• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38281
+
-

چشم اقتصاد همچنان به آسمان

دوره‌های متوالی خشکسالی در حالی در سرزمین ایران تکرار می‌شوند که اقتصاد ایران نیز در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن وابستگی قابل‌توجهی به آب دارد و به‌واسطه خشکسالی دچار مضیقه شده است. حالا آمارهای بارندگی حرف متفاوتی دارند و نشان می‌دهند اوضاع رو به بهبود است اما متولیان امر معتقدند حتی باوجود مساعد بودن بارش‌ها نیز فعلاً رفع خشکسالی و رفع کم‌آبی موضوعیت ندارد و باید چند سالی این وضعیت مساعد ادامه پیدا کند تا شرایط تغییر یابد.

به گزارش همشهری، محاسبات سازمان هواشناسی از وضعیت بارندگی کشور در نیمه نخست امسال حاکی از این است که در این دوره 6ماهه، مجموع بارش‌های جوی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 6.2درصد کاهش داشته و به تشدید خشکسالی در نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور دامن زده‌اند. این در حالی است که آمارهای جدید وزارت نیرو از وضعیت بارش‌های جوی نیز اگرچه از بهبود چشمگیر وضعیت کلی بارندگی در نیمه دوم سال‌جاری حکایت دارد اما هنوز نمی‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای پایان دوره خشکسالی شدیدی در این نواحی از کشور قلمداد شود.

آمارهای منتشرشده از وضعیت بارندگی در کشور حاکی از این است که از ابتدای مهرماه تا 28آبان، ارتفاع کل ریزش‌های جوی به ۴۸.۸ میلی‌متر رسیده که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 297درصد و نسبت به افزایش میانگین دوره‌های مشابه نیم‌قرن اخیر ۸۱.۴ درصد افزایش دارد اما آمارهای بارندگی به تفکیک استان نشان می‌دهد هنوز کم‌بارانی در برخی از استان‌هایی که در نیمه اول سال دچار خشکسالی شدید بوده‌اند ادامه دارد. برای مثال، استان سیستان و بلوچستان در حالی دوره شدید خشکسالی را طی می‌کند که در نیمه پرباران سال نیز با افزایش چشمگیر بارندگی مواجه نشده و حتی با کاهش 25درصدی بارش نسبت به‌مدت مشابه سال قبل مواجه است. به گزارش همشهری، در استان‌های دیگر نیز گرچه با دست‌ودل‌بازی ابرهای پاییزی، وضعیت بارندگی بسیار مساعد شده اما به اعتقاد وزیر نیرو، با توجه به خشکسالی در سال‌های گذشته و از دست رفتن رطوبت مناسب خاک، افزایش بارندگی‌های اخیر کشور موجب ایجاد رواناب و رفع خشکسالی نمی‌شود. رضا اردکانیان در حاشیه سفر هیأت دولت به استان آذربایجانی غربی گفت: درصورت خروج کشور از چرخه خشکسالی، چندین سال طول می‌کشد تا منابع آبی مناسب را به‌دست بیاوریم و بر همین اساس، باوجود افزایش بارندگی‌های اخیر کشور، در بخش تنظیم آب کشاورزی و آشامیدنی از سدها با کاهش روبه‌رو خواهیم بود. اردکانیان با تأکید بر اینکه بهبود بارندگی‌ها نباید به‌معنای رفع مشکل آب قلمداد شود، افزود: بارش‌های اخیر مناسب بوده اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر باید استفاده صحیح از منابع آبی مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

خشکسالی همچنان برقرار است

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در تحلیل بارش، دما و خشکسالی کشور در نیمه نخست سال‌جاری گفت: در این دوره زمانی 80.6درصد از کل مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه‌مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در 25.3درصد از آن شدید یا بسیار شدید بوده است. به گزارش سازمان هواشناسی، در نیمه نخست امسال نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید بوده‌اند و به گفته ضیائیان، استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان، گلستان، مازندران، خراسان‌شمالی، بوشهر، فارس و اردبیل در این دوره شاهد افت بارندگی بوده‌اند که از میان آنها، استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال۱۳۹۷ نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند. به گزارش همشهری، آمارهای فعلی حوزه آب و بارندگی حاکی از این است که بارندگی در برخی از این استان‌ها نسبت به سال قبل بهبود یافته اما همچنان که وزیر نیرو نیز می‌گوید خشکسالی‌های طولانی باعث می‌شود بهبود مقطعی بارندگی قادر به تغییر وضعیت نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید