• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38297
+
-

گزینه‌های جسمی برای رسیدن به حال خوب کدام‌ها هستند؟

فراغ دل با تنِ درست

ورزش باعث عملکرد بهتر مغز و کاهش علائم افسردگی می‌شود

فراغ دل با تنِ درست

نیلوفر جلالی

حس تنبلی و کسلی و خواب‌آلودگی دارید؟ برای انجام کارهایتان انرژی کافی ندارید؟ بهتر است بی‌خیال نوشیدن فنجان‌های زیاد قهوه برای باز نگه‌داشتن چشم‌هایتان شوید و به‌جایش راهی باشگاه شوید. همه درباره منافع فعالیت‌های بدنی می‌دانند که مهم‌ترین آن متناسب شدن اندام و سلامت اعضای بدن، به‌خصوص قلب و عمر زیاد است. اما ورزش یک منفعت دیگر هم دارد و آن بهتر‌شدن حال و هوای آدم‌هاست.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده، ورزش منظم، با کاهش وقوع افسردگی ارتباط مستقیم دارد. طبق یک مقاله که در مجله عصب‌شناسی در سال 2013 چاپ شد، ورزش موجب رها‌شدن انتقال‌دهنده‌های عصبی و پروتئین‌هایی می‌شود که با نام فاکتورهای نوروتروفیک شناخته می‌شوند. این فاکتورها باعث می‌شوند عصب‌ها ارتباطات جدیدی را بسازند و احتمالا ‌عملکرد مغز را بهتر کنند و در کاهش علائم افسردگی نقش اساسی بازی می‌کنند. علاوه بر اینها، جنبه اجتماعی انجام فعالیت ورزشی نیز در رسیدن به حال خوب نقش دارد. رفتن به پارک، ورزشگاه یا باشگاه و صحبت با افرادی در حیطه ورزش باعث می‌شود که شما از تنهایی رها شوید. یک تحقیق که در مارس سال 2015 با عنوان نظریات در سلامت روانی در دانشگاه بیرمنگام انجام شده است نشان می‌دهد که تنهایی‌اجتماعی در مرگ زودرس تأثیرگذار است. پس مشخص است که هر نوع ورزشی که ضربان قلب شما را بالا ببرد، جریان خون را افزایش دهد و باعث آزاد‌شدن اندورفین شود، سطح انرژی را بالا می‌برد و در حال خوب شما نقش دارد. اما ثابت شده است که برخی فعالیت‌ها باعث می‌شوند شما به میزان شادی و انرژی بیشتری برسید. از میان این فعالیت‌ها، آنهایی که بیشتر با حال شما جور درمی‌آیند را انتخاب کنید یا اینکه همه‌شان را امتحان کنید تا فعالیت منحصربه‌فرد خود را بیابید.

دوچرخه‌سواری

در نگاه اول به‌نظر نمی‌رسد که دوچرخه‌سواری، کار زیادی برای افزایش شادی شما انجام دهد، اما حقیقت این است که سوار دوچرخه‌شدن و پرسه‌زدن در محله‌تان می‌تواند میزان شادی شما را افزایش دهد. دوچرخه‌سواری در پارک نزدیک خانه‌تان و حتی تا محل کارتان می‌تواند حالتان را خوب‌تر کند. کفش‌ها و کلاه ایمنی خود را بپوشید و امیدوار باشید که مزایای دوچرخه‌سواری شامل حالتان شود. اینکه چه مسیری را بروید و تا چه میزان دوچرخه سواری کنید کاملاً به میزان توانایی‌ها و امکانات در دسترس شما برمی‌گردد.

یوگا

آنها که یوگا  کار می‌کنند، می‌گویند وقتی کلاس تمام می‌شود، احساس می‌کنند وزنه سنگینی از روی شانه‌هایشان برداشته شده است. خیلی‌ها می‌گویند که یوگا باعث آرامش می‌شود. اما چه چیزی در این حرکت‌های کششی، تمرکز‌کردن‌ها و تنفس‌های عمیق وجود دارد که باعث احساس آرامش می‌شود؟ هدف یوگا ایجاد ارتباط و هارمونی میان ذهن و بدن است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که توانایی تمرکز بهتر و تنفس عمیق‌تر نقشی اساسی در کم‌کردن اضطراب ایفا می‌کند و انتقال‌دهنده‌های عصبی اسید گاما- امینوبیوتریک (GABA) بعد از فقط یک ساعت فعالیت یوگا در مغز افزایش می‌یابد. افزایش سطح این انتقال‌دهنده‌های عصبی، ارتباط مستقیمی با کاهش افسردگی و اضطراب دارد. به زبان ساده حتی یک ساعت کلاس یوگا می‌تواند باعث شروع تغییرات در مغز شما و بهتر شدن حالتان شود. آنها که برای سال‌های طولانی در رشته یوگا فعالیت کرده‌اند گزارش داده‌اند که زندگی شادتر و سالم‌تری دارند و عصبانیت و استرس کمتری را تجربه می‌کنند. در طول یوگا شما باید با شرایط همگام شوید، تغییر کنید و بعد رشد یابید.

کوهنوردی

کوهنوردی یک راه عالی برای تغذیه روح شماست و یکی از فعالیت‌هایی است که باعث به چالش کشیده‌شدن شما می‌شود. اگر قبلاً هرگز کوهنوردی نکرده‌اید، ‌باید با مقاصد کوتاه شروع کنید و هر موقع احساس آمادگی کردید به‌خودتان برای رسیدن به مقاصد بالاتر فشار بیاورید. کوهنوردی یک راه بسیار عالی برای تجربه طبیعت، تماشای حیواناتی که معمولا نمی‌بینید و انجام فعالیت جمعی است. رسیدن به مقصدی که برای خود درنظر گرفته‌اید، حسی از غرور و تکامل به شما می‌دهد که باعث افزایش اعتمادبه‌نفستان می‌شود. وقتی به عقب نگاه می‌کنید و می‌بینید چه نقطه کوچکی از این دنیای بزرگ هستید، متحیر و مقهور می‌شوید و احساس خوشایندی می‌یابید که قابل وصف نیست.

اتومبیلرانی

از آنجا که اتومبیلرانی هم میان ورزش‌ها دسته‌بندی می‌شود، می‌تواند گزینه خوب تنبلانه‌ای برای به‌دست‌آوردن حال خوب باشد. کمپانی فورد اخیراً تحقیقی انجام داده است که در آن میزان لذت انسان از انجام فعالیت‌های مختلف اندازه گرفته شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که راندن ماشین‌های اسپرت، بالاتر از همه فعالیت‌های روزانه‌ای قرار می‌گیرد که می‌تواند باعث خوشحالی شما شود و اندورفین زیادی آزاد کند. خوردن یک شام خوب، تماشای مسابقه فوتبال، دیدن سریال «بازی تاج و تخت»، خرید کردن، رقصیدن و سوار ترن‌هوایی شدن، موضوعاتی بودند که در این تحقیق بررسی شدند. مشخص شد سوار ترن‌هوایی شدن بیشترین هیجان و خوشحالی را ایجاد می‌کند، اما فورد این موضوع را مطرح می‌کند که ترن‌هوایی چیزی نیست که بتوان هر روز از آن استفاده کرد. ولی راندن یک اتومبیل اسپرت با کارایی بالا چیزی است که می‌تواند هر روز باعث شادی و هیجان شما شود. شاید وقت آن رسیده که خودروی خسته‌کننده خود را بفروشید و یک اتومبیل اسپرت بخرید یا آنکه به مسابقات اتومبیلرانی بپیوندید.

راه رفتن

در آخر، راهی را برای رسیدن به حال خوب به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن‌قدر ساده است که دیگر بهانه‌ای برای انجام‌ندادنش ندارید. وقت چندانی را هم از شما نمی‌گیرد و فقط کافی است روزانه 30دقیقه درگیر آن شوید. راه‌رفتن یک تمرین عالی برای شماست و هیچ هزینه‌ای هم ندارد. تنها 20دقیقه طول می‌کشد تا مغز شما در طول پیاده‌روی اندورفین و دوپامین آزاد کند (هورمون‌های ایجاد‌کننده حس خوب) که باعث شادی شما می‌شود. راه رفتن نه فقط برای قلب و شش‌ها خوب است، خستگی را کاهش و میزان هوشیاری را افزایش می‌دهد؛ به‌خصوص این فعالیت برای آنهایی که استرس دارند بسیار خوب است. به‌طور کلی فراموش نکنید که فعالیت‌های بیرون از خانه  همه حواس شما را به‌کار می‌گیرند و باعث می‌شوند بدن شما با ذهنتان ارتباط برقرار کند و می‌توانند تغییرات بزرگی را در زندگی‌تان رقم بزنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید