• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38319
+
-

اخبار فردا

اخبار فردا

پنجشنبه 1 آذر
جمعه 2 آذر


بازخوانی پرونده کندی - چه‌کسی جان اف کندی را کشت؟ نزدیک به 60 سال از روزی که رئیس‌جمهوری آمریکا ترور شد (22نوامبر 1963) می‌گذرد و هنوز کسی نمی‌تواند به یقین پاسخی به این پرسش بدهد. در این زمینه تنها می‌توانید فهرستی از فیلم‌های ساخته‌شده (مستند و سینمایی) تهیه کنید و مثل یک کارآگاه از ابتدا خودتان ماجرا را در سالگرد این ترور مرور کنید. «جزئیات کندی» یکی از این گزینه‌های پیشنهادی است که در آن اطلاعات جدیدی درباره این ترور تاریخی ارائه شده. این فیلم را «استفن‌گیلنهال» براساس کتاب «ژرارد بلین» (مأمور سابق امنیتی) ساخت. «میراث پنهان‌کاری» با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو» هم در سال2013 اکران شد و یکی از آخرین آثار ساخته شده با موضوع ترور جان‌اف‌کندی است. البته یکی از مهم‌ترین آثار ساخته شده در این زمینه، همچنان «جی‌اف‌کی» است که الویر استون (مستندساز مشهور) آن را در سال1991 ساخت.

روزی برای کتابگردی- یک روز دیگر، هفته کتابخوانی تمام می‌شود اما کتابخوانی نه. این هفته با برنامه‌های مختلف فرهنگی همراه بود تا توجه علاقه‌مندان به کتاب و البته آنهایی که علاقه‌ای به کتاب ندارند به سوی کتابخوانی جلب شود. فردا هم قرار است با اجرای برنامه کتابگردی، پایان خوشی بر این هفته فرهنگی گذاشته شود. مسجد‌جامعی -عضو شورای شهر- که پای ثابت فعالیت‌های فرهنگی است هم در پیامی از مردم خواسته است که «روز پنجشنبه اول آذر ۱۳۹۷ با حضور پرشور در قالب گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی، دوستانه و... در کتابفروشی‌های سراسر کشور و خرید کتاب، از ناشران، نویسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با تولید کتاب کشورمان تقدیر کنند». بد نیست که در میان برنامه‌های پنجشنبه‌تان جایی برای کتابگردی باز کنید و سری به کتابفروشی‌ها بزنید.



داستان اسباب‌بازی- انیمیشن معروف «داستان اسباب‌بازی» دقیقا 23سال پیش در چنین روزی (اول آذر 1374) در سینماهای جهان اکران شد. این فیلم یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود، چون برای نخستین بار، تمام جلوه‌های تصویری با استفاده از رایانه ساخته شد. اما فارغ از بحث‌های تخصصی دلایل دیگری هم برای تماشای این کارتون وجود دارد؛ داستان اسباب‌بازی یکی از آن معدود فرصت‌هایی است که امکان دورهم‌نشینی اعضای یک خانواده را فراهم می‌کند. شخصیت‌های این انیمیشن و داستان‌هایی که درگیرش می‌شوند، اغلب مخاطب را تا انتها و البته با علاقه پای فیلم نگه می‌دارد. داستان اسباب‌بازی در سال‌های اخیر مدام تولید شده ولی پیداکردن نخستین نسخه‌اش می‌تواند برنامه‌ای خاص در سالگرد اکران نخستین قسمت داستان اسباب‌بازی باشد؛ بهانه‌ای برای هم‌نشینی 6 تا 60 ساله‌ها.

اولین اجرای زنده صبا علیزاده- نخستین روز‌ماه آذر می‌تواند برای طرفداران موسیقی تلفیقی روزی جذاب باشد، به شرطی که بلیت نخستین کنسرت صبا علیزاده نوازنده وآندریاس اشپکتل هنرمند اتریشی که در برج آزادی تهران برگزار خواهد شد را خریده باشند. در این کنسرت که در فضای موسیقی الکترونیک و الکتروآکوستیک برگزار می‌شود، صبا علیزاده نوازنده کمانچه با همراهی ابزارهای موسیقی الکترونیک کنسرت متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار خواهدداد و همچنین قطعاتی از نخستین آلبوم خود، «یادهای پراکنده» را نیز اجرا خواهد کرد. آلبوم «یادهای پراکنده» روز بیست و پنجم آبان‌ماه با حضور حسین علیزاده و تعدادی دیگر از هنرمندان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این آلبوم به گفته سازندگان آن، اثری بین موسیقی الکتروآکوستیک و تجربی است که علیزاده با پیشینه هنری‌ای که از موسیقی اصیل ایرانی داشته، سعی کرده است در آن فضایی متفاوت و برگرفته از موسیقی ایرانی را ارائه دهد.

آشفته‌حالان بیداربخت- غیرممکن است شیفته داستان باشی و از غلامحسین ساعدی نخوانده باشی. برای اهلش اینطور باید نوشت: این پیشنهادی است برای بازخوانی آثار او در سالگرد درگذشتش؛ مثلا می‌توانیم برای روز دوم آذر، نمایشنامه «چوب‌به‌دست‌های ورزیل» را دست بگیریم. ساعدی اما یکی از بهترین نویسنده‌های داستان کوتاه در تاریخ داستان‌نویسی ایران به شمار می‌رود. «عزاداران بیل» معروف‌ترین اثر او است ولی پیشنهاد هفته می‌تواند «آشفته‌حالان بیداربخت» باشد. در این مجموعه 10داستان کوتاه از ساعدی می‌خوانیم که جزو کارهای خاص او به شمار می‌روند و البته کمتر از آثار دیگرش خوانده شده‌اند. غیراز آثار مکتوب البته می‌توانید از فیلم‌بازهای حرفه‌ای سراغ «گاو» را بگیرید. غلامحسین ساعدی نویسنده فیلمنامه فیلم معروف داریوش مهرجویی بود. گاو از آن فیلم‌هایی است که هیچ‌وقت قدیمی نمی‌شود و این موفقیت بیش از مهرجویی، حاصل نگاه غلامحسین ساعدی است.



ماجراهای سپید دندان- سگی به اسم «سپید دندان» در سال‌های دهه60 شهره خاص و عام بود. نه اینکه هیچ‌کس تا گردن در گوشی تلفن‌همراه و شبکه‌های اجتماعی فرو‌نرفته بود، نه اینکه غیر از جدول حل‌کردن و تماشای 2 شبکه تلویزیونی نیمه‌وقت، فرصت دیگری برای سرگرمی نبود، آدم‌ها سرشان را با کتاب گرم می‌کردند و «جک لندن» یکی از سرگرم‌کننده‌ترین نویسنده‌‌ها به‌شمار می‌رفت. آن روزها اسم «سپید‌ دندان» در تمام دورهمی‌های خانوادگی حضور داشت چون سریال این رمان جک لندن ساخته شده بود. ولی در شرایط فعلی شاید «سپید دندان» گزینه جذابی برای خواندن نباشد، پس پیشنهادی برای مطالعه در سالروز مرگ جک لندن می‌تواند «پاشنه آهنین» باشد. او در این رمان جامعه آینده آمریکا را تصور کرد و جورج اورول هم تحت‌تأثیر همین کتاب، رمان معروف «1984» را نوشت. چاپ قدیم «پاشنه آهنین» با ترجمه جهانگیر افکاری را اگر پیدا کنید آدم خوش‌شانسی هستید.

بدون مقدمه- نوشتن از علی شریعتی نیازی به مقدمه ندارد. بدون مقدمه، چند جمله از او به مناسبت زادروزش (دوم آذر): «ما اکنون، به‌ظاهر برای کسی بیگاری نمی‌کنیم، آزاد شده‌ایم، بردگی برافتاده است. اما به بردگی‌ای بدتر از سرنوشت تو محکوم شده‌ایم؛ اندیشه ما را برده کرده‌اند. دلمان را به بند کشیده‌اند و اراده‌مان را تسلیم کرده‌اند، و ما را به عبودیتی آزادگونه پرورده‌اند و با قدرت علم، جامعه‌شناسی، فرهنگ، هنر، آزادی‌های جنسی، آزادی مصرف و عشق به برخورداری و فردپرستی، از درون و از دل ما، ایمان به هدف، مسئولیت انسانی و اعتقاد به مکتب او را پاک برده‌اند. و اکنون برادر، ما در برابر این نظام‌های حاکم، کوزه‌های خالی زیبایی شده‌ایم که هر چه می‌سازند، می‌بلعیم.» (قسمتی از نامه دکتر علی شریعتی در کتاب «آری این چنین بود برادر»)
 

این خبر را به اشتراک بگذارید