دلار به پاکستان دادیم و آنها هرگز به ما نگفتند که او
 (بن لادن) آنجا زندگی می‌کرد. احمق‌ها! ما دیگر این میلیاردها (دلار)‌ را به پاکستان نمی‌دهیم چون آنها پول ما را می‌گیرند و هیچ کاری نمی‌کنند، بن‌لادن مثال اول است و افغانستان مثال دیگر.»

بعد از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، پاکستان زیرنظر پرویز مشرف به یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان تبدیل شد اما کشته شدن بن لادن در ابیت‌آباد در نزدیکی یک پایگاه نظامی توسط نیروهای ویژه آمریکایی، این اتحاد را به‌شدت سست کرد. آمریکایی‌ها معتقدند بن لادن تحت حمایت پاکستان در این منطقه زندگی می‌کرده است. تصمیم ترامپ برای قطع کمک‌های مالی نظامی به پاکستان، این روابط را بحرانی‌تر کرد و انتخاب عمران‌خان که مواضعی به‌شدت ضدآمریکایی دارد سردی روابط 2کشور را بیش از پیش کرد.

طالبان، ‌شکست‌ناپذیر

رهبران پاکستان و آمریکا، در حالی در توییتر به جدال لفظی بر سر طالبان و اسامه بن لادن پرداخته‌اند که به اعتراف مقامات نظامی رده‌بالای ارتش آمریکا، این گروه تروریستی از نظر نظامی شکست‌ناپذیر شده است. ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا 3 روز پیش درباره طالبان گفت: «فکر می‌کنم هم‌اکنون آنها شکست نخواهند خورد.» او در سخنرانی خود در همایشی درباره مسائل امنیتی گفت که راه‌حلی نظامی برای بازگرداندن صلح به افغانستان وجود ندارد و آمریکا و شرکایش می‌خواهند از اهرم‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی استفاده کنند تا طالبان را متقاعد کنند که مذاکره به نفع خودشان هم هست.

این خبر را به اشتراک بگذارید