• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38287
+
-

بلای نسیه‌فروشی بیمه ایران

خبر: غلامرضا سلیمانی،  رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به بدهی سنگین برخی از نهادها و سازمان‌ها به بیمه ایران،  تأکید کرد: حجم بالای فروش اقساطی بیمه‌نامه‌ها منطقی نیست و بدهی انباشته به این بنگاه بزرگ اقتصادی لطمه خواهد زد. او سهم ۵۷ درصدی بیمه شخص ثالث از مجموع پورتفوی(سبد) بیمه ایران را ترکیبی ناهمگون توصیف کرد و گفت: با وجود اجبار قانونی به صدور بیمه شخص ثالث اگر شرکت بیمه ایران با تغییر در ساختار برخی از مجموعه‌های خود به سمت گسترش رشته بیمه‌های زندگی حرکت کند بسیاری از اهداف صنعت بیمه محقق خواهد شد.

نقد: تفکر مدیریت دولتی و خارج شدن یک شرکت دولتی نظیر بیمه ایران از قاعده رقابت و شفافیت موضوعی نیست که بتوان از آن به‌عنوان نقطه قوت یاد کرد بلکه به تجربه ثابت شده این رویکرد به شکنندگی مالی و ساختاری شرکت بیمه ایران می‌انجامد. شرکتی تماما دولتی که در طول سال‌های اخیر سهم قابل توجهی از بازار خود را از دست داده و گرفتار 2بیماری نسیه‌فروشی بیمه و اعتیاد به فروش بیمه شخص ثالث شده است. سهم 75درصدی بیمه شخص ثالث در ترکیب پرتفوی بیمه ایران یعنی ریسک بالا و نسیه‌فروشی بیمه در شرایطی که بیمه‌گذار متعهد به پرداخت حق خسارت‌های وارد شده حتی درصورت وصول نشدن حق بیمه است،  نشان می‌دهد که حرکت بیمه ایران با این روند تهدیدکننده است. فراموش نکنیم که بیمه ایران یک سرمایه ملی است که به اشتباه به‌صورت دولتی اداره می‌شود و همین رویکرد باعث شده تا خلاقیت در بازار بیمه و نوآوری در ارائه خدمات در سایه بوروکراسی شدید،  ساختار ناکارآمد و اعتیاد بدنه فروش به نسیه‌فروشی و ثالث‌فروشی،  مدیران این شرکت را از رقابت باز دارد.

احیای قدرت از دست رفته شرکت بیمه ایران تنها در گروی تفکر نو،  مدیریتی آینده‌نگر و دارای اقتدار لازم در برابر پذیرش ریسک‌های غیرمنطقی است. بیمه ایران را باید شبیه بانک ملی ایران فرض کرد و از اعمال سیاست‌های دستوری و تحمیلی بر آن دست کشید تا پایدار بماند. مشکل شاید آن باشد که مدیران این شرکت خود را تافته جدا بافته در صنعت بیمه می‌دانند و همواره نگاه غیررقابتی و از بالا به دیگر شرکت‌ها دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید