• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38294
+
-

امید به حل ایرادات CFT ‌در مجلس

امید به حل ایرادات CFT ‌در مجلس

بعد از ماجرای رد مصوبه CFT در شورای نگهبان، حرف و حدیث‌هایی درخصوص این لایحه دولت مطرح شد که نشانی از بیم و امیدهای نمایندگان مجلس و نماینده دولت از سرنوشت این مصوبه بود. حالا رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از جلسه‌ای با حضور وزیر امور خارجه، سخنگوی شورای نگهبان و معاون حقوقی رئیس‌جمهور خبر داده و گفته: این جلسه نشان داد که می‌توانیم به نتیجه‌ برسیم.

حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به جلسه دوشنبه شب کارگروه امنیت ملی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)تأکید کرد: (دوشنبه شب) جلسه مشورتی برای بررسی ایرادات لایحه شورای نگهبان به لایحه CFT با حضور ظریف؛ وزیر امور خارجه، لعیا جنیدی؛ معاون حقوقی رئیس‌جمهور، عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان و نماینده‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

همشهری پیش از این از امکان اصلاح این لایحه با توجه به فکت‌های حقوقی خبر داده و در گزارشی که 15آبان‌ماه منتشر شد نوشته بود: بررسی نامه شورای نگهبان به مجلس (که به‌دست همشهری رسیده است) نشان می‌دهد که بعد از 22ایراد گرفته شده، این شورا نوشته است: «با فرض غیرقابل اصلاح بودن اشکالات وارد بر آن، CFT برخلاف منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و مغایر شرع دانسته شد.» درواقع شورا به مجلس گفته که این لایحه قابل اصلاح است و تأکید کرده بر فرض غیرقابل اصلاح بودن اشکالات، این لایحه مغایر شرع است. با این حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش از آن گفته بود که یکی از ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) غیرقابل اصلاح است. عباسعلی کدخدایی هم 13آبان‌ماه گفته بود: برای رفع اشکالات CFT  به مجلس کمک می‌کنیم. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی که ایراداتی از سوی شورای نگهبان به مصوبات مجلس وارد می‌شود، این موارد برای رفع ایراد به مجلس اعاده شده و به کمیسیون مربوطه می‌رود و بعد از رفع اشکالات دوباره برای رأی‌گیری به صحن علنی می‌آید. مجلس همچنین می‌تواند این اشکالات را یا برطرف کند که در این صورت به شورای نگهبان می‌رود یا می‌تواند اصرار کند که در این صورت، مصوبه به مجمع تشخیص می‌رود.

فلاحت پیشه روزگذشته به ایسنا گفته است: وقتی به توافق نهایی برسیم موضوع در جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شده و ما ایرادات شورای نگهبان را در حضور آقای کدخدایی به رأی کمیسیون می‌گذاریم. جلسه دیروز نشان داد که می‌توانیم به نتیجه‌ برسیم.

لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه گروه ویژه‌ اقدام مالی (FATF) است که شورای نگهبان به مصوبه مجلس شورای اسلامی در این لایحه ایراد گرفته است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۵مهر ۹۷ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به‌عنوان نخستین دستور مورد بررسی قراردادند که در نهایت به تصویب رسید. نمایندگان با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با آن موافقت کرده بودند. شورای نگهبان 6آبان‌ماه ایرادات خودش به این مصوبه را در 22بند و یک ایراد کلی به مجلس ارسال کرده بود. مجمع تشخیص هم ایراد خود را 13آبان‌ماه ارسال کرد که به گفته علی لاریجانی ریاست مجلس، پارلمان ایرادات هیأت نظارت بر سیاست‌های کلی نظام که خارج از موعد مقرر به مجلس ارسال شده است را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید