• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38314
+
-

چگونه با خواندن کتاب ذهن‌مان را آرام کنیم؟

«خود» خودساخته‌ات را فراموش کن

معرفی بهترین کتاب‌های جهان برای رسیدن به آرامش

نگاه
«خود» خودساخته‌ات را فراموش کن

سمیرا مصطفی‌نژاد

برای همه پیش می‌آید، بسیار به‌وفور هم پیش می‌آید؛ اینکه با ظاهر و چهره‌ای آرام،‌ کمی هم عبوس، پشت میز کار، یا روی مبل خانه، یا در کافه‌ای خلوت یا پشت فرمان خودرو نشسته‌اید و درحال فریاد‌کشیدن بر سر همسایه‌ای هستید که گربه حیاط خانه‌تان را با چوب زده‌، یا با مشت به دماغ راننده‌ تاکسی می‌کوبید که با بی‌احترامی بقیه پول کرایه را به صورت‌تان پرتاب کرده و یا درحال توجیه رفتار دوستی هستید که شما را مثل یک تکه زباله از زندگی‌اش بیرون انداخته‌است و همه اینها در نهایت سکوت و بدون هیچ حرکت فیزیکی، تنها در ذهنتان رخ می‌دهد. اگر همهمه و آشوبی که هرلحظه در ذهن در جریان است عینیت پیدا می‌کرد، می‌شد آن را با صحنه‌های بازسازی‌شده از جنگ‌های بزرگ تاریخ مقایسه کرد؛ جدالی تمام‌عیار میان «شما» با «خود درونتان» که حاصل آن، خلق همهمه‌ای از صداهای کر‌کننده و انتقادگر در ذهن است؛ ‌همهمه‌ای که آرامش درونی را زیر آواری از تکبر، نارضایتی، خشم یا اندوه دفن می‌کند. 

راهکار جلوگیری از درگرفتن این جدال چیست؟ به گفته اکهارت‌تُل، نویسنده یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آرامش درون، «نیروی حال»، یکی از بهترین راه‌حل‌ها، مشاهده‌گری است؛ مشاهده آن بخش پرچانه و انتقادگر ذهن؛ «درحالی که به فکر گوش می‌دهید، یک حضور آگاه، یک خود عمیق‌تر را در پس فکر احساس می‌کنید. در این حالت، تسلط فکر بر شما از بین می‌رود زیرا شما دیگر با آگاه‌شدن به آن انرژی نمی‌دهید. این آغازِ پایان تفکر ناخواسته و اجباری است. هنگامی که فکر محو می‌شود، شما در جریان ذهنی خود یک وقفه را تجربه می‌کنید. در ابتدا فاصله‌ها کوتاه هستند اما به تدریج طولانی‌تر می‌شوند. هنگام بروز این وقفه‌ها در خود سکوت و آرامش خاصی احساس می‌کنید که با تمرین عمیق‌تر می‌شود؛ ‌عمقی که انتهایی ندارد». 

شاید بتوان مطالعه کتاب را راه‌حلی دیگر دانست. صرف‌نظر از اینکه مطالعه یا شنیدن کتاب خود به تنهایی آرامش‌بخش است. کتاب‌هایی که درباره آرامش درون و راهکارهای رسیدن به آن در سال‌های اخیر در جهان محبوب و پرفروش شده‌اند، آرامشی دوچندان به خوانندگانی که به دنبال صلح با درون خود هستند، هدیه می‌کنند. اکهارت‌تُل که خود یک معلم معنوی است، تنها یکی از نویسندگان مشهور جهان در این حوزه است. کتاب‌های پرفروش زیادی در سرتاسر جهان وجود دارد که خواندنشان می‌تواند شما را به سوی آرامش هدایت کنند.

   نیروی حال- این کتاب، اثر اکهارت تل- مربی معنوی کانادایی- است که در سال‌1997 چاپ شد و در کنار کتاب «طلوع زمینی نو»، اثر دیگری از همین نویسنده تا سال2009 جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بود و تنها در آمریکای شمالی بیش از 3میلیون نسخه از این دو کتاب به فروش رفته است. نویسنده در این کتاب شرح حال خود را روایت می‌کند و شرح می‌دهد که چگونه در آستانه‌ دست‌شستن از زندگی به ادراکی دست یافته که بینش او را یکباره دگرگون ساخته است و باور دارد؛«این کتاب به دست تمام کسانی خواهد رسید که خواهان دگرگونی بنیادی درون خویش‌اند.» کتاب نیروی حال در سال2017 به عنوان نهمین کتاب لیست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز معرفی شد.

   چهار میثاق- نیویورک‌تایمز در لیست 2017 کتاب‌های پرفروش خود در حوزه آرامش و صلح درونی، این کتاب را به عنوان چهارمین کتاب پرفروش جهان معرفی کرده‌است. این کتاب اثر میگوئل روئیز است؛ نویسنده‌ای مکزیکی که برای مدت طولانی پزشک و جراح بوده‌است و پس از تصادفی که از آن جان سالم به‌در برد، تصمیم می‌گیرد برای آموزه‌‌های شَمَنی، نزد مادربزرگ خود برود. شَمَن در فرهنگ سرخپوستان به معنی راهنمای فردی و معنوی است. در مقدمه این کتاب آمده‌است: «این کتاب حاصل تجربیات و اندیشه‌های مردی است از تبار سرخپوستان آمریکای مرکزی که باورهای بنیادی تولتک‌ها را به زبانی ساده با مثال‌های قابل‌فهم و طبقه‌بندی بسیار مفید و مؤثر به نسل‌های جدید ارمغان کرده، با این امید که رؤیای سیاره زمین را تغییر دهد».

   10 راز موفقیت و آرامش درونی- این کتاب، اثری دیگر از نویسنده کتاب «قلمرو اشتباهات شما»- یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ جهان- است. وین دایر، فیلسوف آمریکایی و نویسنده کتاب‌های خودیاری، در این کتاب به خواننده یادآوری می‌کند که موفقیت مادی آن‌چیزی نیست که همه به دنبالش هستند و موفقیت و آرامش در درون خون انسان نهفته‌است. او در این کتاب، راهکارهایی ساده را برای دستیابی به آرامش و تحول زندگی ارائه کرده‌است که با به‌کار بستن آنها می‌توان آرامش و موفقیت را تجربه کرد.

   کتاب کوچک آرامش- پل ویلسون نویسنده این کتاب، یک مربی معنوی، معلم و موسیقی‌دان است اما اصلی‌ترین شهرت او این است که در عنوان تمامی کتاب‌‌هایش واژه آرامش دیده می‌شود. بیش از 2میلیون نسخه از کتاب «آرامش آنی» او در جهان به فروش رسیده و آثارش به ده‌ها زبان مختلف ترجمه شده‌است ‌. کتاب کوچک آرامش که در سال2016 چاپ شده‌است، مجموعه‌ای از توصیه‌های کاربردی و ایده‌‌هایی الهام‌بخش برای بازگرداندن آرامش به زندگی‌های پرمشغله و آشفته انسان‌های مدرن است که به گفته  بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کتاب هلند- بُل- می‌تواند در هر لحظه‌ پراضطرابی، به آرامش خواننده کمک کند.

   اضطراب برای هیچ- این کتاب که در دسته آثار چاپ جدید است، پنجمین کتاب پرفروش وب‌سایت آمازون در حوزه آرامش درونی و خودآگاهی است که مکس لوکادو، ‌نویسنده اثر در آن به بررسی راهکارهای مهار اضطراب و استرس شدید ناشی از زندگی مدرن و دستیابی به آرامش پرداخته‌است. لوکادو معتقد است که خبر مضطرب‌بودن انسان، او را مضطرب‌تر می‌کند. او می‌داند که تحت سلطه نگرانی و ترس‌زیستن چه حسی دارد، از این رو تصمیم گرفت با نوشتن این کتاب به میلیون‌ها انسان کمک کند تا کنترل زندگی و آرامش خود را به دست آورند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید